Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking
#1
De auto: 1983 Volvo 240 sedan, B23A met contactpuntontsteking, 350.000 km, waarvan 130.000 op LPG
Zeker niet in concoursstaat, hier en daar plekjes, al aardig wat laswerk aan laten doen de afgelopen 13 jaar. Is helaas niet altijd op de beste manier uitgevoerd dus heel veel werk/niet te doen om hem in concoursstaat te krijgen
Dagelijkse auto, hele jaar door, staat altijd buiten, 20.000 km per jaar
13 jaar in bezit, zelf volgehangen met extra's, dus zit wel wat emotionele waarde aan
Ik ben redelijk handig maar motorisch niet verder gekomen dan kleppen stellen en ontstekingsdelen vervangen.

Nu het dilemma: wat te doen bij een lekke koppakking (1 liter koelvloeistofverbruik per 1000 km, mayo aan de peilstok)

Koppakking vervangen klinkt logisch maar volgens mij is de kop ook zo goed als uitgesteld. Dunste plaatje zit op 3,30 mm, in afgelopen 5 jaar van 3,75 naar 3,30 gegaan. Bijna zonde om die kop er zo weer op terug te zetten toch?

Koprevisie of kop vervangen (maar hoe weet je dan of je een goeie hebt) klinkt dan logisch, maar ga je dat doen bij een B23A met 350.000 km waarvan de verdeler al iig 13 jaar vastgecorrodeerd zit in het blok en waarvan de carburateur na 130.000 LPG-km ook al niet al te best meer zal zijn. 

Blok maar vervangen door een fatsoenlijke B230F dan? Ben ik ook meteen van de carburateur en contactpuntje af. Maar is wel weer meer werk. En is de auto dat waard? Of dan maar meteen een B230FK/B230FT?

Wat zouden jullie doen en waarom?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#2
xou kijken waar je een knappe kop kan vinden (als deze uitgesteld is, kan 't gauw beter).

carburateur (eo) slijt niet van LPG; ontsteking is wel een dingetje (elektronische- overwogen?).

Anders motortransplantatie (nogal een operatie en (misschien te?) kostelijk)

misschien ben ik niet de juiste persoon om advies te geven ('75 242 DL op LPG; na B19 en B23 inmiddels >700k km met B200), maar vind (ook) dat 'ie moet rollen!

Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#3
Ik kan je aanmoedigen om een goede kop, zeg maar, op de kop te tikken van een betrouwbare partij (van West?). Dat zal je de kop niet kosten (sry).
Het vervangen van de koppakking is niet heel moeilijk. Even een momentsleutel lenen als je die niet hebt.
En hij is over een jaar wegenbelastingvrij dan kan het wel uit ook als je het laat doen?
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers)
144 73 b20a lpg
Antwoord
#4
Op de weg houden was sowieso wel de bedoeling zo lang het roesttechnisch te doen is en vind het ook geen probleem om er wat geld in te steken. Bespaar vanaf volgend jaar 1500 euro per jaar aan MRB dus dat kan mooi naar onderhoud en reparaties. Heb alleen nog niet echt een beeld bij de kosten van de opties.

Koppakking
Koppakking + kop
Ander blok
Ander injectieblok
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#5
Ik meen dat ik destijds voor een b21a kop 100 betaald had en een koppakking zal een paar tientjes zijn? Of dat nu nog zo is? Bel van West eens, als je in de buurt van Uitgeest zit dan weet je het.
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers)
144 73 b20a lpg
Antwoord
#6
De Willemsen hebben ook stapels cilinderkoppen a 100 euro in Friesland. En ze hebben er genoeg gezien om een redelijke inschatting van de klepstelplaatjes en de rest te maken.
Je hebt wel een een complete pakkingset nodig, want verse in- en uitlaat en waterpomp en diversen is fijn. Nieuwe distributieriem als je toch bezig bent.

Evt. kop vlakken (eerst meten) en heel misschien cilinderkopbouten.

