Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Op dit moment heeft m'n estate deze dakrails:
![[Afbeelding: %24(KGrHqJ,!rgFGW,QBkC6BRneFL59mw~~60_84.JPG]](http://i.marktplaats.com/00/s/NDgwWDY0MA==/%24(KGrHqJ,!rgFGW,QBkC6BRneFL59mw~~60_84.JPG)
Ik heb echter een zo'n set gekocht (met latten op het dak):
Heeft er iemand originele Volvo documentatie i.v.m. monteren?
De voetjes van de rails zitten op precies dezelfde plaats, dus dat komt mooi uit.
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
Oei! In het kader van ik wil ook alles op en aan mijn auto, stelde ik al vaker de vraag of de voetjes
op dezelfde plaats zitten. Nooit een antwoord op gekregen. Tot nu dus. Top! Maar nu zijn er vast
heel veel soorten (en dus maten) dakrekken. Heeft jouw dakrek een merk of een typenummer? Bvd!
Berichten: 349
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Op mijn 240 wil ik in de toekomst ook zo'n dakrek monteren. Waar moet ik allemaal op letten? Moet bijvoorbeeld het hemeltje helemaal gedemonteerd worden? Ik heb nog geen rek maar waar moet ik op letten bij aanschaf?
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ik kijk daar ook naar, maar is er een tekening van waar de gaten moeten komen?
En, hoe voorkom je dat de boorgaten gaan roesten?
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
voordat je het rek monteert rondom het gaatje een rul shellkit leggen. Rek erop met rubber afdichting en de shellkit wordt verdeeld over de hele voet. Spul aandraaien en dan met een doekje en een beetje peut weghalen. Gegarandeerd waterdicht. Shellkit blijft elastisch.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
misschien een slimme om nadat het boren alles netjes afbramen en in de verf, zink spray of iets anders goed dekends. daarna de stappen van RM volgen lijkt me een goede oplossing.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 349
Topics: 76
Lid sinds: Jul 2010
Ik heb inmiddels een dakrek maar twijfel nu toch wel heel erg. Ik heb de standaard dakrails maar voor dit rek moeten toch gaten geboord worden. Past dus niet standaard. De pootjes van het chromen rek vallen wel over de gaten van de dakrails.
Eigenlijk twijfel ik nu een beetje of het wel heel mooi is of toch misschien een beetje teveel chroom van het goede. Als ik het rek ga monteren is het wel heel definitief in verband met de gaten. Toch nog maar eens over nadenken.
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Daniel
Ik heb je een PB-tje gestuurd
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Ik heb de mijne uiteindelijk ook nooit gemonteerd. Ligt hier nog wel te liggen, dus als er iemand interesse heeft. Laat je horen.
Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Ik heb mijn dakrek, met latten op het dak zelf gemonteerd. Je hoeft de hemelbekleding niet los te halen. In de beschrijving is geen boormal of zoiets dergelijks.
Ik heb het toen als volgt gedaan. Eerst de juiste boor kopen, dat was een hendige knaap. Zit niet zomaar in een setje.
Daarna het rek in elkaar gezet en de maten opgenomen. De plaats waar het rek op het dak zou komen heb ik ruim afgeplakt met afplaktape, dat is grof en daar kun je het rek op leggen. Daarna heb ik de juiste plek van het rek bepaald aan de hand van foto's van accessoires foto's en wat mij goed leek. Daarna heb ik de definitieve boorgaten bepaald en de gaten geboord met de afplaktape er nog op. Glij je niet zo makkelijk weg en als het gebeurd heb je nog wat bescherming. Daarna bramen weg en roestpreventie en vervolgens de plugachtige dingen in het dak getikt en het dakrek geplaatst.
Zit er nog steeds prima op en zonder enige roestvorming
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)