Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schuddende b23e
#21
(12 July 2022, 21:42)Marc1970 schreef: En dat is met de verdeler zonder vacuum?

ja vacuüm slangetje is van de verdeler af

Antwoord
#22
Nou ja dan weet ik t ook niet meer. Wat sludge zei, een spie kwijt/kapot, waardoor het krukastandwiel niet meer op de originele plek staat. Of niet het originele. Of niet het originele poeliewiel.
Controleer alles nog twee keer. Zet een nieuwe stip op de poelie, 20 graden verderop en gebruik die.

https://ozvolvo.org/discussion/14886/b21...iming-gear

Tandwielen zijn er twee van, wist ik niet: 463575 1266920

Iemand heeft er ooit behoorlijk mee zitten improviseren, met die riem. ALs ik het nokkenastandwiel vergelijk met een paar anderen van www, mist er een inkeping. Er moeten er twee zijn, in elke riemgeleider één.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#23
Krukas staat wel goed.dat heb ik gemeten met het bovenste dode punt te bepalen. Waar ik aan zat te denken dat de stip van het nokkenastandwiel misschien verkeerd staat of dat het nokkenastandwiel er verkeerd op zit..... zoiets dergelijks. Of misschien is de kleptiming volkomen verkeerd maar dat is eigenlijk hetzelfde.
Misschien toch kleppendeksel eraf en kijken hoe de speling is en of de kleppen een beetje logische posities hebben

Antwoord
#24
Dat kan je door de olievulopening de nokken van cil. 1 al aardig zien. Ze zijn (op de onwaarschijnlijke VX3 na) allemaal symmetrisch, dus TDC is of allebei omhoog, of allebei omlaag.
Het allebei omlaag moment is misschien het meest herkenbaar omdat dat het 'tuimel' moment is waarom de uitlaatklep nog sluit en inlaatklep al opent.

Ik zie op de foto's nergens het vaste merkpunt van de verdeler-as. Hoe ziet dat eruit (uit nieuwsgierigheid)?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#25
vast punt van de verdeler as heb ik niet kunnen vinden. Het zou drie uur moeten zijn. De stip van het tandwiel van de verdeleras staat daar wel. Ik ben nu uitgegaan van de strepen op de riem. of wel 44 tanden.

Antwoord
#26
Nog een plaatje, er wordt iedere keer een vast en een draaiend punt aangewezen met de pijl: https://www.240turbo.com/TimingB21-23-06lo.jpg

Maar dan is 3 uur wel ongeveer goed zo te zien (aanname-alarm!). Trouwens ook de eerste foto van een nokkenastandwiel met één inkeping: https://www.240turbo.com/TimingB21-23-04lo.jpg

Je hebt een originele riem met de streepjes er nog op? Daar zit ook nog een raar fenomeen aan, je begint met de twee streepjes op de krukas, en zodra je de riem over de andere wielen legt, tilt ie er vanaf.

Krek! De streepjes op de riem zie ik pas. Let dus op die van de krukas.

Eigenlijk doen de streepjes op de riem er niet toe, de stand vd assen is waar t om draait (hoe komen ze erop).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#27
OH OK....

Ik heb de merkpunten gelijk gezet. Dus die van A b en c in de meeste tekeningen die je ziet dus resp. Nokkenasteken, Verdeler-as teken en krukas teken.
Ik heb vervolgens de een enkel merkteken gepakt die bij de nokkenas al beginpunt gebruikt en daar het verdeler-tandwiel op aangepast zodanig dat het lijntje bij het merkteken viel.
Vervolgens heb ik niet gelet op het dubbele teken. Ik heb geen brug gebruikt dus was ook lastig te zien. Daarbij komt dat de strepen uit het zicht zijn door de rand die aan de onderkant de distributieriem beschermt.
Wel heb ik natuurlijk het merkteken van de krukas in de gaten gehouden. Dat is het grootste gekloot bij het monteren van de riem. Die zit dan net een tandje verkeerd en kun je weer opnieuw.

Kortom: Ik heb Nokkenas en verdeleras onderling met merktekens op de riem gezet en het merkteken van de krukas gebruikt zonder naar de riem te kijken.

ik baal er onderhand zo van dat ik wel naar KDL wil gaan om hen er naar te laten kijken of zij er iets bijzonders aan zien. Ik heb een goed gevoel bij die mensen. Ik ken ze niet ,alleen van een keer telefonisch contact. Echter ik woon vlakbij Groningen en zij niet....... ( Middelbeers of all places...)

