Berichten: 73
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2011
17 May 2021, 22:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 May 2021, 11:43 door JES240.
Edit Reason: Beide veerpoten ipv één
)
Kan iemand mij aan goede veerpoten (links én rechts) helpen voor mijn 240 ?
Ik hoorde van m'n apk-garage vandaag dat aan één kant de onderste schotel begint door te roesten en dat zou afkeur worden Hij raadde mij aan op zoek te gaan naar twee (vrij) complete veerpoten waarvan in elk geval de basis nog hard is.
Ik zag al dat nieuwe schotel betaalbaar is, bv in webshop van Nordicar voor €36. Maar hij gaf aan dat een nieuwe schotel eraan lassen erg precies komt en dat dat vanwege zijn extra uren onnodig duurder zou worden dan een goede gebruikte veerpoot...
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Welk bouwjaar heb je en zoek je LV of RV?
Er zit verschil tussen de vroege en late versie.
Bouwjaar zegt niet alles: vroege versies zijn wel eens vervangen door late. Andersom is onwaarschijnlijk.
Ik heb er binnenkort misschien een over maar niet voor je APK denk ik. Maar dan kan je wel gerichter zoeken.
Groeten Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 73
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2011
17 May 2021, 23:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 May 2021, 11:41 door JES240.)
Bouwjaar '86 (modeljaar 87)
Veerpoten zijn nog origineel
Ik geloof links, maar weet ik nu even niet zeker meer, vraag ik morgen na.
Apk verloopt as. weekend al, dus voor de jouwe is dat te snel helaas! Thanks
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Ik denk dat dat net het overgangsjaar is..
Draai je wiel volledig naar links of rechts, en kijk achter je remklauw, onderop de veerpoot. Zie je rondom de fuseekogel vier boutjes, dan heb je de nieuwe versie.
Zie evt het meest recente sleutelfilmpje van het 240-260 Register voor detailbeelden van een late veerpoot op een vroege 244.:
https://youtu.be/6RszKb7uYds
Jack Tippe in Genemuiden heeft wel losse veerpoten van een late liggen. De vroege kan je beter vinden bij Mark Burema in provincie Groningen. Als dat niet in de regio is:
Check Facebook groep Volvo 240 onderdelen.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 73
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2011
Het gaat om beide veerpoten, weet ik inmiddels. Ik heb het startbericht daarom aangepast.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Tijd zat. Zorg dat je auto op die poten na in orde en 'voorgekeurd' is. Dan parkeer je m (mag twee maanden gewoon langs de weg staan), en maakt een afspraak voor de keuring. Op de dag en tijd van de afspraak mag je rijden met een ongekeurde auto, de kortste weg naar de garage.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 73
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2011
Ok, thanks. Dat scheelt even.
We kunnen hem wel missen, maar het is wel onze 'daily' dus zou fijn zijn als ie over een week of 10 dagen weer kan en mag rijden !
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
(18 May 2021, 20:18)Marc1970 schreef: Tijd zat. Zorg dat je auto op die poten na in orde en 'voorgekeurd' is. Dan parkeer je m (mag twee maanden gewoon langs de weg staan), en maakt een afspraak voor de keuring. Op de dag en tijd van de afspraak mag je rijden met een ongekeurde auto, de kortste weg naar de garage.
Nou sorry, maar dat is m.i. niet helemaal waar. RDW doet registercontroles op APK en verzekering. Elk voertuig wordt 1x per jaar gecheckt. Dus als je precies in die 2 maanden zit, ook al staat ie onder een zeil achterop een erf, dan krijg je gewoon een beschikking in de bus. Kortom, een kans van 2 op 12 dat je 159 euro (anno 2021) mag dokken.
Die "2 maanden verlopen" klopt wel bij staandehouding, en was vroeger het enige risico toen er nog geen registercontrole was.
Bron 1:
https://www.rdw.nl/particulier/paginas/c...ingsplicht
"Is uw auto niet voor de APK-vervaldatum gekeurd en verloopt de APK? Dan krijgt u automatisch een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). U ontvangt deze boete ook als uw auto niet op de openbare weg rijdt."
Bron 2:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen...ten-keuren
En bron 3 ikzelf: ik heb jaren geleden eens registercontrole gehad, toen stond ie met motorproblemen op het erf: gewoon een bekeuring op de mat.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 1.707
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
18 May 2021, 20:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 May 2021, 21:02 door BartJu.)
Wat wel kan: schorsen. Al mag ie dan weer op de openbare weg staan.
Kost E 24.95 voor een jaar, via Digid thuis te regelen. Eerder opheffen schorsing kan ook (geen kosten, geen geld terug).
Je betaalt dan tijdens schorsing geen MRB (tenzij je binnen 1 maand weer ontschorst, dan moet het weer wel).
Overigens lees ik in je startpost dat de garage zegt dat het 'begint door te roesten' en dat het ' afkeur zou worden'.
Is het NU al zo ver geroest dat het Nu al afkeur is? Of is het een Opmerking/Aandachtspunt, of hoe het ook heet?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 327
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
(17 May 2021, 23:51)ZOAB schreef: Ik denk dat dat net het overgangsjaar is..
Draai je wiel volledig naar links of rechts, en kijk achter je remklauw, onderop de veerpoot. Zie je rondom de fuseekogel vier boutjes, dan heb je de nieuwe versie.
Ook het oude model veerpoot heeft aan de onderkant een tussenstuk wat met 4 boutjes vastzit, dit tussenstuk zit dan weer op de fuseekogel.
Voor de goede orde: Ik heb nog een set veerpoten van het oude model (1980) in de schuur liggen, helaas zijn die niet echt klaar voor gebruik. Er is e.e.a. versleten/staat onbekend, maar de veerschotels en veerpoot zelf zijn nog prima bruikbaar.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997