Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Anti-backfire klepje B200F B230F
#1
Hoi!

Heeft iemand ervaring met een anti-backfire klepje in een LH2.4 Volvo? Dus een 240/740/940 B200F of B230F?
Waar zit ie bij jou? Voor of na de LMM? In een slang of in het luchtfilter? Hoe groot is ie?

Daan
Antwoord
#2
Een klep van een spatwaterdichte buitenstopcontact wordt vaak gebruikt.
Om de lmm te besparen kan die beter ervoor als je darvoor plek hebt.
Antwoord
#3
Ik zou toch denken dat het hele inlaattraject werkt als ontluchting, als dat ooit al nodig zou zijn. Het is open van voor tot achter, en er zit niks in wat ineens dicht kan klappen zoals de stuwschijf van K jet dat doet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik heb ook wel eens begrepen dat de contactdoos van de trekhaak een mooie klep levert. Vaak strakkere veer dan een huis-tuin-keuken-wandcontactdoos, en past ook beter in de automotive scene. Geen idee hoe dat aangesloten zit dan (in beide gevallen). 7 of 13 polig maakt niet uit denk ik.  Big Grin

Zoals Marc zegt is het wel al een open traject waar een flinke luchtstroom doorheen moet en gaat (denk ik kubieke meters, niet liters, het stond tijdje terug in Volvo240-260-register blad uitgewerkt). De vraag is echter of het ook de drukgolf van de backfire helemaal doorstaat. Wat doet het met bv een carb of een LPG mengstuk? Luchtfilter(papier)?

Hoe dan ook: je moet die overdrukklep logischerwijs plaatsen tussen de locatie waar de backfire ontstaat en de locatie die je wilt beschermen.

Zelf ben ik wel benieuwd naar beeld bij/van bestaande stukjes huisvlijt in dit thema.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
Dank voor de antwoorden! Het lastige van een F motor is dat er tussen de LMM en het mengstuk nergens een vlak stuk op een slang is om een klepje te zetten.

En over de inlaat die helemaal open is.... Niet open genoeg, want mijn inlaatslang is mooi gescheurd Smile
Antwoord
#6
Inderdaad, mijn luchtfilterbak is een week of 3 geleden uit elkaar geklapt.
Die schokgolf wil iets sneller naar buiten dan normaal door het buisje en luchtfilter naar binnen gezogen wordt.

Je kan hem aan de onderkant van de luchtfilterbak maken die is redelijk vlak. Wel aan de motorzijde van het luchtfilter. De veer van je klepje hoeft niet al te sterk te zijn, wordt toch dicht gezogen. Een gootsteen putje met stop is ook leuk.

Iemand nog een luchtfilterbak liggen Wink?
Antwoord
#7
Bij de meesten zal de luchtslang die voorverwarmde lucht pakt van het uitlaatspruitstuk wel al verdwenen zijn. Zou je in dat geval niet simpelweg die thermostaatbediende klep uit het luchtfilterhuis kunnen halen? Dan heb je een extra gat waardoor een eventuele drukgolf kan dissiperen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
AHa op LPG is een ander verhaal. In mijn 240 zat een installatie met een extra afsluitklep in de drooggasslang, zodat zelfs het restje gas in de verdamper niet door de motor kon 'dwalen' als de motor niet draaide. In 10 jaar tijd op LPG in de B230F is het me gelukt 1x een soort van backfire te maken na heel veel halve en hele startpogingen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Voor de duidelijkheid, ik begon weliswaar over LPG(mengstuk) maar ik weet niet of dat ook voor Daan1508 ook geldt en hier dus relevant is.

Wat betreft vlak stuk: Als een gootsteenstop al kan werken, kun je dan niet gewoon de slang in tweeen snijden en de delen aaneen zetten, zodat die zichtzelf wegblaast? bv dikker stukje slang eromheen?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#10
T gaat bij mij zeker om LPG!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 322 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.029 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 1.937 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 3.526 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 4.175 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Losse aansluiting B200F motor Arnic 2 1.416 18 February 2021, 22:20
Laatste bericht: TeunTimmermans
  B200F motor probleempje Arnic 2 1.377 21 January 2021, 12:45
Laatste bericht: Arnic
Photo distributie riem vervangen, positie tussenas? B200f superD 9 3.798 25 November 2020, 14:10
Laatste bericht: superD
  Aarzelend / stotterend optrekken B200F Jordos 15 5.137 22 November 2020, 12:19
Laatste bericht: Jordos

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)