Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bonk linksvoor bij remmen 144
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje lid van het forum maar dit is mijn eerste post.
Ik los altijd alles zelf op, maar hier kom ik niet uit !
Mijn 144 geeft een behoorlijke bonk als ik mijn rem intrap en trekt daarbij ook naar links.
Ik heb al van alles gecontroleerd, remzuigers zijn gangbaar, ik voel geen spelling op mijn
voorwielen.
Nu maakt hij ditzelfde geluid ook ( alleen op een ander plek ) als ik mijn wielen scheef zet en het stuur
beweeg met korte slagen.
Alleen komt dit volgens mij uit het stuurhuis, dan zie je de as ( onder de hoofdremcilinder ) een klein beetje
op en neer bewegen.

Kan dit gebonk toch uit de draagarmen komen ondanks dat er geen spelling is ??

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Met vriendelijke groet ,
Desmond.
Antwoord
In je stuurstang zitten nog voor het stuurhuis een paar rubbers (breekpunt bij aanrijding), die kunnen ook wat geluid maken. Maar dat is meestal niet zo hard.
Naast je stuurhuis heb je op de 140 ook een hulpstuurhuis. Het rubber kan daarvan verslijten, heb je die gechecked?

Je harde bonk geluid bij het remmen kan goed komen door versleten draagarmrubbers. Er zitten er 8 dus even goed checken.
Antwoord
Ja ik heb alles gecontroleerd, ook het hulpstuurhuis maar ik voel geen spelling, daarom kom ik er ook niet uit.
Antwoord
Het bonken bij stuur verdraaien zal de speling in het stuurhuis zijn. Deze is alleen spelingsvrij als het stuur rechtuit staat, daarna altijd wat losjes en bij voluit li of re kan je het stuur een kwart slag draaien voor er iets gebeurt.
Bonk bij het remmen lijkt me toch gevolg van een versleten rubber bus van de bovenste draagarm, deze bepaalt ook het camber en caster van het wiel. Los rubber kan verklaren waarom-ie naar ÃÃn kant trekt. Als je de auto opkrikt, kan je beweging zien in die bovenste rubbers.

Dat trekken kan ook andere oorzaken hebben uiteraard, controleer de remslangen e.d. Mijn eerste 140 had een half losgeroeste 'vooras' die trok ook behoorlijk naar ÃÃn kant en bij remmen naar de andere, heel gek.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc, dan ga ik daar nog eens naar kijken! want die van mij heeft een afwijking naar rechts met rijden, en trekt naar links met remmen
Hoewel er bij mijn vooras ( bedoel je subframe ? ) geen roest zit.
Misschien moet ik maar is beginnen met de bovenste draagarm rubbers.

Bedankt voor de reacties !
Antwoord
Qua roest is het punt waar de vooras/subframe aan de carrosserie vastzit een aandachtspuntje Big Grin.

Hier een vondst van Jambon
Antwoord
Oeps, ik ga van t weekend maar is op onderzoek uit, en hoop dat het allemaal meevalt.
Antwoord
Ik heb net met een collega sleutelaar even gekeken ( 2 zien er meer dan 1 ) de bonk bij het sturen komt grotendeels uit het stuurhuis zelf
de as waar de pitman arm aan zit gaat behoorlijk heen en weer. Ook zijn de rubbers van de stuurstang ( die onder de hoofdremcilinder )
toch aardig versleten, weet iemand of die los leverbaar zijn, ik kan ze niet vinden!

Gelukkig is mijn subframe/vooras vrij van roest , het lijkt erop dat tijdens het remmen de as van het stuurhuis flink naar rechts getrokken wordt.
Als er iemand nog een goed stuurhuis heeft liggen hou ik mij aanbevolen.
Antwoord
die zijn gewoon te koop, en ook in PU leverbaar..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jambon schreef:die zijn gewoon te koop, en ook in PU leverbaar..

Hallo Des,

Monteer gelijk een upgrade stuurhuisbus, ben je van het gezeur af! Onder andere te koop bij Dries Bakkenes, Skandix, of mijzelf. Ik verkoop deze bus voor 30euro.

[Afbeelding: file-6.jpg]
[Afbeelding: file-2.jpg]
Groeten, Boele
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  trillen bij remmen volvo 945 van 1996 karelo 7 6.335 16 August 2013, 14:45
Laatste bericht: tomatoes4all
  af en toe een harde klonk tegen de vloer bij hard remmen bartman 8 5.841 16 November 2010, 18:17
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: