Berichten: 607
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Hallo,
Google kan me niet echt helpen, dus even hier de vraag;
Kleven er ook nadelen aan het plaatsen van een zwaardere dynamo (van 65A naar 100A)? Ik begrijp de voordelen, bijv. als je een eletrische fan plaatst of er draait airco mee..
Maar zou je het aan het verbruik of andere componenten (negatief) merken?
gr,
Stevves
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Nee hoor Stevves, dynamo levert alleen het vermogen als je er om vraagt. 100A stroom vragen lukt eigenlijk nooit. Accu komt wel sneller vol. Voor de zekerheid wel zorgen dat alle kabels dik genoeg zijn (en een goede massa).
Maar dat is bij een kleinere dynamo ook van groot belang !!
Ik heb bij mijn auto ook een zware dynamo op staan. Dacht 90A van een Super Polar.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
het helpt je alleen maar.. jaren geleden heb ik er eentje laten ombouwen omdat versterkers etc. nogal wat electra lusten en de ampères behoorlijk kunnen stijgen.. daarnaast staat er tegenwoordig een 71 aH accu in, past net in het bakkie, met name om in de winter na enkele dagen voldoende puf te hebben, mijn auto staat nogal eens stil..
Die accu moet trouwens ook in redelijk/goede staat zijn anders blijft ie bezig met laden en kost je extra brandstof..! (na vervanging van de accu in onze vorige Saxo, klein motortje, was ie merkbaar zuiniger en sneller..!)
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Dus ja je verbruik gaat omhoog indien je daadwerkelijk meer verbruikers hebt en daarom je 65A vervangt voor 100A.
Nee je verbruik gaat niet omhoog als je de 100A erin hangt omdat je die toevallig kon krijgen.
Berichten: 607
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Heren, Mijn dank is groot! Thanx voor de snelle antwoorden.
M'n turbootje heeft een recent gereviseerde Bosch 80A (was al een upgrade van een 55A), dus die laten we voorlopig lekker zitten (kost namelijk genoeg zo'n revisie). Mits 80A ook voldoende is voor de airco en een elektrieke fan (toekomstwerk hoor).
De Polar van m'n schoonvader heeft de genoemde 65A, maar daar komt ook een airco bij en we hebben inmiddels de 940 sloper op de oprit staan waar die 100A Bosch in hangt. Vandaar het plan om die over te zetten. Dat gaan we dan dus maar mooi gewoon doen. Mooie upgrade.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.