Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tikkend geluid draaiend achterwiel
#1
Als ik de auto uit laat lopen bv. 100m voor een rood stoplicht hoor ik rechtsachter na elke omwenteling een zachte doffe tik. Als ik het rempedaal iets intrap is het weg.
RA zijn kort geleden een nieuwe remklauw + nieuwe remblokken gemonteerd. Dus op de brug. Wiel ronddraaien geeft zelfde tikgeluid. Wiel eraf en kijken of de remblokken misschien wat klapperruimte hebben: niet dus. Remblokken wat teruggeduwd, wiel erop en rijden: de eerste kilometers was het geluid weg, maar nu is het er weer.

Wat kan dit zijn?
245 DL 1983
Antwoord
#2
Heb net hetzelfde gehad..... Big Grin
Eens kijken of ik dat uit kan leggen:
De zuigers zijn hol. (aan de kant waar de remblokken tegenaan zitten) Daar zit bij mij een passtuk in om de druk meer te verdelen. Die zit niet vast, maar beweeglijk in de zuiger gemonteerd. Bij mij zijn de schijven achter ietsje krom zonder hinderlijk te doen met remmen. In rust lopen de blokken altijd zachtjes tegen de schijf aan. Omdat op het "hoogste punt" van de kromming het blok wordt meegenomen, sleept'ie ook het passtuk mee in de zuiger. Die tikt dus steeds tegen de zuiger aan, wat bij mij erg duidelijk hoorbaar was. Rem iets intrappen en het blok liep constant tegen de schijf en was het weg.
Ik heb er niet teveel tijd aan besteed. Ik weet dus niet of het passtuk weer vastgeschroefd moet worden o.i.d. maar ik heb vers vet tussen het blokken en de zuigers gedaan en sindsdien is'tie weer tam.

Ook de blokken zelf zijn (mits schoon) redelijk beweeglijk en kunnen hetzelfde euvel geven.

Hoop dat je er iets mee kunt. Mocht iemand een idee hebben hoe dat gaat met die blokken in de zuigers hoor ik dat ook graag.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#3
Nou, de uitleg is zeer begrijpelijk Wink Ik wist niet dat er een passtuk in een zuiger zit. Het zou dus ook bij mij goed kunnen dat de schijf ietwat krom is. Misschien agv de vorige klauw waarvan 1 zuiger functioneerde en de andere niet meer naar buiten kwam.

Wat voor vet heb je tussen blok en zuiger gedaan. Ik spuit een beetje 'wit vettig spul' (weet niet de naam) op het blok (daar waar de zuiger tegen aan drukt) en op boven en onderkant van het blok. Vroeger gebruikte ik kopervet (schijnt niet goed te zijn voor rubbertje van de zuiger), daarna grijs vettig spul en nu dus de witte variant.

De nieuwe blokken bewegen heel weinig in de nieuwe klauw.

Zo te lezen lijkt het dus geen kwaad te kunnen.
245 DL 1983
Antwoord
#4
Bij mij kon het geen kwaad maar was het freaking irritant. Zou er zeker even naar kijken. Witte vet: gebruik ik op m'n mountainbike. Zilvergrijs vet: Yep, heb ik ook. Naam kwijt, allebei de tubes spul ligt bij m'n werk in de loods en daar hoop ik dit weekend niet meer te komen.....
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#5
Zal er tzt nog een keer naar kijken. Het is bij mij (nog) niet (bijzonder) irritant.
245 DL 1983
Antwoord
#6
Ik heb er nog niet verder naar gekeken, maar het getik breidt zich uit:

Bijna elke keer als ik het rempedaal gebruik, hoor ik een tik ergens van onder. Het lijkt linksvoor, maar dat kan komen omdat ik met dit weer veel met open raam rij. Met raam dicht kan ik de plek niet goed aanduiden.

De tik is soms erg luid. Als ik pompend rem en het rempedaal elke keer volledig terug laat komen is er elke keer minimaal een zachte tik. Soms ook is er helemaal geen tik.

De andere tik rechtsachter is er trouwens nog steeds.

Ik word er getikt van :'(
245 DL 1983
Antwoord
#7
Een tik duid op speling of iets zonder smering.. Bekijk de remklauwen eens goed; zijn ze nog in goede conditie ? Stofkapjes, roest, de veertjes die zorgen dat de remschoenen terugkomen, of zijn de geleidepennen van de remschoenen misschien toe aan een beetje kopervet ?
Demonteer het wiel, zet de auto op een assteun en laat iemand anders even de rem bedienen.
Neem je tijd om rustig te bekijken waar het geluid vandaan komt.
Antwoord
#8
De klauw RA is 1 maand oud, de klauwen voor zijn 1 jaar oud en die LA is ouder. Twee maand geleden de laatste 3 gecheckt, schoon gemaakt, wat vet op de juiste plek e.d.
Nu het weer kouder is, is er alleen de eerst genoemde tik.
245 DL 1983
Antwoord
#9
Wellicht vergeten de bevestigingsbouten van de klauw aan te draaien?
245DL 1980 USA
Antwoord
#10
M&M schreef:Wellicht vergeten de bevestigingsbouten van de klauw aan te draaien?
opgelost.... er zitten M&M's achter je wieldop..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  ABS lampje en geluid onder de motorkap landinzicht 9 6.725 14 August 2020, 13:11
Laatste bericht: Tancor
  Intrappen rempedaal sissend/gierend/hees geluid lenlux 7 9.017 19 October 2015, 22:27
Laatste bericht: ZOAB
  trillend geluid uit rembekrachtiger. LeonW 23 13.110 1 September 2010, 15:27
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)