Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met zelf uitdraaien Krukaskeerringdeksel B18/B20
#1
Graag wil ik het krukaskeerringdeksel zelf uitdraaien ipv er een te kopen voor 40euro.
We hebben in de loop der jaren er zoveel verzameld dat ik het best op 1 kan proberen. De welbekende handelaren kunnen het immers ook.
[Afbeelding: 8cd8850b.jpg]

Wie heeft dit ook al eens gedaan en kan de maten doorgeven? Is het verstandig om de buitendiameter van de keerrring aan te houden minus een tolerantie zodat hij goed klemt?

Er zit standaard aan de onderzijde een soort gat. Waarvoor dient dit? Om de vilten keerring te smeren, of om de olie weg te laten lopen?
[Afbeelding: 05cfa322.jpg]
[Afbeelding: 988aa77e.jpg]
Groeten, Boele
Antwoord
#2
Gewoon doen. Dat gat is idd voor de olie, de carterpakking heeft op die plek ook een gat.

Ik heb zo'n uitgedraaid huis waar de keerring uit geblazen wordt, die is dus iets te ruim. Zo'n rode als je daar hebt liggen.
Misschien past een ander merk keerring er beter in. Of moet ik hem erin plakken met vloeibare pakking. In elk geval, na een oliespoor van 1 km had ik er schoon genoeg van. Leve vilt.

Ik heb ook nog steeds het idee dat een B230 huis precies hetzelfde is en gewoon op een B20 plek past. Zal ik ze morgen eens onderuit de stapel trekken en wat meten?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
ik heb een zwarte gekregen, zou beter moeten zijn dan de rode..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Citaat:Ik heb zo'n uitgedraaid huis waar de keerring uit geblazen wordt, die is dus iets te ruim. Zo'n rode als je daar hebt liggen.
Misschien past een ander merk keerring er beter in. Of moet ik hem erin plakken met vloeibare pakking. In elk geval, na een oliespoor van 1 km had ik er schoon genoeg van. Leve vilt.
Ik heb bij mijn eindkapje van de krukas van de B230 met een centerpunt een paar puntjes in geslagen en met vloeibare pakking er in gezet, want zonder vloeibare pakking werd ie er weer uitgedrukt. Wel eerst goed laten drogen, anders krijg je dus een oliespoor
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#5
Ja is prima, zal ik ook wat maten doorgeven!

De nieuwe keerring komt dan voor het gat te zitten. Toch? Of is dat juist de bedoeling?
Groeten, Boele
Antwoord
#6
Die van een B20 (etc) en B21 (etc) zijn qua maten hetzelfde, maar die van de nieuwere blokken missen dat gleufje aan de onderkant. Dat is inderdaad bedoeld om olie weg te laten lopen het carter in.
Op de beurs werd mij verteld dat vilt liever wat meer olie wil (kleiner gat, minder weglopen) en rubber juist wat minder. Maar de logica daarachter snap ik nog niet helemaal.
Bovendien heb ik dan nog de vraag, hoe loopt bij een B21 (etc) de olie dan weg?
Mocht je project nou mislukken (vind het een leuke poging), Veterancar had op de beurs deksels te koop voor de uitdraaikosten = 25 euro
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#7
Heeft iemand ook een plaatje van het gedeelte dat je uit moet draaien?
En als je 'm eenmaal uitgedraaid hebt is er dan nog de keuze voor een vilten of rubberen pakking?

Wat ik ook vreemd vind is dat er over het onderwerp""vilt of rubberen keerring" veel meningen bestaan en geen feiten. Althans ik heb ze op internet niet kunnen vinden...
Antwoord
#8
Hebbes. Ik heb de 1218634, die her en der verkocht wordt als:

