Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pierburg 175 CDUS
#1
Hallo

Ik zit enorm te dubben met mijn carburateur. Heb een 245 gl van 1981 net uit Zweden en de auto loopt belabberd.
Het is een B23 A met Pierburg 175 cdus.
Er zit (naast de "electrisch klep?" met twee stroomdraden; wat is dat eigenlijk; een afsluitklep?) een ,verzonken in het spruitstuk stationaire afstelschroef en er zit er nog een op de aansluitplaat van de carburateur naar het spruitstuk in het midden. Of dient die ergens anders voor. In de auto heb ik een electrische volvo ontsteking ingebouwd, bougies doen het, ontsteking op 7 graden. Alles volgens de "Vraagbaak Olyslager" afgesteld, maar dat mag niet baten. Auto loopt zeer slecht stationeer. Ik vind in het boek niets over eventuele tweede stationaire schroef en ook niets over de werking van die electrische klep (?) op de carburateur. Het menbraan van de carburateur zal ik eens checken op scheurtjes.
Vraag; wat is de functie van die "eletrisch klep" (als ik de stroom los trek loopt de auto langzamer stationeer)
Wat moet ik met twee stationeerschroeven, hoort dit wel zo of is die tweede geen stationeerschroef. Ik zal er een foto van maken.
Alle kennis welkom!

Groet,
Antwoord
#2
Die elektrische klep zit in het zelfde kanaaltje met de stationairschroef .
Wanneer je het contact (en dus de motor ) uit zet ,valt dat klepje dicht en voorkomt dan dat de motor nadieselt .
Dit klepje zou dus niets te maken moeten hebben met het slechte lopen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
Stationair hoor je af te stellen met de schroef bij het klepje, die andere dient dan dus nergens meer voor. Eerst de gasstang losklikken.

Moet je vacuumslangetjes niet van de stroomverdeler halen al sje de ontsteking stelt?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Maar in welke stand zet ik die schroef op de flens van de carburateur dan; een middenstand?
Hij reageert door langzamer te gaan als ik hem indraai.
De stationeerschroef naast de die electrisch klep laat zich nauwelijks een slag in of uitdraaien.
Zou je die in principe er helemaal uit moeten kunnen draaien (k zou hem willen controleren op mogelijke slijtage)
Ik zou hier graag een foto bijvoegen maar dat lukt me niet.
[Als ik op het fotoïcoontje druk staat er enkel deze code: img][/img]
Lukt me ook al niet goed :-)
Antwoord
#5
plaats de link naar je foto tussen die twee img en we kunnen hem zien.
Je kunt ook je foto parkeren bij imageshack oid, daar is een topicje over hoe het werkt.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#6
Bij de flens een heel kort schroefje onder een lipje? Dat is de stop voor de gasklep. De gasklep moet helemaal dicht zijn en dan raakt het lipje net de schroef. Maar da's lastig te zien als de carb. nog op de motor zit. Dus als je het indraait gaat de motor langzamer draaien, dat klopt. Ik zou hem indraaien tot onderin, dan weet je zeker dat de gasklep dicht gaat. Dit alles met gasstang los.

En dan de echte stationairschoef gangbaar maken.

Dan de gasstang vastklikken, en afstellen tot de 'hevel' weerskanten een mm speling heeft.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Bedankt voor de info tot nu toe.
Als ik het goed begrijp moet die staitoniarschroef dus niet alleen loopbaar te maken zijn en moet ik die er in principe ook uit kunnen draaien.


Wat de foto betreft, dat wil mij maar niet lukken die er op te krijgen.
Moet ik daarvoor een http link naar een webpage hebben, dat vult ie namelijk voor de link in als ik naar een foto verwijs in een map nadat ik daarna op bekijken druk. Maar ik heb geen http adres waar foto's staan.
Ik zal het wel verkeerd begrijpen.
De topic image check zal ik eens proberen zo ik die vind en plaats de foto dan.



Antwoord
#8
wat foto's betreft heb je het goed begrepen. Op http://www.photobucket.com kun je gratis een account aanmaken en hier foto's opslaan en vervolgens hier een linkje neerzetten.
neem geen imageshack dan krijgt iedereen pop-ups etc en ze zijn ook nog eens traag.
Antwoord
#9
Hier de link naar de foto van de beide schroeven op photobucket;
http://s247.photobucket.com/albums/gg129...rent=c.jpg
Antwoord
#10
Aha. Die koperkleurige in de carb. hoort vast, om een of andere boring permanent af te sluiten, wordt in elk geval niks over geschreven in Haynes. En die andere verzonken, dat is de stationairschroef, als je hem indraait gaat de motor langzamer lopen zoals je beschrijft.

Trouwens, als de motor blijft lopen als je de draden van de elektrische klep lostrekt is er iets mis met de gasklep (ws. sluit-ie niet 100%). Dan sluit je nl. de luchttoevoer voor stationair af en geen lucht = spoedig afslaan. Het heveltje waar de gasstang aan zit heeft een lip, daaronder zit een klein schroefje, draai maar een eind in.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Pierburg naald Rin 10 3.002 23 September 2022, 20:26
Laatste bericht: Rin
  Pierburg carburateur Yellow240 4 6.226 13 January 2017, 15:00
Laatste bericht: Yellow240
  Pierburg 175 cdus op B230K blok gydomatra 16 14.418 27 August 2016, 22:10
Laatste bericht: gydomatra
  [740] B230K met EZK118 en pierburg 2B5 stottert en houdt in op LPG en benzine MartjeB 21 18.332 20 March 2016, 15:24
Laatste bericht: henqui
  B23A Pierburg 175 CD en lpg modificatie Arjan245 14 12.678 24 August 2012, 00:12
Laatste bericht: Arjan245
  Pierburg cdus 175 1 op 1 uitwisselbaar met Stromberg cdus 175? madmax 53 27.943 28 July 2012, 21:08
Laatste bericht: Arjan245
  pierburg 175 CDUS onderdelen uitwisselbaar? adebouwer1 4 2.960 13 April 2012, 10:27
Laatste bericht: zweedse schone
  Stromberg175cd/pierburg 175cdus probleem okkehel 27 15.668 26 March 2012, 10:53
Laatste bericht: zweedse schone
  740 met B230K met pierburg loopt opeens niet meer op lpg MartjeB 6 4.949 29 February 2012, 18:45
Laatste bericht: MartjeB
  Pierburg 175 CD reviseren joahim132 9 6.747 11 August 2011, 23:13
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)