Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
25 September 2012, 21:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 September 2012, 14:50 door BartJu.)
Mijn B21A blok met AW71 bak maakt bij hoge toeren een vreemd, onprettig geluid.
Treed vooral op bij forse toerentallen, bij het rijden vooral rond het schakelen.
Tijdens rijden dus als bak in D staat, maar kan het dus ook doen P of N.
Aangezien het optrad bij het van trap wisselen bij het rijden, nam ik altijd aan dat het bak is.
Maar in Pen N kan ie t dus ook.
Graag wil ik weten WAT het is of kan zijn, dus wie herkent het geluid?
Link naar geluidsfragment:
Klik hier
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Weet niet of dit bij jou van toepassing is: bij mijn 240 was het het hitteschild om de voorpijp van de uitlaat. Klonk ongeveer hetzelfde.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
26 September 2012, 14:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 September 2012, 14:52 door BartJu.)
Lijkt bij mij niet van toepassing.
Maar bedankt voor de suggestie.
Een beter opname (minder dan 10 sec).
Het gaat dus om een extra geluid, wat ratelend, lijkt of in motor of in bak (ingaand).
Kan het een lager zijn oid?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Ik heb twee keer zo'n nare ratel gehad (B20 + BW35).
De eerste keer bleek van een van beide bouten, waarmee de startmotor aan de bellhousing zit bevestigd, de moer eraf gekomen te zijn. De moer rammelde daardoor tegen het schutbord aan. Klinkt onschuldig, maar gaf een heel naar geluid.
Later was er een andere ratel, en toen bleek dat de starterkrans los begon te komen van de flexplaat. Daar wil je niet te lang mee rondrijden.
In ieder geval, luisteren door een metertje tuinslang en daarmee de hele motorruimte/bak langs om te horen waar het vandaan komt.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Iets in de bak zou best kunnen, een flink gedeelte van de automaat draait altijd mee met de motor, ook in N en P. Mijn BW35 gaat aardig meezeuren in de hogere toerentallen en bij het schakelen.
Ik heb ook wel eens een foto van een loszittende starterkrans gezien, dat zal ook fijn rinkelen. Voila, dat zal Keter geweest zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Even updaten hier:
Uiteindelijk heeft de monteur van de garage er naar gezocht, en de oorzaak gevonden.
Het bleek dat de 4 bouten op de koppelomvormer iets te lang waren, en konden dus niet diep genoeg aangedraaid, waardoor ze niet voldoende klemden.
Daardoor gaf ie dus bij hoge toeren onbelast die ratel. Gelukkig redelijk onschuldig, geen vervolgschade of zo.
Bak lijkt nu ook soepeler en directer. En het is heerlijk rustig qua geluid, ook omdat in de speurtocht nog wat rammeltjes in het vooronder zijn weggenomen.
Nog allemaal dank voor het meedenken!
Problem solved, en topic dus dicht!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|