Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2012
Volvo 945 van 1996 op LPG : hij rijdt mooi rechtdoor, trekt niet links of rechts bij remmen of als ik stuur loslaat. Enkel bij remmen trilt het stuur maar hij blijft rechtdoor rijden. Wat kan dit zijn? Is, bij wissel winter/zomer banden uitgebalanceerd op km 307940 (29/04/2013) - nu staan er 317300km op teller.
Wat kan oorzaak zijn? Uitlijnen, wielklauw (rechts voor is vervangen op 258000km)
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
1 August 2013, 10:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 August 2013, 15:55 door Arjan..)
Klinkt als remschijven die niet overal even dik zijn, vaak veroorzaakt door het vasthouden van de rem na het remmen voor bijv een stoplicht.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Arjan. schreef:Klinkt als kromme schijven, vaak veroorzaakt door het vasthouden van de rem na het remmen voor bijv een stoplicht.
..ja, echter.., krom is een schijf nooit, hij is plaatselijk wat dikker gebleven nadat ie ooit plotseling overmatig is afgekoeld bv (hete schijven en door een flinke plas rijden..).. plaatselijk treedt er dan enige verandering in het materiaal op waardoor de slijtage niet meer gelijkmatig verloopt, en dat blijft dan steeds op het zelfde punt terugkomen.
Als ze nog dik genoeg zijn (even navragen wat de minimale dikte mag zijn..) kun je ze laten afdraaien. Afweging is wat dat kost, wat de nieuwe dikte dan wordt en de dan nog te verwachtte levensduur is voordat ze sowieso vervangen moeten worden..
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
http://www.stoptech.com/technical-suppor...ther-myths. <-- verhaal van een meneer met vele jaren ervaring in de racerij. Kromme schijven komen niet voor zegt ie. Het is vooral achtergebleven frictie materiaal van de blokken die dit veroorzaakt. Desalniettemin, vervelend is het wel.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Volvo 142 B23 schreef:http://www.stoptech.com/technical-suppor...ther-myths. <-- verhaal van een meneer met vele jaren ervaring in de racerij. Kromme schijven komen niet voor zegt ie. Het is vooral achtergebleven frictie materiaal van de blokken die dit veroorzaakt. Desalniettemin, vervelend is het wel.
..dat brand er als het ware in zodat er dus plaatselijk een andere samenstelling ontstaat..
Ik heb daardoor zelfs lostrillende schijven gehad, extreem, maar toch..
Je denkt aanvankelijk "dat loopt wel los".. dat klopt..
Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2012
dank voor jullie suggesties en hulp, remschijven nagekeken en die zitten op de minimumdikte, werden zelfs blauw van de warmte.
dus ga nu de remschijven en remblokken laten vervangen, zou daarmee opgelost moeten zijn.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
dan was het nodig ook..! komt goed..
Berichten: 2
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2013
Zorg wel dat je de wielmoeren niet te vast zet, daar kunnen je schijven ook krom van worden, met name van de rakketakketak van de (vaak niet geijkte) ratelsleutel bij de banden boer. Met beleid vastdraaien en dan even de moment sleutel gebruiken. Aanhaalmoment staat op de voorwielnaaf. Groeten, Erik.