Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230FD ervaringen?
#1
Is een Volvo 240 uit modeljaar 1987 ooit met B230FD-blok (met pulsair+EGR) geleverd? Ik zou zeggen van niet omdat dit volgens mij een injectiesysteem is met wat extra milieu-rommel er op. Maar op de VIN code vd auto zag ik staan bij motorcode: 83. Dat wijst op een B230FD, terwijl de auto een handchoke en carburateur heeft. Kan dit origineel zo geleverd zijn en wat is de betrouwbaarheid/ervaringen met de B230FD motor alhier?
groet,
Kogelman
245 Polar 1993 B230F benzine M47 Zilvergrijs-metallic (sold)
240 sedan 1988 (MY 1989) B230F benzine M47 Madeirarod
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 Sedan 1985 B230K “Joe” benzine automaat Zilvergrijs-Metallic (sold)
Antwoord
#2
Dat lijkt me niet te kloppen.
Als ik zo wat rondstruin op het interweb is de B230FD wel te vinden, maar iets of wat obscuur en lijkt het eerste jaar ervan ook pas 1993 te zijn.

Wat is de hele VIN-code?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#3
VIN code: YV1244 833H 1252 685, Motorcode: 83= B230FD. H= 1987
245 Polar 1993 B230F benzine M47 Zilvergrijs-metallic (sold)
240 sedan 1988 (MY 1989) B230F benzine M47 Madeirarod
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 Sedan 1985 B230K “Joe” benzine automaat Zilvergrijs-Metallic (sold)
Antwoord
#4
Ik kan me maar twee dingen bedenken:
De motorcode is verkeerd afgelezen en had wellicht 88 moeten zijn (B230F), of de motorcodelijsten kloppen niet. Dat laatste heb ik onlangs zelf ondervonden waarbij ik drie verschillende mogelijkheden vond onder dezelfde motorcode, afhankelijk van de gebruikte site/decoder. Hetzelfde nu weer: hier vind ik voor 83 nl. B230K of B230LE (LE??? nog nooit eerder van gehoord, zou het Low Emissions kunnen zijn?). Hier is het dan wel een B230FD. Wie het weet mag het zeggen.

Daarnaast, als je gaat kijken naar auto's met Pulsair en EGR, dan schijnt dat al vanaf eind jaren 70 te kunnen voorkomen op Volvo redblocks, en dan vooral in Canada/USA. Dit kom je in veel lijsten niet tegen, maar op forums weer wel.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#5
(6 August 2021, 16:06)Grey240Polar schreef: Ik kan me maar twee dingen bedenken:
De motorcode is verkeerd afgelezen en had wellicht 88 moeten zijn (B230F), of de motorcodelijsten kloppen niet. Dat laatste heb ik onlangs zelf ondervonden waarbij ik drie verschillende mogelijkheden vond onder dezelfde motorcode, afhankelijk van de gebruikte site/decoder. Hetzelfde nu weer: hier vind ik voor 83 nl. B230K of B230LE (LE??? nog nooit eerder van gehoord). Hier is het dan wel een B230FD. Wie het weet mag het zeggen.

Daarnaast, als je gaat kijken naar auto's met Pulsair en EGR, dan schijnt dat al vanaf eind jaren 70 te kunnen voorkomen op Volvo redblocks, en dan vooral in Canada/USA. Dit kom je in veel lijsten niet tegen, maar op forums weer wel.

De motorcode klopt, heb ik gecontroleerd. Misschien dat deze foto duidelijkheid kan verschaffen: op de sticker op de distributiedeksel staat: B230K  (maar volgens mijn code tabel zou 83 duiden op een B230FD). Ik meen de 2 pijpje vd puls air te zien op de foto, of hoort dit ook zo te zitten op een B230K?


Bijlagen Afbeeldingen
   
245 Polar 1993 B230F benzine M47 Zilvergrijs-metallic (sold)
240 sedan 1988 (MY 1989) B230F benzine M47 Madeirarod
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 Sedan 1985 B230K “Joe” benzine automaat Zilvergrijs-Metallic (sold)
Antwoord
#6
Heb je een link naar je foto? Edit: nu zie ik hem.
Op afbeeldingen van B230K zoekend kom ik zowel versies met als zonder Pulsair tegen (maar vooral met). Hieronder ze je duidelijk de slang van de Pulsair lopen:

[Afbeelding: ?u=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgalle...f=1&nofb=1]

Die dingen worden bij problemen overigens kennelijk vaak gewoon afgedopt.
Edit: je foto zie ik alleen klein, maar volgens mij kan ik de Pulsair slang zien lopen. Dan lijkt me wel duidelijk dat die motorcodelijsten met een korrel zout genomen mogen worden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47 286.000 km
Antwoord
#7
(6 August 2021, 16:24)Grey240Polar schreef: Heb je een link naar je foto? Edit: nu zie ik hem.
Op afbeeldingen van B230K zoekend kom ik zowel versies met als zonder Pulsair tegen (maar vooral met). Hieronder ze je duidelijk de slang van de Pulsair lopen:

[Afbeelding: ?u=http%3A%2F%2Fwww1.garaget.org%2Fgalle...f=1&nofb=1]

Die dingen worden bij problemen overigens kennelijk vaak gewoon afgedopt.
Edit: je foto zie ik alleen klein, maar volgens mij kan ik de Pulsair slang zien lopen. Dan lijkt me wel duidelijk dat die motorcodelijsten met een korrel zout genomen mogen worden.

Inderdaad: het bleek dus wel een B230K te zijn. Case closed.
245 Polar 1993 B230F benzine M47 Zilvergrijs-metallic (sold)
240 sedan 1988 (MY 1989) B230F benzine M47 Madeirarod
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 Sedan 1985 B230K “Joe” benzine automaat Zilvergrijs-Metallic (sold)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Weber ervaringen? okkehel 26 13.563 23 August 2018, 23:06
Laatste bericht: Bostel
  Ervaringen met nieuwe AAV? Madman 10 6.662 23 September 2017, 18:54
Laatste bericht: Madman
  Luchtmassameter van AliExpress, ervaringen? henri84 3 2.338 8 September 2017, 13:20
Laatste bericht: aRjen.T
  blos lpg carb ervaringen? Jerry 2 2.000 17 April 2016, 22:54
Laatste bericht: Jerry
  Ervaringen met zelf uitdraaien Krukaskeerringdeksel B18/B20 Boele 27 7.837 17 July 2014, 16:25
Laatste bericht: Marc1970
  Brandstofpomp B230FD grijzev70tdi 15 4.333 8 July 2013, 21:51
Laatste bericht: grijzev70tdi
  LPG inbouwen voor B28E PRV V6 K-Jetronic - Ervaringen of tips 760evert 0 1.770 23 April 2012, 22:09
Laatste bericht: 760evert
  Lpi ervaringen in C70 turbo-motoren Heja Viking 18 10.180 31 January 2012, 21:45
Laatste bericht: Heja Viking
  OMVL Dream XXI N gasinjectiesysteem - ervaringen? oudevolvo 14 5.257 18 August 2011, 23:15
Laatste bericht: Boele
  ervaringen dieselrijders hugo 23 8.775 14 August 2005, 23:07
Laatste bericht: huge

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)