Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto
#1
Question 
Beste leden,

Op het moment studeer ik thuis wegens de pandemie. In september ga ik stage lopen bij een bedrijf 35 km van mij vandaan (20 weken * 5 dagen * 70km = 7000km) . Om hier naartoe te reizen overweeg ik de aanschaf van een Volvo 240. Dit zal direct dan ook mijn eerste auto zijn en hopelijk een leuke nieuwe hobby.

Graag wil ik wat meer inzicht krijgen in de geschatte kosten betreft het onderhoud van de auto. Dit vind ik lastig in te schatten. Wegenbelasting (180 euro/kwartaal benzine) en verzekering (45euro/maand) zijn eenvoudig op te zoeken. Maar hoeveel ben ik kwijt aan bijv. vloeistoffen verversen, nieuwe remmen, banden en wie weet wat nog meer. Het zijn geen jonge auto's meer, dus er zullen vast de nodige gebreken zijn.

Wat mij betreft hoeft niet alles perfect te werken en verwacht ik dit ook niet. Zolang hij in de basis betrouwbaar is en eventueel in vakanties spendeer ik meer tijd aan het fixen van bijv. een defecte meter o.i.d.

Eenvoudige onderhoudswerkzaamheden doe ik zelf graag (zolang ik dit zelf goed kan). Door meerdere zaterdagbaantjes en stage's ben ik mechanisch redelijk vaardig, maar motorvoertuigen specifiek heb ik geen ervaring mee. Wat moet ik wel/ niet zelf willen doen? Waar moet ik wél heen voor onderhoud (op het platform Reddit hoorde ik dat ik er niet mee naar een Volvo dealer moest gaan wegens hoge kosten).

Belangrijkste vraag: Hoeveel kosten heb ik (jaarlijks) aan een Volvo 240? Welk bedrag moet ik verwachten te investeren voor de aanschaf en de grootste problemen daarna oplossen?

Graag hoor ik van jullie.

-Gijs
Antwoord
#2
Welkom op dit forum en wellicht ook voor langere tijd.

Als je uit gaat van een goed onderhouden exemplaar, dan valt het kostenplaatje van regulier onderhoud reuze mee. Ook als er wat meer km's op de teller staan.
Als je veel zelf kunt doen, dan hoef je alleen de onderdelen te betalen. En die zijn voor deze Volvo's nog ruim en betaalbaar voorhanden.

Veel eenvoudige zaken moet iedereen die geen twee linker handen heeft makkelijk zelf kunnen doen. Een veel regulier onderhoud valt daar ook onder.
En als je dan toch moet vertrouwen op een garage, ja dan zou ik ook niet naar de Volvo dealer gaan, maar naar een specialist in oude Volvo's. En die zijn er ook nog best wel wat.

Het is lastig om bedragen te noemen want e.e.a. hangt nogal af van hoe goed de 240 is die je koopt. Dat kan van uitstekend (maar erg duur) zijn tot totaal versleten barrels. En vanalles ertussen in.
Koop nu liefst zo goed mogelijk, daar heb je op lange termijn het meeste plezier van. Kost nu wat meer, maar bespaart later potentieel veel sores.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#3
Ik had een technische goeie optisch verwaarloosde 240 met 300dkm op LPG voor 500 euro, gekocht op basis van de nieuwe remslangen en niet lekkende uitlaat, en die bleek iets van 200 euro per jaar aan onderhoud te kosten. Alles 100% zelf gedaan, onderdelen van Marktplaats etc.
Onderhoud is redelijk verwaarloosbaar vergeleken met de bedragen voor MRB, WA en wat je door de tank gooit.

Voor dat soort bedragen/betrouwbaarheid/doehetzelfbaarheid zou je nu eerder een ouwe 850 of V70 kopen, komen wat uitstraling tekort.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Van de laatste 4 bouwjaar heb je het minste werk/roest etc. Deze: https://link.marktplaats.nl/m1647177727 zou je voor de vraagprijs een hele poos van kunnen rijden, maar wordt al overboden. Iedereen heeft geld teveel.

Onder de 3000 staan er nog best een paar reeele 240's op MP dus dat moet lukken. Let een beetje op roest en 'verbruiksonderdelen' als banden, accu en uitlaat. Alhoewel de 240 natuurlijk ook radiatorslangen, remschijven, koppelingen en cilinderkoppakkingen verbruikt maar dat komt omdat ie oneindig door blijft rijden. Open daken in de estate zijn altijd achteraf geplaatst en kunnen vreselijk roesten/lekken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(27 May 2021, 17:31)Grey240Polar schreef: Welkom op dit forum en wellicht ook voor langere tijd.

