Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remlichten weigeren
#1
Beste forummers,

Mijn achterlichten doen het maar mijn remlichten weigeren. Ook mijn derde remlicht doet niets meer, lampje doorgemeten; is in orde. Mijn zekering nummer 8 is prima in orde. Van daaruit gaat en roodgroene draad. Wat zijn logische plekken om te checken [is er een relais en zo ja waar dan]? Ik kan mijn groene boekje niet vinden. Heeft iemand een situatieschets voor mij? [MJ1991]

Alvast bedankt!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Er zit niks tussen de zekering en het remlicht behalve de remlichtschakelaar bij de pedaal en de "bolletje kapot voeler". DIe laatste kan wel s kapot gaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Vaak wordt het derde remlicht rechtstreeks op de remlichtschakelaar aangesloten (om fouten te voorkomen met de defect licht detectie). Als dat bij jou ook het geval is, is waarschijnlijk de remlichtschakelaar (boven het rempedaal) kapot, of de stekker ligt er af. Dat laatste is bij mij een keer gebeurd.
Antwoord
#4
Bij drie weigerende lampen zou ik als eerste aan de aansturing denken. De remlichten worden aangestuurd door een schakelaar die door het rempedaal wordt bediend (logisch). Als je bij de pedalen gaat kijken wordt dat wel duidelijk.

Meet met een multimeter of er 12 V aanwezig is op één van de twee stekkers (GN-R). Zo ja, meet dan ook of er 12 V komt op de andere stekker (BL-R) zodra je het rempedaal indrukt.

Als ik het me goed herinner (IIRC) is deze schakelaar afstelbaar. Controleer dat dus ook.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47 282.000 km
Antwoord
#5
Het was inderdaad de remlichtschakelaar. Gelukkig maar! Nu ik er mee bezig ben herinner ik me dit van mijn vorige auto. Persoonlijk vind ik het veel makkelijker om de klokkenbak er even af te halen. Even een luchtslang wegtrekken en je kunt er relatief makkelijk bij. Ik vond de loshangende draad vrij snel, heb de stekker een beetje toegeknepen zodat hij er niet zo makkelijk meer afglijdt.

Aan deze draad zitten nog vier draden verbonden. Het zag er niet geweldig verbonden uit.

Ik heb nu gelukkig weer remlichten [hoewel nog geen derde remlicht] en vraag me nog wel af hoe ik het beste vijf draden op een zekere manier aan elkaar kan verbinden.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#6
Mooi. Die aftakkingen zijn waarschijnlijk gemaakt omdat die draad een makkelijk bereikbare bron voor constante 12V is (remlicht werkt zelfs zonder sleutel).

Is inderdaad niet geweldig om die draad daarvoor te misbruiken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ik zal er zo nog even achter proberen te komen waar die draden heen lopen.
Ik was in de veronderstelling dat voor linker en rechter remlicht een draad nodig is, voor het derde remlicht en voor het 'bolletje kapot voeler' maar dat zal wel een typische gedachte voor een redelijke leek zijn .

; )
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#8
Wat wellicht helpt bij het oplossen van elektrische problemen is af en toe te beseffen dat de oorzaak ook slechte aarding kan zijn. Ik had dat laatst nog bij een niet werkende interieurverlichting. Ik zocht het in de aanvoer, in de schakelaar in de deur, terwijl het gewoon de aarding van die schakelaar zelf bleek te zijn.

Slechte massaverbindingen is bij auto's van rond de dertig jaar sowieso een aandachtspunt, zeker als ze altijd buiten staan. De output van m'n dynamo is 14.2 volt, maar bij mijn 240 Polar komt de boordspanning zelden boven de 13.6. Heeft volgens mij met slechte massaverbindingen te maken.

Deze ervaringsdeskundigheid ingebracht hebbende: ik ben nu al een kleine twee weken bezig - tussen de bedrijven door, uit frustratie schakel ik niet zelden over op andere autoklusjes - om uit te zoeken waarom m'n kentekenverlichting het maar niet wil doen (en de achterlichten wel).

Enfin, komt goed. Ooit.
_______________________
'92 Volvo 240 Polar (B200F)
'72 Rover P5B Coupé (V8)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Remlichten kapot Hanatarash 28 5.641 11 May 2019, 16:30
Laatste bericht: MacVolvo
  Elektrische ramen weigeren dienst Gus 5 2.250 5 July 2018, 07:18
Laatste bericht: Gus
  Remlichten werken niet jos evers 2 1.855 5 December 2017, 08:00
Laatste bericht: jos evers
  Remlichten stellen? Nicolaas H 7 3.122 11 December 2016, 01:28
Laatste bericht: Nicolaas H
  remlichten blijven branden henkoman 1 2.294 14 February 2016, 21:05
Laatste bericht: Marc1970
  geen remlichten herman78 8 3.950 22 January 2015, 16:41
Laatste bericht: herman78
  Zomaar geen achteruitrijlichten en geen remlichten maartenhassink 22 8.336 12 March 2007, 11:31
Laatste bericht: 240diesel
  remlichten aan voorzijde?! tijdentoeval 3 1.649 1 December 2006, 10:46
Laatste bericht: tijdentoeval
  remlichten defect andre850 7 3.512 26 September 2006, 06:56
Laatste bericht: abbabak

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)