Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pingelen bij hoge toeren
#1
Goedemiddag,

Na dik een half jaar te hebben genoten van mijn volvo is hij nu steeds slechter gaan lopen.
Hij rijdt op LPG en benzine, het is een B230K blok.
Volgensmij heeft dit blok een hogere compressie door de Heron kop.

Het probleem doet zich voor, met name in versnelling 4 en versnelling 5.
Als ik gas bij geef in die versnellingen gaat het motorblok pingelen(knikker geluid) en is er amper meer vermogen.
Het word helemaal erg als ik rond en boven de 3k toeren ga.
Bij lagere versnellingen merk ik het niet zo. Ik rijdt ook meestal rustig en zoek de hoge toeren niet op.
Ik zou graag jullie advies weten, of misschien herkennen jullie dit probleem wel?

Wat ik al heb gedaan:
Ontsteking afstellen met stroboscoop (12+4 voor lpg)16 graden voor TDC.
LPG mengschroef wat rijker gezet, nu rij ik +-15 AFR bij 60kmph cruise.
Nieuwe rotor + nieuwe verdelerkap (er zit een elektronische upgrade op de distributeur, zo heb ik het overgenomen van de vorige eigenaar. deze heeft dus geen contactpuntjes meer).
Nieuwe bobine.
Met gaslekspray alle vacuum slangen bespoten.
5000 km gelden kleppen gesteld optimaal voor lpg (dit lijkt me niet het probleem, heb ze ook nog niet gecontroleerd nu).

Wat ik nu zou willen doen:
Nieuwe bougies of oude(type Bosch WR7DC 0,8) bijwerken naar 0,7mm speling.
Laadspanning controleren.


Ik ben er ook even mee langs een garage gereden, daar werd tegen mij gezegt dat ik hem eerst maar eens goed moet laten lopen op benzine.
Hij loopt als sinds ik het blok heb, niet goed op benzine. 
Dit komt omdat ik er 80% van de tijd toch mee op gas rijdt en hem liever daar goed op afstel.

ps. mijn accu is een aantal weken geleden eens helemaal leeg gegaan omdat ik mijn licht aan had laten staan, geen idee of het er iets mee te maken heeft.

Ik hoor graag van jullie want ik ben het einde zoek.
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord
#2
Ik zou hem inderdaad ook goed op lpg afstellen.
Benzine is nice to have. Jammer dat de garage andersom redeneert.

Afr van 16 is wellicht ook wat arm, 15.5 is dacht ik precies goed. Maar war rijker kan geen kwaad. En dat is dus een later getal, niet hoger.
En heb je de afr live kunnen meten? Onder belasting kan die totaal anders zijn dan stationair of stilstaand met 3000rpm.

Dus zou dat eerst checken.
Antwoord
#3
Bedankt voor je reactie dop!

Ik ga me idd focussen op LPG. Hij rijdt nu 15 AFR als ik 60 km/h cruise.
De AFR meter zit gewoon in mijn dashboard dus ik kijk lekker mee.
Bij het gas intrappen en dus ook het pingelen wordt hij ook niet arm (getal blijft laag, tussen 13.5 en 14.2) .

Ik heb net nog even onder de kap van de stroomverdeler gekeken en daar viel me wel wat op.
Op het asje waar de rotor op zit is best wat axiale maar ook radiale speling te voelen, ik kan hem gewoon een klein beetje heen en weer draaien. Is dat normaal?

Verder voelt het niet als lagerspeling maar puur speling tussen de tandwielen lijkt wel. 
Ik heb bij mijn motorswap van B200F(met carbu) gewoon die stroomverdeler op mijn "nieuwe" B230K geplakt Wink  ik neem aan dat alle meeloopassen uit de B2xx gelijk zijn, niet?

mvg,
Bromtol
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord
#4
Voor LPG zou ik m gewoon op gehoor afstellen, beetje minder vervroeging tot ie netjes draait op de snelweg. High speed knocken deed mijn (redelijk versleten maar verder standaard) B20A ook, tot 120 liep die perfect, sneller begon ie gewoon te ratelen. Omdat ik een tijdje dacht dat ik m kon vervroegen tot de max.

LPG heeft een andere curve dan benzine, bij bepaalde rpm kan ie vroeger en bij andere moet ie juist weer later.

De Heron kop heeft niet zozeer een hogere compressie maar kan door een betere vorm vd verbrandingskamer beter lopen op 'laag' octaan benzine.