Als je uit gaat van een goed onderhouden exemplaar, dan valt het kostenplaatje van regulier onderhoud reuze mee. Ook als er wat meer km's op de teller staan.
Als je veel zelf kunt doen, dan hoef je alleen de onderdelen te betalen. En die zijn voor deze Volvo's nog ruim en betaalbaar voorhanden.

Veel eenvoudige zaken moet iedereen die geen twee linker handen heeft makkelijk zelf kunnen doen. Een veel regulier onderhoud valt daar ook onder.
En als je dan toch moet vertrouwen op een garage, ja dan zou ik ook niet naar de Volvo dealer gaan, maar naar een specialist in oude Volvo's. En die zijn er ook nog best wel wat.

Het is lastig om bedragen te noemen want e.e.a. hangt nogal af van hoe goed de 240 is die je koopt. Dat kan van uitstekend (maar erg duur) zijn tot totaal versleten barrels. En vanalles ertussen in.
Koop nu liefst zo goed mogelijk, daar heb je op lange termijn het meeste plezier van. Kost nu wat meer, maar bespaart later potentieel veel sores.

Dankjewel voor je antwoord Grey240Polat.

Ik zal je adviezen zeker meenemen in de aanschaf van de 240. Ook heb ik al een vraagbaak boekje gekocht om mij in het een en ander te kunnen verdiepen.
Waar zijn de belangrijkste punten waarop ik moet letten? Roest rondom de wielkasten.

Zodra ik iets heb gevonden, is het dan gangbaar langs een "kenner" te rijden en zo zelf een korte inspectie te doen? 
Waar kan iemand vinden die mogelijk meer kan zeggen of de auto het geld waard is?

(27 May 2021, 20:16)Marc1970 schreef: Van de laatste 4 bouwjaar heb je het minste werk/roest etc. Deze: https://link.marktplaats.nl/m1647177727 zou je voor de vraagprijs een hele poos van kunnen rijden, maar wordt al overboden. Iedereen heeft geld teveel.

Onder de 3000 staan er nog best een paar reeele 240's op MP dus dat moet lukken. Let een beetje op roest en 'verbruiksonderdelen' als banden, accu en uitlaat. Alhoewel de 240 natuurlijk ook radiatorslangen, remschijven, koppelingen en cilinderkoppakkingen verbruikt maar dat komt omdat ie oneindig door blijft rijden. Open daken in de estate zijn altijd achteraf geplaatst en kunnen vreselijk roesten/lekken.

Klopt! Dat heb ik ook gehoord dat de auto's sinds '89 meestal in de beste staat zijn. Helaas zijn de biedingen gedaan op deze auto al 16 weken oud... Daarom betwijfel ik of deze nog beschikbaar is.

Het liefst koop ik ook een sedan, kleur maakt mij minder uit.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volv...ousPage=lr Deze ziet er vrij fris uit in mijn optiek. Z

Is importer nog iets dat men moet willen? Of is dat niet interessant. Zelf woon ik namelijk erg dichtbij de Duitse grens

Bedankt! Dat zal ik eens aandachtig inspecteren. Het plan is in de zomer actief te gaan zoeken, en zo een geschikte auto te vinden.
Antwoord
#6
Roestplekken in het zicht, die binnen nu en 2 jaar gaten worden, zou ik max helft van de vraagprijs voor over hebben. En dan is ie al aan de dure kant.
Antwoord
#7
Nee die sedan is precies de 240 die je niet wil hebben, typisch resultaat van een renoverving van 10 jaar geleden. Import, in D zijn nauwelijks 240's verkocht (te langzaam), Fransen vonden m te duur, in B zijn er nog wel te vinden in het genre bompabak. Maar het is een redelijk internationale markt waar genoeg mensen alles afspeuren.

Hier, een witte sedan: https://link.marktplaats.nl/m1710814874 qua wielkasten OK, een beetje de onderkant goed bekijken (daar zie je meest nooit foto's van in advertenties maar dat is wel waar het gebeurt qua ouwe auto's).

In Noord Scharwoude https://link.marktplaats.nl/m1690399793 staat ook nog een sedan waar nog muziek in zit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Meeste ben je kwijt aan brandstof verder valt het allemaal wel mee.
Verzekering gewoon alleen wa doen want je krijgt toch niks als je ellende hebt.
Verzekeraars zien het als een stuk oud ijzer en dagwaarde dichtbij de nul.
Heb nog wel een 240 voor je staan alleen het is geen sedan.
Het is een station bj 93 2.3 handgeschakeld ruim 370 000 km ervaring.
Heeft hier en daar wel wat krasjes deukjes laten we zeggen goed gebruikt. (daar zijn ze ook voor uiteindelijk)
Geldige apk en net verse olie oliefilter en luchtfilter.
Maar het is verder geen slechte auto.
Als je hem echt nog jaren (5j>) wil rijden krijg je nog wel wat werk met de carrosserie reservewielbak en wielkuip achter.
Maar welke 240 krijgt daar niet mee te maken dat zijn er maar zeer weinig vrees ik...
Antwoord
#9
(28 May 2021, 15:24)GijsDeBeun schreef:
(27 May 2021, 17:31)Grey240Polar schreef: Welkom op dit forum en wellicht ook voor langere tijd.