REAR SEAL FLANGE KIT [Includes 1 Pc each of, Flange 1218634, Crank Seal 6842160(VR312) & Gasket 1378492 (6518)]

wat suggereert dat deze ooit door Volvo zo gemaakt is. Hij ziet er ook erg netjes uitgedraaid uit. De binnendiameter is 110 mm precies, wat ook de nominale buitenmaat is van de keerring.
Hij heeft geen oliedraingat. Ik schat dat de viltring niet zoveel olie kan verstouwen, dus dat er al een drainmogelijkheid vóór de keerring is gemaakt. Een rubber keerring maakt het niet uit hoeveel olie ertegenaan klotst, dus geen drain meer nodig. Versimpeling, besparing, de enige reden waarom autofabrikanten wijzigingen doorvoeren, wat mensen op beurzen ook uitkramen.
Nordicar heeft de Volvo upgrade kit ook: http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=2144

IPD verkoopt echte uitgedraaide B18/20 huizen: http://www.ipdusa.com/products/6624/2a10...ng-b18-b20

Goed idee om er rondom wat putjes in te slaan zodat-e beter klemt.

ALs ik het deel bekijkt waar de keerring inzit, zie ik dat die van de upgrade wat breder is gemaakt. Als je de originele behuizing uitdraait, blijft er een dunner randje over.
Het enige wat Volvo trouwens vergeten is aan de upgrade is dat er, net als in de rest vd B18/20, inch bouten inmoeten. Nu heeft-ie metrische draad die tot halverwege met een bout "ver-inched" is

Ik zal vanmiddag mijn B230 behuizing tevoorschijn halen en die meten. Ik schat dat de binnendiameter daarvan een fractie kleiner is dan 110 mm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Heeft er niet toevallig iemand een van een B20E? Daar zitten standaard keerringen op..

Als ik naar de plaatjes kijk, moet ik hem zo ver uitdraaien dat hij vanaf de achterzijde mooi vlak ligt. Je ziet dat er nog ruimte achter zit. Daar zal hij dan wel de olie tegen aan kunnen klotsen, of juist weg kunnen laten lopen.
[Afbeelding: fullsize_3668.jpg]

Ik wil liever even niets kopen, maar lekker rommelen, hebben er genoeg liggen. Maar verwacht het in 1x goed te doen. Lijkt me goed om hem eerst eens uit te draaien op 108mm, en dan kijken of ik de keerring erin geslagen (voorzichtig) krijg. Dan klemt hij tenminste goed.

Vloeibare pakking is een goede tip! Kan Loctite misschien ook? Of werkt dat niet icm rubber? Putjes slaan lijkt me ook een goed plan. Alhoewel ik nog nooit gehad heb dat hij eruit gedrukt is.
Groeten, Boele
Antwoord
#10
108 mm! Oef. Ik denk meer aan 109,9 mm, dan krijg je de ring er al nauwelijks meer in.

Je mag hem zo ver naar achteren uitdraaien als je wilt maar als de keerring erin valt ben je klaar. Liever wat verder zodat je de keerring op een plek kan laten draaien waar de vilitring nog niet gedraaid heeft. Genoeg is genoeg.
De olieafvoer is niet meer relevant. Versimpeling, besparing.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230FD ervaringen? Kogelman 6 2.678 7 August 2021, 16:20
Laatste bericht: Kogelman
  Zelf honen cilinderwanden? gydomatra 8 2.775 20 November 2020, 00:07
Laatste bericht: gydomatra
  Relais makkelijk zelf te repareren Grey240Polar 0 1.805 26 June 2020, 09:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  Weber ervaringen? okkehel 26 20.990 23 August 2018, 23:06
Laatste bericht: Bostel
  Ervaringen met nieuwe AAV? Madman 10 10.946 23 September 2017, 18:54
Laatste bericht: Madman
  Luchtmassameter van AliExpress, ervaringen? henri84 3 3.572 8 September 2017, 13:20
Laatste bericht: aRjen.T
  blos lpg carb ervaringen? Jerry 2 3.076 17 April 2016, 22:54
Laatste bericht: Jerry
  Zelf vervangen v snaar peterjan 3 4.132 10 September 2015, 21:45
Laatste bericht: edwin
  Te warm lopen.. Zelf zonder thermostaat Stevves 9 7.948 1 August 2014, 19:43
Laatste bericht: skidje
  Onregelmatig toerental, zelf oplossen? Erikvolvolvo 13 10.305 24 January 2014, 17:29
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)