21 May 2006, 11:24
Inbouw Afstandbediening ( vanaf 20 euro op ebay) in Volvo 240 Superpolar 1993
In een model met centrale deurvergrendeling.
In het door mij aangeschafte setje zitten twee klapsleutelkastjes (het laten maken van een passende sleutel kost meer dan dit hele setje), vier motoren, bekabeling, montagemateriaal, een knipperledje voor op het dashboard en het schakelkastje
je hebt voor de bestuurdersdeur een motor nodig, dus koop geen setje zonder motoren, de setjes zijn voor een schijntje te koop op ebay en de motoren passen altijd (maten zijn universeel, andere motoren kun je voor reserve houden of weer verkopen)
ondanks de motor, openden de deuren niet als je de pen in de bestuurdersdeur op of neer beweegt, alleen pas als de schakelaar wordt geactiveerd, je bent er dus niet door een motor te monteren.
Je kunt het kastje het best inbouwen naast de zekeringkast, daar is ruimte en dichtbij een constante plus en massa. Bovendien zie je er na inbouw niets meer van, en zit hij niet in de weg
Als je de bestuurdersdeur open hebt kun je het pinnetje niet indrukken en bedienen, om dit toch te kunnen moet je het deurslot naar binnen drukken, het komt weer vrij als je de portieropener aan de buitenkant open doet
Begin de operatie in de bestuurdersdeur. Monteer de motor met 2 kabeltjes, geen mastermotor, maar gewoon een slavemotor !!!! Volvo heeft de gaten onderin het portier al voorgeboord, dus twee schroefjes doen het werk. De duw en trekstang laat zich het makkelijkst monteren onder de schakelaar op de bedieningspen.( boven heeft geen zin, motor heeft geen kracht om de schakelaar te bedienen) Gebruik wat Locktite om de schroeven goed te borgen. (goed vastdraaien)
Trek 4 kabels naar binnen, (of 5 als je ook de ramen wilt laten sluiten )ik heb dat met een ijzerdraadje gedaan, langs de andere kabels gewurmd. Twee zijn er voor de motoraansturing, de twee andere zijn voor de schakeling open dicht. De vijfde (heb ik zelf niet gedaan, nu al weer spijt van is voor het automatisch laten sluiten van alle ramen)
Twee kabels sluit je aan op de motor die je net hebt gemonteerd, Binnen in de 240 ga je op zoek naar twee kabels die naar de motor van het rechterportier lopen, ze liggen onder het dashboardkastje, en in mijn geval waren ze geel en blauw. Nu zal de motor op en neer gaan gelijk met de andere.(wel even de goede richting testen.)
Nu moet je de andere twee kabels aansluiten op de kabels die de schakeling open en dicht veroorzaken, deze kabels vindt je centraal in de deur, er loopt een stekker met aan de ene kant zes, aan de andere kant drie kabels. Met een kabeltje dat je aan de ene kant aan de massa vastmaakt kun je testen welke draad open en welke draad dicht bewerkstelligd.
Tijd om het portier weer dicht te maken, en op de kop in de auto te duiken. Omdat de auto negatief schakelt, moet je behalve de zwarte kabel ook de gele en de geelzwarte kabel verbinden met de massa. Je kunt de kabels grijs en bruin afknippen, deze zijn niet nodig, met de groene en de blauwe kabel uit het kastje kun je nu de schakelkabels uit de deur verbinden (even testen wat open en dicht is) Verbindt nu plus en massa aan de auto, monteer de led
De twee roze kabels schakelen de knipperlichten, deze kun je makkelijk aansluiten op de schakelaar van de alarmknipperlichten. Zonder console te demonteren kun je met een ijzerdraadje de kabels trekken. Mijn kabels(de roze) hadden al twee diodes ingebouwd, (twee verdikkingen in de kabel) Als dat bij jou setje niet zo is dan moet je die er wel tussen knopen. Een diode staat stroom in een richting toe, de andere richting wordt afgesloten, dus er kan wel stroom van het kastje naar de schakelaar, maar niet andersom. Gebruik 2 diodes van tussen de 3 en 6 ampere. Bij mijn schakelaar waren het de groene en blauwe draad die de lichten activeerde.
Ik heb zelf de kabel voor het sluiten van de ramen niet gemonteerd, en daar heb ik nu al weer spijt van, want het is natuurlijk wel erg mooi, dat wanneer je de auto afsluit de electrische ramen nog even sluiten. Mischien doe ik dat nog wel een keer, ik houd me aanbevolen te horen waar je dat ene kabeltje op aan moet sluiten in de schakelaar van de deur.
