Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
edwin schreef:Lache ....
Duw een leek een multimeter in z'n handen en ga op veilige afstand staan kijken...
Nog leuker: duw de Geestschrijver een multimeter in z'n handen en ga op veilige afstand staan kijken...
Net even met een omweg naar Gerard gereden, om de motor een beetje op temperatuur te laten komen. Geen problemen natuurlijk... en de multimeter gaf precies aan wat hij aan moest geven. Geen loszittende draden, wel een losliggend relais, maar niet echt een goed plekje voorhanden om het vast te zetten.
Terug naar huis heb ik voor de zekerheid maar weer dezelfde omweg genomen. Net voordat ik de rondweg op draaide begon de boel weer te knipperen. Dat wil zeggen: eerst gaat het ABS-lampje gewoon branden, vervolgens gaat de motor haperen en het lampje knipperen. Ook de wijzer van de snelheidsmeter gaat op en neer op de maat van het ABS-lampje. Eenmaal op de rondweg had ik geen last meer van een onregelmatig lopende motor, maar het knipperen en het zwabberen van de meters ging door. Volkomen regelmatig, overigens. Zodra ik de rondweg weer af was, hield het knipperen weer op.
Thuis nog even vluchtig de zekeringen nagelopen, dat ziet er allemaal goed uit. Wat me wel opviel is dat er aan de dynamo een stekkertje zit dat wel een beetje heen en weer gehaald kan worden. Als ik het los trek, branden een heleboel controlelampjes niet meer als ik het contact aanzet (alleen ABS en olie wel) maar hij start wel gewoon. Ik heb het stekkertje met een tangetje iets 'strakker' gemaakt en nu zit hij steviger. Maar als leek denk ik dan: als er een draadje van de dynamo los zit en de accu daardoor soms even niet goed oplaadt, dan merk je dat toch niet meteen aan knipperende, zwabberende en haperende dingen?
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
De accu gaf 12,2V, alles zat goed vast en daar is dus niets mis. ;D
Het los liggende relais is zover ik kan nagaan van de koplampen. Ik zou hem wel vastzetten, maar betwijfel of het de oorzaak kan zijn.
Ik zou het contactslot eens laten checken of daar wat loszit. Of gebruik je een andere sleutelbos waar je tijdens het rijden met je knie tegenaan stoot. :
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Ik stoot altijd met mijn knie overal tegenaan...
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat draadje is van de "aanzwengelstroom", levert direct na het starten 12V vd accu aan de dynamo, zodat die gelijk kan beginnen met stroom maken.
Andersom, als de motor niet draait, is dit draadje de massa voor de 'idiot lights' op het dashboard.
Zonder dit draadje duurt het wat langer voor de dynamo gaat werken, verder niet zo erg.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
beter is 13V op de accu als die vol is.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Vanmiddag zijn we van Dordrecht naar Woerden gereden. Ongeveer ter hoogte van Capelle sprong het ABS-lampje weer aan. Dit keer geen geknipper, ook geen merkbaaar vermogensverlies van de motor. Wel gaven de temperatuur- en benzinemeter ongeveer de helft aan van even daarvoor. En, frappant detail, de snelheidsmeter gaf nu precies hetzelfde aan als het navigatiesysteem, terwijl de naald normaal tegen de 120 staat als ik volgens de gps 100 rij. Na een paar kilometer heb ik de verlichting uitgezet, niet lang daarna ging het ABS-lampje weer uit en schoten temperatuur-, benzine- en snelheidsmeter weer omhoog.
De hele terugrit, in het donker dus met de verlichting aan, was er weer niets aan de hand...
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
zomaar een donkerbruin vermoeden;
wellicht is er een contact in je contactslot aan het overlijden......
de hoeveelheid storingen die zich tegeljikertijd voordoen doen vermoeden dat het om een slechte verbinding gaat in de plus na contact.
wat je zou kunnen doen is de spanning meten die staat over de voeding van het contactslot naar de draad die van het contactslot afkomt.
(op te zoeken in wpl. handboek of door meten en redeneren)
als je volvo gewoon uit staat zal je de volledige accuspanning meten dus 12-13 volt
als je volvo op contact staat zal je als het allemaal goed is 0-0,5 volt meten
als er problemen zijn met genoemde contact zal je een spanning meten die groter is dan 0.5 volt, waarschijnlijk 2-3 volt.
dat is dan je spaningsval die moet je aftrekken van je laadspanning en dan houdt je je spanning over die op de ABS-computer staat en alle andere storende componenten.
met name ABS en motormangement zijn kritisch voor onderspanning en "melden zich" zoals je beschrijft.
de meetmethode lijkt omslachtig maar is zeer effectief, meten is weten.
als je de meetdraden een beetje handig aanlegt kan je de multimeter onder het rijden gewoon aanhouden en als de storing er weer in komt direkt een blik op de display werpen.
zo pak je het structureel aan en kan je zaken uit gaan sluiten.
succes
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
klinkt goed, 240diesel!!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
dank je, maar laten we de dag niet prijzen voor het avond is........
nog ff over dat contactslot;
Er lopen meerdere draden vanaf je contactslot en minimaal zijn de volgende draden aanwezig;
Plus vanaf je accu (deze moet je hebben)
Draad voor accesoirestand
Draad voor contact (deze moet je hebben)
Draad voor startcommando naar startmotor
Soms zijn er nog meer draden maar verschilt per typeââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦
bij twijfel gewoon vragen vragen vragen
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
240diesel, bedankt voor je wijze woorden, maar ik was je al kwijt bij "donkerbruin". Maar misschien heeft de garagehouder er wat aan, dus ik geef het door!