(13 July 2022, 15:54)Marc1970 schreef: Nog een plaatje, er wordt iedere keer een vast en een draaiend punt aangewezen met de pijl: https://www.240turbo.com/TimingB21-23-06lo.jpg

Maar dan is 3 uur wel ongeveer goed zo te zien (aanname-alarm!). Trouwens ook de eerste foto van een nokkenastandwiel met één inkeping: https://www.240turbo.com/TimingB21-23-04lo.jpg

Je hebt een originele riem met de streepjes er nog op? Daar zit ook nog een raar fenomeen aan, je begint met de twee streepjes op de krukas, en zodra je de riem over de andere wielen legt, tilt ie er vanaf.

Krek! De streepjes op de riem zie ik pas. Let dus op die van de krukas.

Eigenlijk doen de streepjes op de riem er niet toe, de stand vd assen is waar t om draait (hoe komen ze erop).
Dat plaatje van nokkenastandwiel is zoals ik hem heb. B23E.
Op de riem waren streepjes niet goed zichtbaar maar nog wel licht. Ik heb een nieuwe riem hier liggen van Biltema maar die is van 2001 althans dat staat er op. Zat in de doos die ik erbij kreeg in 2010. Die wilde er ik niet op zetten en vorig jaar is de andere erop gekomen die heb ik weer terug geplaatst.
Ik heb de streepjes bekeken en het aantal tanden geteld etc. Ook nog nagegaan of de lengte gelijk was en dat was zo ... 123 tanden...... 
Leuk hoor tanden tellen   88, 89 "schat wil je koffie??" "ja lekker"  uh 88/ 89 ?? maar weer opnieuw.......

Antwoord
#28
Op zich kom je er met de methode 'van bovenaf' ook wel. Je zou iets moeten hebben wat de nokkenas blokkeert terwijl je de riem over de verdeler-as strak trekt richting de krukas.
Een lijmklem, of een houten wig ertussen proppen of zo? EN dan kan er eigenlijk niks mis gaan. Na afloop nog s de motor een hele slag ronddraaien en merktekens controleren en dan is dat t. Motor staat goed.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#29
Misschien mis ik wat in dit gesprek, maar je post een foto van de krukas en zegt, kijk de spie is nog goed. MAAR ik zie niet de krukas maar de poelie waar de andere poelie opgaat voor de timing. dus die poelie die nog vast zit met de grote bout moet ber nog af om de echte spie te bekijken!

Zie foto:

[Afbeelding: img-20211005-110109.jpg]
Antwoord
#30
(14 July 2022, 11:43)sludge schreef: Misschien mis ik wat in dit gesprek, maar je post een foto van de krukas en zegt, kijk de spie is nog goed. MAAR ik zie niet de krukas maar de poelie waar de andere poelie opgaat voor de timing. dus die poelie die nog vast zit met de grote bout moet ber nog af om de echte spie te bekijken!
Ja dat klopt! Ik dacht dat je dat bedoelde.... Maar ik heb wel gekeken of het merkteken overeen kwam met het BDP van de eerste cilinder en dat klopt. Dat lijkt  het er niet op dat de poelie is verschoven. De twintig graden verschil de ik zag kwam doordat ik naar het verkeerde punt op de krukaspoelie keek. Dus dat is in principe opgelost!
Echter het schudden blijft bij stationair draaien. En hij loopt mooier naarmate ik de ontsteking vroeger zet. tot wel 35graden voorontsteking met vacuum losgekoppeld loopt hij mooi! Maar dan loopt hij ook 1100 toeren.....

Misschien ook een kwestie toch van lpg goed afstellen en benzine dan ook omdat hij het op beide brandstoffen doet.  Ik heb het idee dat de krukas tov de noikkenas en de secundaire as met de verdeler allemaal wel goed staan intussen...

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende motor (B200) heideltje 27 18.317 17 February 2021, 18:35
Laatste bericht: BartJu
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 2.059 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 5.489 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje
  B23E vraag dashdot 11 8.043 6 October 2016, 17:43
Laatste bericht: dashdot
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 4.063 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  Schuddende motor bij stationair? Rubbertjes injectoren al vervangen??? S_Janse 21 19.902 10 December 2015, 14:23
Laatste bericht: Rob
  B23e-b230f. polestar-volvo 8 5.428 18 November 2015, 22:33
Laatste bericht: Jambon
  Hoe vroege B23E of latere B23E te herkennen? lenlux 6 4.907 15 August 2015, 13:36
Laatste bericht: Marc1970
  Schuddende motor daanweijer 2 1.919 20 February 2015, 18:04
Laatste bericht: daanweijer
  slechte start volvo 740 b23e (k-jetronic) Joost93 4 4.569 28 December 2013, 18:23
Laatste bericht: Joost93

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)