Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vermogen verdamper genoeg of te krap? Tevens vraagje over welke naald voor stromberg
#1
Ik ben nog steeds niet helemaal blij met het vermogen van mijn 245. Er zit een b23a blok in voorzien van een stromberg 175. Verdamper is van GMS. Nu kwam ik vandaag een oude rekening van Nordicar tegen, zij hebben een paar jaar geleden mijn blok nagekeken en er stond als opmerking op de nota dat de verdamper te klein is. Het is een gms 100kw. Online kom ik eenzelfde type verdamper tegen voor 175kw. Zou een zwaardere verdamper meer power opleveren, ik kan me voorstellen dat de huidige een beetje aan de top van zijn kunnen zit.

Verder wil ik de witte weer lekker aan de praat hebben op benzine, vakantie komt er weer aan en wil niet voor 100% afhankelijk zijn van lpg. Ik ga ervan uit dat ik de naald moet vervangen maar wat nog meer en welke naald ben ik nodig. Ik heb wat rond gebeld maar ik heb nog geen goed antwoord kunnen krijgen. Vragen als de bouwjaar van de auto en dan niet snappen dat er een ander blok inzit enzo. Anyway ik hoop dat iemand me in de goede richting kan wijzen. Dit is de carb:

[Afbeelding: stromberg_21a_1.jpg]

Hij zit dus op een b23a blok.

Ik ben benieuwd.

Groet Jeroen
Antwoord
#2
100kW zou toch meer dan genoeg moeten zijn voor een b23a?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
ik denk eerder aan een dikkere leiding..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Dank voor de input. Ik kan helaas niet meer vinden waar ik het gelezen heb maar las hier dat een ietwat "lichte" verdamper voor vermogens verlies in de wat hogere toerentallen zorgt. Te dunne leiding zal hier ook mee te maken hebben dan. Ik zal van de week even kijken welke maat het is maar lijkt me dat ze hier 8mm voor gebruikt hebben?

Iemand nog naald (en aanverwante artikelen) ideeën??
Antwoord
#5
Dit type van carburator is niet origineel voor op een B23 , dit is een carburator van een B19 of een B21. In dit type hoort er een naald B1EE. Op de B23A staat er standaard een Pierburg DGV 175CDUS op met sproeiernaald nr DC . Dit zou kunnen verklaren waarom je te weinig vermogen krijgt.
Antwoord
#6
Thanks. ik heb nog even het eea over lpg leidingen nagezocht en 8mm zal 6mm moeten zijn. Er hangt geen v8 in het vooronder helaas :-)

Misschien toch maar opzoek naar een 175cdus, iemand nog een ok exemplaar liggen? En is deze gewoon uit te wisselen met de 175cd?
Antwoord
#7
johan laveyne schreef:Dit type van carburator is niet origineel voor op een B23 , dit is een carburator van een B19 of een B21. In dit type hoort er een naald B1EE. Op de B23A staat er standaard een Pierburg DGV 175CDUS op met sproeiernaald nr DC . Dit zou kunnen verklaren waarom je te weinig vermogen krijgt.

Is dat bij de eerste modellen van de B23 niet met de benamingde Stromberg 175CD(met geel dopje uit het midden)?

Op de body staat dan CDUS maar op de bovendeksel Stromberg 175cd.
Heb ik het goed dat het dezelfde carb is als een Pierburg 175 CDUS (met geel dopje uit het midden); alleen een naamsverandering dus?
Antwoord
#8
De andere kant:

[Afbeelding: stromberg_21a_3.jpg]

Overigens heb ik waarschijnlijk al de goede sproeier en naald gevonden met dank aan Dhr. Flierman.
Antwoord
#9
Een 175 CDUS is een 175 CDUS, of er nu Stromberg of Pierburg op het dekseltje staat.

Goed dat je een passende naald hebt gevonden, ik ben wel benieuwd welke dat is, aangezien deze Stromberg nooit op de B23A heeft gezeten. Op LPG zou de naald en sproeier hoedanook niks uitmaken.

100 kW is prima voor een B23A, aangezien dat maar een 80 kW motortje is. De hogedruk LPG leiding is meest groot zat, pas na de verdamper komen de aansluitingen etc wat preciezer omdat daar veel minder druk is (geen). Ik vind bv. dat de aansluiting van het mengstuk er wat klein uitziet, die aan mijn B20 en B230 zijn groter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Is dat bij de eerste modellen van de B23 niet met de benamingde Stromberg 175CD(met geel dopje uit het midden)?

Op de body staat dan CDUS maar op de bovendeksel Stromberg 175cd.
Heb ik het goed dat het dezelfde carb is als een Pierburg 175 CDUS (met geel dopje uit het midden); alleen een naamsverandering dus?[/QUOTE]

ja Jos, je hebt het goed.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 1.057 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 733 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 995 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Pierburg naald Rin 10 2.979 23 September 2022, 20:26
Laatste bericht: Rin
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.574 23 April 2022, 17:33
Laatste bericht: Marc1970
  Lpg verdamper. Jambon 1 1.654 20 September 2021, 09:07
Laatste bericht: Marc1970
  Sensor locaties voor 52mm tellers Yezzz 6 5.335 17 May 2021, 08:41
Laatste bericht: DanielR
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.816 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  B18 gebruiken als donor voor B20, wat kom ik tegen? Lennart 3 3.930 27 January 2018, 09:00
Laatste bericht: oudevolvo
  Welke koppen zijn uitwisselbaar 245 GLT 1984 dwarswind 2 3.107 5 January 2018, 23:02
Laatste bericht: RM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)