Berichten: 54
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Ik las op turbobricks dat een down draft (naar beneden geplaatst of staande) weber vrij makkelijk op een inlaat van een: B200/230K past.
-Heeft iemand hier ervaring mee?
-Past die inlaat ook op een b23A?
Op marktplaats staan er wel een aantal van ford/alfa/fiat etc..ook van een volvo 300 serie.
zouden alle staande webers een beetje dezelfde voet hebben?(dus passen)
Ik heb er ook Ã
Ã
n gezien van een 2.3L ford die zou dus vrij goed zijn voor een b23a lijkt me.
http://forums.turbobricks.com/showthread...ight=weber
http://forums.turbobricks.com/showthread...weber+b23a
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk mijn ervaring/bevindingen te omschrijven.
Ik heb verschillende keren een (banger) wedstrijd gereden met een originele volvo motor, de eerste keer met een originele carb,
dit was geen succes carb kon de warmte van de motor volgens mij niet aan.
Toen dus gezocht naar een ander alternatief en kwam ik hier op het forum een topic tegen met een 245 dacht ik, die zijn volvo carb ook had vervangen door een weber.
Aangezien ik wel het ÃÃn en ander aan ford spullen had liggen leek me dit wel een goede oplossing.
EÃnmaal bezig kwam ik er dus achter dat bij mijn inlaat de bevestiging niet overeen kwam, er waren wel uitsparingen gemaakt waar
de bevesting moest komen daar heb ik gaten geboord, draad in getapt en vervolgens tapeindjes in gemaakt.
Ik heb er vervolgens een weber 38mm dgas opgeschroefd, liep als de brandweer maar het verbruik kwam denk ik uit op 1 op een emmer.
Dat was voor mij geen punt, 15 rondjes van 400meter.
Later kwam ik een inlaat van een b230k tegen bouwjaar 86/87 en bij deze komt de bevestiging wel direct overeen, zul je dan een kleinere carb nemen bijv.
een 32/36 dgv zal het verbruik ook een stuk beter bevallen.
De 32/36 carb zat origineel op een 2.0 4cilinder fordmotor, 32/36 houd in dat deze carb 2 verschillende gaskleppen heeft eerst gaat de ene los als je dan nog meer gas geeft komt de volgende erbij, ik ben van plan deze op mijn b230k voor op de weg te bouwen omdat de volvo carb steeds meer problemen begint te geven.
Ik hoop dat mijn (omslachtige) verhaal een beetje duidelijkheid geeft.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Ik denk dat jij een side-draft moet hebben, een downdraft zit bijvoorbeeld in Porsches en Kevers alsook enkele Fiat's en Alfa's (de IDF's, IDA's en eventueel de ICT)
Berichten: 54
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
@Asterix:
Bedankt voor je ervaring/uitleg hier kan ik wel wat mee.
op turbobricks hebben ze het vaak over carbs van 40/45/48 mm dat is voor dagelijks gebruik dus niet echt handig met verbruik begrijp ik.
deze is dus waarschijnlijk te groot? maar zou die passen?
http://link.marktplaats.nl/504230852
dit is Ã
Ã
n die zou passen??
http://link.marktplaats.nl/505319832
DennisvdB schreef:Ik denk dat jij een side-draft moet hebben, een downdraft zit bijvoorbeeld in Porsches en Kevers alsook enkele Fiat's en Alfa's (de IDF's, IDA's en eventueel de ICT)
B200/230K inlaat is volgens mij downdraft
B23A is side draft.
Ik denk alleen dat op een b23a inlaat niet 1-2-3 een side draft weber past.
Op een B230K inlaat past wel een downdraft weber (zoals op turbobricks staat en asterix zegt)
Berichten: 54
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
@Asterix
Jij hebt het over een 32/36 dgv maar de meeste mensen zetten alleen de maat erbij en niet de codering die er na komt (dgv)
Wat zegt de codering DGV?
moet je de sproeier en/of naald ook aanpassen?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
5 December 2011, 21:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 December 2011, 21:08 door Marc1970.)
De Weber DMTR (van de Citroen CX), ook een downdraft/verticale carb met dubbele venturi, wordt ook wel gebruikt op het B230K spruitstuk:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=113307
Die zijn er in 30 tot 34 en alles daar tussenin, blijft lastig. Weber is erg gul met letters en cijfers in hun naamgeving, en er zit nauwelijks systeem in.
De Solex Cisac en/of Pierburg 2B5 die org. op de B230K zitten zijn meestal hopeloos in de war en slecht regelbaar.
De sidedraft/horizontale optie met 40/45/48 Solex/Weber/Dellorto is duur, en duur.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik heb zo'n set op m'n B20 gehad, werkte een beetje als een aan/uit schakelaar.. liep verder prima, had wel dorst..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Over de tweede vraag, het B230K spruitstuk past 1:1 op je B23A.
Wat DVG en DMTR betekent weet alleen Weber:
http://en.wikipedia.org/wiki/Weber_carburetor
Hier een lijst met hun Direct Replacements:
http://www.webcon.co.uk/Downloads/2008%2...20kits.pdf
Zomaar een zinnetje uit de wondere wereld van Weber:
If you have a DHTA and don't have to worry about emissions inspections, there's a lot to be said for replacing it with a 32 DATRA, a 34 DAT, or a 34 DATR.
If you're transplanting a US carbed 1500 into a '74 and you want to preserve the '74 manual choke, then the 32 DMTRA/DMTR or 34 DMTR is the answer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 54
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
bedankt maakt het wat duidelijker! hand choke zou voor mij het makkelijkst zijn denk ik (of is automatische ook makkelijk in te bouwen)
heeft of weet iemand nog een inlaat voor me!;-)
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Ik heb nog een B230K. Zit daar zo'n inlaat op?