Met een ander blok heb je gewoon veel meer ruimte en spullen nodig. Injectie zou ik pas aan beginnen als je een complete donor ernaast kan zetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Hoe is/was de compressie van je motor? Een B23 met 350.000 km kan nog steeds goed zijn. Zoals gezegd is de complete motor vervangen iets meer werk en kost het vooral wat meer werkruimte. Daarnaast weet je nooit helemaal zeker wat de staat van een vervangende motor is. Je kunt misschien eens de cilinderkop demonteren zodat je de zuigers en cilinderwanden kunt bekijken en daarna besluiten hoe je verder gaat.

Is de verdeler echt niet los te krijgen met kruipolie, verwarmen en gepast geweld?

Als je toch altijd op LPG rijdt zal de carburateur niet helemaal in nieuwstaat meer zijn, maar is dat echt een probleem? Als je koppakking nu niet kapot zou zijn geweest had je daar waarschijnlijk nog jaren mee gereden 'omdat het toch wel werkt'. Ik heb jaren met iets vergelijkbaars gereden (B230A op LPG), reed eigenlijk altijd op LPG en had 'm daar ook op afgesteld, rijden op benzine ging wel maar was eigenlijk meer voor geval van nood.

Maar ik begrijp de gedachte om over te gaan naar injectie wel. De motor zal beter op zowel benzine als LPG kunnen lopen. Of de auto het waard is, economisch waarschijnlijk niet, maar als 'ie dat voor jou wel is moet je daar gewoon voor gaan. In de mijne komt ook LH2.4 als ik klaar ben met lassen. Het is alleen wat meer werk dan een koppakking vervangen.

Mocht je een passende cilinderkop en een elektronische ontsteking zoeken, laat het maar even weten.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#8
een B23 heeft wel een andere kop dan de B230. Hou daar rekening mee...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
De koppen van een B19-21-23 en B200-230 zijn uitwisselbaar. Je moet wel het kleppendeksel van het juiste type kop gebruiken en de distributiekap is ook veranderd. Dat is dus ook nog een aandachtspuntje, maar ik weet dat het al eens eerder gedaan is.

Ik heb het andersom al eens gedaan, een kop van een B19 op een B200 gezet. Toen heb ik de distributiekap van de B19 gebruikt. Het paste net niet helemaal een op een, een van de bevestigingspunten kwam niet overeen met het onderblok. Dus ik heb een beugeltje gemaakt en dat aan de kap geschroefd. Het was misschien mooier geweest om op de juiste positie een gat te boren en daar draad in te tappen, maar daar had ik op dat moment de spullen niet voor bij de hand.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#10
Bedankt voor jullie reacties! Door wat storingen van het forum en doordat mijn MX-5 wat urgenter aandacht nodig had was ik niet eerder hier aan toe gekomen. Naar aanleiding van jullie tips zit er inmiddels een vervangende kop van de Willems op, evenals nieuwe pakkingen, waterpomp, spanrol, keerringen en distributie. Als je dan toch bezig bent...

Als bonus meteen ook maar de roestgaatjes in deur, bodem, achterwielbakken en achterruitsponning dicht laten lassen en als klap op de vuurpijl heeft mijn nieuwe sleuteladres ook nog eens de verdeler los gekregen. Een adres dat ik iedereen kan aanraden! Als het goed is kan hij er weer even tegenaan dus. Bedankt voor het meedenken!
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 3.404 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 4.270 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 19.312 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Wat te doen bij gebroken gaskabel? Ohrtmann 15 9.930 4 April 2016, 23:39
Laatste bericht: Ohrtmann
  Kachelradiator of Koppakking lek? 245GLE1981 10 9.786 28 March 2015, 13:16
Laatste bericht: 245GLE1981
  dilemma karelo 8 4.781 13 July 2014, 23:23
Laatste bericht: A_A
  Koppakking lek... of toch iets anders?! basdeb 19 12.561 15 January 2014, 23:52
Laatste bericht: martin_b
  Verlies van koelvoeistof. Koppakking defect? Kwekkel 9 14.448 10 November 2012, 18:27
Laatste bericht: Kwekkel
  inlaatspruitstuk uitwisselbaar ? wat te doen met koelwateraansluitingen ranger 0 1.187 27 October 2012, 18:50
Laatste bericht: ranger
  Duidelijke diagnose. Lekke koppakking. equinox 34 20.557 2 April 2012, 07:26
Laatste bericht: equinox

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)