Is een Volvo 240 uit modeljaar 1987 ooit met B230FD-blok (met pulsair+EGR) geleverd? Ik zou zeggen van niet omdat dit volgens mij een injectiesysteem is met wat extra milieu-rommel er op. Maar op de VIN code vd auto zag ik staan bij motorcode: 83. Dat wijst op een B230FD, terwijl de auto een handchoke en carburateur heeft. Kan dit origineel zo geleverd zijn en wat is de betrouwbaarheid/ervaringen met de B230FD motor alhier?
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Dat lijkt me niet te kloppen.
Als ik zo wat rondstruin op het interweb is de B230FD wel te vinden, maar iets of wat obscuur en lijkt het eerste jaar ervan ook pas 1993 te zijn.
6 August 2021, 16:06 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 August 2021, 16:41 door Grey240Polar.)
Ik kan me maar twee dingen bedenken:
De motorcode is verkeerd afgelezen en had wellicht 88 moeten zijn (B230F), of de motorcodelijsten kloppen niet. Dat laatste heb ik onlangs zelf ondervonden waarbij ik drie verschillende mogelijkheden vond onder dezelfde motorcode, afhankelijk van de gebruikte site/decoder. Hetzelfde nu weer: hier vind ik voor 83 nl. B230K of B230LE (LE??? nog nooit eerder van gehoord, zou het Low Emissions kunnen zijn?). Hier is het dan wel een B230FD. Wie het weet mag het zeggen.
Daarnaast, als je gaat kijken naar auto's met Pulsair en EGR, dan schijnt dat al vanaf eind jaren 70 te kunnen voorkomen op Volvo redblocks, en dan vooral in Canada/USA. Dit kom je in veel lijsten niet tegen, maar op forums weer wel.
6 August 2021, 16:15 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 August 2021, 16:21 door Kogelman.)
(6 August 2021, 16:06)Grey240Polar schreef: Ik kan me maar twee dingen bedenken:
De motorcode is verkeerd afgelezen en had wellicht 88 moeten zijn (B230F), of de motorcodelijsten kloppen niet. Dat laatste heb ik onlangs zelf ondervonden waarbij ik drie verschillende mogelijkheden vond onder dezelfde motorcode, afhankelijk van de gebruikte site/decoder. Hetzelfde nu weer: hier vind ik voor 83 nl. B230K of B230LE (LE??? nog nooit eerder van gehoord). Hier is het dan wel een B230FD. Wie het weet mag het zeggen.
Daarnaast, als je gaat kijken naar auto's met Pulsair en EGR, dan schijnt dat al vanaf eind jaren 70 te kunnen voorkomen op Volvo redblocks, en dan vooral in Canada/USA. Dit kom je in veel lijsten niet tegen, maar op forums weer wel.
De motorcode klopt, heb ik gecontroleerd. Misschien dat deze foto duidelijkheid kan verschaffen: op de sticker op de distributiedeksel staat: B230K (maar volgens mijn code tabel zou 83 duiden op een B230FD). Ik meen de 2 pijpje vd puls air te zien op de foto, of hoort dit ook zo te zitten op een B230K?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
6 August 2021, 16:24 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 August 2021, 16:38 door Grey240Polar.)
Heb je een link naar je foto? Edit: nu zie ik hem.
Op afbeeldingen van B230K zoekend kom ik zowel versies met als zonder Pulsair tegen (maar vooral met). Hieronder ze je duidelijk de slang van de Pulsair lopen:
Die dingen worden bij problemen overigens kennelijk vaak gewoon afgedopt.
Edit: je foto zie ik alleen klein, maar volgens mij kan ik de Pulsair slang zien lopen. Dan lijkt me wel duidelijk dat die motorcodelijsten met een korrel zout genomen mogen worden.
(6 August 2021, 16:24)Grey240Polar schreef: Heb je een link naar je foto? Edit: nu zie ik hem.
Op afbeeldingen van B230K zoekend kom ik zowel versies met als zonder Pulsair tegen (maar vooral met). Hieronder ze je duidelijk de slang van de Pulsair lopen:
Die dingen worden bij problemen overigens kennelijk vaak gewoon afgedopt.
Edit: je foto zie ik alleen klein, maar volgens mij kan ik de Pulsair slang zien lopen. Dan lijkt me wel duidelijk dat die motorcodelijsten met een korrel zout genomen mogen worden.
Inderdaad: het bleek dus wel een B230K te zijn. Case closed.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
740 sedan 1987 B230F "Blue Monday" benzine automaat royal blue, beige leder
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2