Als je uit gaat van een goed onderhouden exemplaar, dan valt het kostenplaatje van regulier onderhoud reuze mee. Ook als er wat meer km's op de teller staan.
Als je veel zelf kunt doen, dan hoef je alleen de onderdelen te betalen. En die zijn voor deze Volvo's nog ruim en betaalbaar voorhanden.

Veel eenvoudige zaken moet iedereen die geen twee linker handen heeft makkelijk zelf kunnen doen. Een veel regulier onderhoud valt daar ook onder.
En als je dan toch moet vertrouwen op een garage, ja dan zou ik ook niet naar de Volvo dealer gaan, maar naar een specialist in oude Volvo's. En die zijn er ook nog best wel wat.

Het is lastig om bedragen te noemen want e.e.a. hangt nogal af van hoe goed de 240 is die je koopt. Dat kan van uitstekend (maar erg duur) zijn tot totaal versleten barrels. En vanalles ertussen in.
Koop nu liefst zo goed mogelijk, daar heb je op lange termijn het meeste plezier van. Kost nu wat meer, maar bespaart later potentieel veel sores.

Dankjewel voor je antwoord Grey240Polat.

Ik zal je adviezen zeker meenemen in de aanschaf van de 240. Ook heb ik al een vraagbaak boekje gekocht om mij in het een en ander te kunnen verdiepen.
Waar zijn de belangrijkste punten waarop ik moet letten? Roest rondom de wielkasten.

Zodra ik iets heb gevonden, is het dan gangbaar langs een "kenner" te rijden en zo zelf een korte inspectie te doen? 
Waar kan iemand vinden die mogelijk meer kan zeggen of de auto het geld waard is?

Roest is zeker geen vreemde van de 240, en mijn ervaring met twee '92ers is dat het toch ook bij die laatste jaargangen het geval is.
Het zijn de standaard plekken als wielkuipranden, dorpels, deuren, kokerbalken e.d. waar het toeslaat. Ik weet niet of het specifiek is voor de 245, maar de kokerbalk boven de veerschotels van de achteras en het stuk plaatwerk onder de achterbumper verdienen ook aandacht bij een inspectie.

Als het enigszins mogelijk is zou ik bij het bezichtigen van de auto iemand meenemen die er een betere kijk op heeft.

Je keus gaat afhangen van je budget en wat je van de auto verwacht. Tuurlijk wil je iets dat betrouwbaar is en liefst ook roestvrij, maar moet ie er optisch ook tip top uit zien?
Ik krijg iig niet het idee dat je een auto wilt waar je elk weekend aan moet sleutelen om hem rijdend te houden.
Heb je ook nagedacht over zaken die nu standaard uitrusting zijn, maar destijds optioneel? Denk aan airco, bijv., dat ga je bij een 200-serie niet zomaar vinden.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
(29 May 2021, 02:26)Volvo240 schreef: Meeste ben je kwijt aan brandstof verder valt het allemaal wel mee.
Verzekering gewoon alleen wa doen want je krijgt toch niks als je ellende hebt.
Verzekeraars zien het als een stuk oud ijzer en dagwaarde dichtbij de nul.
Heb nog wel een 240 voor je staan alleen het is geen sedan.
Het is een station bj 93 2.3 handgeschakeld ruim 370 000 km ervaring.
Heeft hier en daar wel wat krasjes deukjes laten we zeggen goed gebruikt. (daar zijn ze ook voor uiteindelijk)
Geldige apk en net verse olie oliefilter en luchtfilter.
Maar het is verder geen slechte auto.
Als je hem echt nog jaren (5j>) wil rijden krijg je nog wel wat werk met de carrosserie reservewielbak en wielkuip achter.
Maar welke 240 krijgt daar niet mee te maken dat zijn er maar zeer weinig vrees ik...

(29 May 2021, 09:20)Grey240Polar schreef:
(28 May 2021, 15:24)GijsDeBeun schreef:
(27 May 2021, 17:31)Grey240Polar schreef: Welkom op dit forum en wellicht ook voor langere tijd.