Groet Bert
0546-870041
In een model met centrale deurvergrendeling.
In het door mij aangeschafte setje zitten twee klapsleutelkastjes (het laten maken van een passende sleutel kost meer dan dit hele setje), vier motoren, bekabeling, montagemateriaal, een knipperledje voor op het dashboard en het schakelkastje
je hebt voor de bestuurdersdeur een motor nodig, dus koop geen setje zonder motoren, de setjes zijn voor een schijntje te koop op ebay en de motoren passen altijd (maten zijn universeel, andere motoren kun je voor reserve houden of weer verkopen)
ondanks de motor, openden de deuren niet als je de pen in de bestuurdersdeur op of neer beweegt, alleen pas als de schakelaar wordt geactiveerd, je bent er dus niet door een motor te monteren.
Je kunt het kastje het best inbouwen naast de zekeringkast, daar is ruimte en dichtbij een constante plus en massa. Bovendien zie je er na inbouw niets meer van, en zit hij niet in de weg
Als je de bestuurdersdeur open hebt kun je het pinnetje niet indrukken en bedienen, om dit toch te kunnen moet je het deurslot naar binnen drukken, het komt weer vrij als je de portieropener aan de buitenkant open doet
Begin de operatie in de bestuurdersdeur. Monteer de motor met 2 kabeltjes, geen mastermotor, maar gewoon een slavemotor !!!! Volvo heeft de gaten onderin het portier al voorgeboord, dus twee schroefjes doen het werk. De duw en trekstang laat zich het makkelijkst monteren onder de schakelaar op de bedieningspen.( boven heeft geen zin, motor heeft geen kracht om de schakelaar te bedienen) Gebruik wat Locktite om de schroeven goed te borgen. (goed vastdraaien)
Trek 4 kabels naar binnen, (of 5 als je ook de ramen wilt laten sluiten )ik heb dat met een ijzerdraadje gedaan, langs de andere kabels gewurmd. Twee zijn er voor de motoraansturing, de twee andere zijn voor de schakeling open dicht. De vijfde (heb ik zelf niet gedaan, nu al weer spijt van is voor het automatisch laten sluiten van alle ramen)
Twee kabels sluit je aan op de motor die je net hebt gemonteerd, Binnen in de 240 ga je op zoek naar twee kabels die naar de motor van het rechterportier lopen, ze liggen onder het dashboardkastje, en in mijn geval waren ze geel en blauw. Nu zal de motor op en neer gaan gelijk met de andere.(wel even de goede richting testen.)
Nu moet je de andere twee kabels aansluiten op de kabels die de schakeling open en dicht veroorzaken, deze kabels vindt je centraal in de deur, er loopt een stekker met aan de ene kant zes, aan de andere kant drie kabels. Met een kabeltje dat je aan de ene kant aan de massa vastmaakt kun je testen welke draad open en welke draad dicht bewerkstelligd.
Tijd om het portier weer dicht te maken, en op de kop in de auto te duiken. Omdat de auto negatief schakelt, moet je behalve de zwarte kabel ook de gele en de geelzwarte kabel verbinden met de massa. Je kunt de kabels grijs en bruin afknippen, deze zijn niet nodig, met de groene en de blauwe kabel uit het kastje kun je nu de schakelkabels uit de deur verbinden (even testen wat open en dicht is) Verbindt nu plus en massa aan de auto, monteer de led
De twee roze kabels schakelen de knipperlichten, deze kun je makkelijk aansluiten op de schakelaar van de alarmknipperlichten. Zonder console te demonteren kun je met een ijzerdraadje de kabels trekken. Mijn kabels(de roze) hadden al twee diodes ingebouwd, (twee verdikkingen in de kabel) Als dat bij jou setje niet zo is dan moet je die er wel tussen knopen. Een diode staat stroom in een richting toe, de andere richting wordt afgesloten, dus er kan wel stroom van het kastje naar de schakelaar, maar niet andersom. Gebruik 2 diodes van tussen de 3 en 6 ampere. Bij mijn schakelaar waren het de groene en blauwe draad die de lichten activeerde.
Ik heb zelf de kabel voor het sluiten van de ramen niet gemonteerd, en daar heb ik nu al weer spijt van, want het is natuurlijk wel erg mooi, dat wanneer je de auto afsluit de electrische ramen nog even sluiten. Mischien doe ik dat nog wel een keer, ik houd me aanbevolen te horen waar je dat ene kabeltje op aan moet sluiten in de schakelaar van de deur.
Groet Bert
0546-870041
Volvo 240 super Polar 1993<br />italiaanse import