Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
De keuze was OF door een garagist uitgelachen worden (en/ of een poot uitgedraaid), OF door de posters op dit forum. Kep maar voor dat laatste gekozen
Vorig jaar m'n bijna versleten B23E vervangen door een stuk nieuwere B200F (voor de liefhebbers:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3516.0). De B23E had flink wat minder compressie op de 4e cil en wilde verdere problemen voorblijven. De B200F loopt geweldig en is nagenoeg nieuw, zo lijkt 't: de olie blijft nagenoeg goudkleurig en da's nogal een verschil met de drap die uit de B23E kwam lopen.
Echter - als de boel nog fris is (niet warm/ bedrijfstemperatuur) hoor ik bij stijgende toerentallen een tikje/ rateltje onder de kap vandaan komen. Nu kan ik de kleppen wel (laten) stellen, maar weet niet of dat kan; heeft de B200F nu hydraulische stoters of niet? Zo ja, wat is dan de reden van de tik/ ratel? De boel wordt al door 15W40 olie gesmeerd, dus dikker lijkt me niet nodig, of ..? ???
Ik ben niet echt bang dat de boel in de soep loopt, maar wil wel zo lang mogelijk met dit torretje doen en 'm in topconditie brengen/ houden. Tips, ideeën anyone?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Kleppen kun je gewoon (laten) stellen.
Kun je misschien een geluidsfragmentje maken met een mobieltje of zo en dat doorsturen naar het forum?
Dat tikken kan van alles zijn; het hangt ervan af wat voor tik het precies is: kantelende zuiger, kleppen te ruim, krukas etc.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Klep: licht tikkend, goed te plaatsen bovenin
Kantelende zuiger: kloppend/klapperend bij koude motor, beetje druk op de zuigers houden, niet teveel toeren maken, gaat na een poosje weer weg, wen d'r maar aan
Drijfstanglagers: licht tot zwaar ijzer op ijzer hamerend, vooral bij 3000+ rpm
Je oude blok (wat ik zie op die foto's) was trouwens geen B23E maar een B23A, origineel niet geleverd op een 242 DL uit 1975. Dus je hebt van een 2.0 injectieblok een carb. blok gemaakt met benzinetoevoer voor een 2.3L, wat op zich geen probleem is.
De B200F heeft ook een nogal makke nokkenas, misschien kan je die nog overzetten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Citaat:Drijfstanglagers: licht tot zwaar ijzer op ijzer hamerend, vooral bij 3000+ rpm
Is net of er ineens een 500cc crossmotor naast je komt rijden.
Heb ik ooit 's ervaren met m'n Ford sierra 1800 turbodiesel...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
Bedankt voor de reacties, heren! :-* 't Zullen idd wel de kleppen zijn of kantelende zuigers. Zo zwaar is 't geluid niet en als 't de drijfstanglagers zouden zijn, hield 't niet op als de motor op bedrijfstemperatuur is, wel?
@ Marc1970: De B23A was al een vervangend blok voor de originele B19. 't Is een ouwe Zweed die in 2000 naar NL is gehaald en in Groningen van de B23A en een LPG installatie is voorzien. Ben op zoek naar een andere carb, want OF de vlotternaald is versleten OF de carb is gewoon te rijk voor de B200F: op benzine loopt 't ding beroerd en pluimt als 'n Sierra 1800 TD

. Wanneer is een nokkenas 'mak'? Wat zou de winst zijn om de nokkenas van de B23A over te zetten op de B200F en kan dat zonder problemen/ aanpassingen (past dat?)?
Thanks again!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Originele onbewerkte assen zijn allemaal uitwisselbaar, ws. zonder klepstelplaatjes te veranderen, zelfde basiscirkel (36.00 mm). De M as in de B200F is voor het behalen van lage emissiewaarden, heeft weinig overlap, opent de kleppen kort en de inlaat zelfs nog korter/minder ver dan de uitlaat.
De A as is meer een normale as. In mijn B230F doet-ie het goed, klimt gewoon vlotter in de toeren, is happiger. Als een gewone motor zeg maar, je went er snel aan. Er is heel beschaafd mee op te trekken en te rijden.
Niet op benzine rijden voor je de carb eens goed heb afgesteld/vervangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
... oei ??? Hoe ernstig is het rijden op benzine? Moest eind vorige week wel een stukje, omdat m'n LPG-tank leeg was. Dacht dat het juist goed was om af en toe op benzine te blijven rijden, maar ..?
Had een advertentie gevonden van iemand die een Stromberg te koop had, maar die heeft 'ie niet meer. Heeft iemand er nog een liggen (xal 'm ook ff posten op 't "gezocht"-draadje).
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Slecht voor het imago van den onschatbare klassieker. Plus je bougies worden er ontzettend smerig van. Staan zat Strombergs en Pierburgs op Marktplaats. De jouwe zal met een frisse (en bij de cilinderinhoud passende) naald en misschien een nieuw membraan ook wel weer opknappen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
precies voor de prijs die ze voor 2e hands restanten vragen kun je meerdere reviesie setjes kopen. Van zon 2e handsje is het ook maar afwachten wat je koopt...
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
ok - een revisiesetje dus.
Zoiets?
http://shop.kapaza.be/t-poldtimershopbe/...sklep.html
Of moet ik een complete set hebben:
http://www.volvo-klassiekers.nl/html/mot...rdelen.htm
Is dat een btje te doen voor een handige, maar niet zo professionele/ ervaren klusser?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.