Als je uit gaat van een goed onderhouden exemplaar, dan valt het kostenplaatje van regulier onderhoud reuze mee. Ook als er wat meer km's op de teller staan.
Als je veel zelf kunt doen, dan hoef je alleen de onderdelen te betalen. En die zijn voor deze Volvo's nog ruim en betaalbaar voorhanden.

Veel eenvoudige zaken moet iedereen die geen twee linker handen heeft makkelijk zelf kunnen doen. Een veel regulier onderhoud valt daar ook onder.
En als je dan toch moet vertrouwen op een garage, ja dan zou ik ook niet naar de Volvo dealer gaan, maar naar een specialist in oude Volvo's. En die zijn er ook nog best wel wat.

Het is lastig om bedragen te noemen want e.e.a. hangt nogal af van hoe goed de 240 is die je koopt. Dat kan van uitstekend (maar erg duur) zijn tot totaal versleten barrels. En vanalles ertussen in.
Koop nu liefst zo goed mogelijk, daar heb je op lange termijn het meeste plezier van. Kost nu wat meer, maar bespaart later potentieel veel sores.

Dankjewel voor je antwoord Grey240Polat.

Ik zal je adviezen zeker meenemen in de aanschaf van de 240. Ook heb ik al een vraagbaak boekje gekocht om mij in het een en ander te kunnen verdiepen.
Waar zijn de belangrijkste punten waarop ik moet letten? Roest rondom de wielkasten.

Zodra ik iets heb gevonden, is het dan gangbaar langs een "kenner" te rijden en zo zelf een korte inspectie te doen? 
Waar kan iemand vinden die mogelijk meer kan zeggen of de auto het geld waard is?

Roest is zeker geen vreemde van de 240, en mijn ervaring met twee '92ers is dat het toch ook bij die laatste jaargangen het geval is.
Het zijn de standaard plekken als wielkuipranden, dorpels, deuren, kokerbalken e.d. waar het toeslaat. Ik weet niet of het specifiek is voor de 245, maar de kokerbalk boven de veerschotels van de achteras en het stuk plaatwerk onder de achterbumper verdienen ook aandacht bij een inspectie.

Als het enigszins mogelijk is zou ik bij het bezichtigen van de auto iemand meenemen die er een betere kijk op heeft.

Je keus gaat afhangen van je budget en wat je van de auto verwacht. Tuurlijk wil je iets dat betrouwbaar is en liefst ook roestvrij, maar moet ie er optisch ook tip top uit zien?
Ik krijg iig niet het idee dat je een auto wilt waar je elk weekend aan moet sleutelen om hem rijdend te houden.
Heb je ook nagedacht over zaken die nu standaard uitrusting zijn, maar destijds optioneel? Denk aan airco, bijv., dat ga je bij een 200-serie niet zomaar vinden.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Zelf heb ik besloten om nog een jaartje langer te wachten met de aanschaf van een auto, dus zodra ik af ga studeren. De maandelijkste kosten/inkomsten verhouding is niet interessant genoeg en zal ik tot die tijd gebruik maken van het (voor mij gratis omdat ik studeer) OV. Wel zal ik dan gaan kijken naar een 240. Simpelweg omdat ik hem erg mooi vind en er een boel van hoop te leren. Gezien het een wat oudere auto is hoop ik de eenvoudigere technieken beter te begrijpen.

In de tussentijd zal ik wat meer rondneuzen op dit forum en nuttige kennis vergaren. Ook opzoek gaan na eventuele kenners hier in de regio (Achterhoek) lijkt mij een goed idee.
Plan is de auto zeker meerdere jaren te houden en deze ook mee te kunnen nemen op vakantie's (Richting Noorwegen, dus airco hopelijk niet nodig  Tongue ) 
Tip top in orde hoeft hij niet te zijn. Het lijkt mij juist leuk wat te kunnen opknappen. Maar helaas heb ik geen lasapparaat etc. tot mijn beschikking.

Extra functies zoals airco ga ik niet vanuit. Audio wil ik eventueel later ook zelf inbouwen. 

Bedankt allen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo importeren uit zweden Walter_Defender 2 82 13 April 2024, 22:42
Laatste bericht: Walter_Defender
  Volvo v50 2004 t5 getik rechtsvoor tijdens optrekken en drempels Pieter V50 2 240 13 February 2024, 20:09
Laatste bericht: Pieter V50
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 526 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  Advies - auto leasen prive rosalietideman89 2 668 7 June 2023, 22:11
Laatste bericht: BartJu
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 14.433 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 1.599 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
  Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo Neut 9 2.894 15 July 2022, 22:30
Laatste bericht: Madman
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 1.937 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 1.847 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 0 1.281 29 July 2021, 11:30
Laatste bericht: TenBrick

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)