Radiale speling op het asje is van de centrifugaalveertjes onderin de verdeler denk ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Dat ga ik morgen eens proberen Marc.
Ik was een beetje huiverig met het verlaten van de timing ivm LPG.
Misschien is zo'n 123 ignition met verschillende curve's wel iets voor de toekomst.
Nu eerst maar eens proberen fixen morgen.
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord
#6
Afr lijkt dan inderdaad netjes ja.
Dan toch de ontsteking verdacht
Antwoord
#7
Hallo Forumleden,

Vandaag heb ik het een en ander gedaan aan de Volvo.
Ik ben begonnen met de bougies, ik heb de luchtopening afgesteld op 0,6mm.
Verder heb ik geconstateerd dat deze bougies (wr7dc+) een warmtegraat hebben van 7.
Bougies zagen er verder wel prima uit, wel heel wit, geen koffie kleur ofzo.
Heb er jammer genoeg geen foto van gemaakt, kan ik evt morgen doen.
Nu maar wr6dc+ met warmtegraat 6 besteld. Deze komen donderdag binnnen.


Heb de voorontsteking terug gedraaid tot 11 a 12 graden.
Na een korte proefrit hoorde ik nogsteeds gepingel in versnelling 5, +- 80 met gas iets meer dan half open gedrukt (versnellend).
Ook zag ik met deze afstelling armere waardes op de AFR.
Ik moet zeggen dat het pingelen wel minder was, zeker nog niet acceptabel, toch durfde ik deze afstelling niet goed aan ivm backfire of andere ellende.

Heb voor de zekerheid ook even de laadspanning gemeten ivm slechte vonk o.i.d. deze was netjes naar mijn weten (13.9 V).

Ben opzoek gegaan naar de stroomverdeler welke bij het blok zat toen ik deze kocht.
Tot mijn verbazing heb ik nooit gezien dat hier helemaal geen vacuum aansluiting op zit.
Ik heb bij de swap van B200f (met carbu) naar B230K gewoon heel de carbu en ontsteking van het B200 blok overgenomen naar de B230K.
Hier is een filmpje van de "speling" op de rotor van de ontsteking waar ik van begins af aan mee rijdt.




Hier een paar foto's van de originele B230K stroomverdeler (zonder vacuum)?!?!?!?

[Afbeelding: IMG-20210427-181229.jpg]

[Afbeelding: IMG-20210427-181224.jpg]\

[Afbeelding: IMG-20210427-181537.jpg]


En dan hier nog een foto van hoe mijn setup sinds oktober (motorswap) is. Waarbij ik in het begin geen problemen had.

[Afbeelding: IMG-20210427-181259.jpg]

Hopelijk hebben jullie nog ideen want buiten de bougies die donderdag aan komen weet ik niet veel meer...

Fijne avond Wink
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord
#8
Die JV4 verdeler is van een elektronische ontsteking met TDC sensor etc, hij is van binnen leeg en niet afstelbaar vermoed ik. Vandaar de bredere rotor en die zwarte plug in de verstelopening.

Die van het filmpje heeft alles, met een basisplaat die verschuift oiv vacuum en centrifugaalgewichtjes. Vandaar de 'losse' rotor. Je voelt als het goed is twee veertjes terug duwen.
Deze is uiteraard de verdeler waar je verder mee kan.

Je carburateur is van een 2.3 liter motor, de verdeler dan waarschijnlijk ook. Zoek ff het onderdeelnummer. Dat is al een goed begin, dat de verdeler past bij de cilinderinhoud.

Te arm is zeker niet ideaal, motor wordt er heet van en pingelt nog wat makkelijker. Misschien kan je de merktekens op de distributie nog s nakijken. Staat de verdeler goed op de aandrijfas? Is die 12 garden echt 12 graden?

7 is wel een goeie warmte voor Bosch bougies en LPG, tenminste mijn B230F deed t er jaren mee. Maar een iets koeler blijvende bougie zal geen kwaad kunnen, LPG is toch erg schone brandstof.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Je zei dat je geen puntjes meer hebt maar een hall-sensor, klopt dat? Ik heb met m'n 145 zoiets gehad. Wel lage toeren maar hoger niet. Bleek die sensor kaduuk te zijn.
Antwoord
#10
Zojuist wat tijd gehad om het een en ander te controleren.
Het kapje van de distributieriem los geschroeft en een ratel op de nokkenas.
Heb net zo lang gedraaid tot het nokje gelijk staat met het puntje op de achterste kap van de d-riem.
Ik keek naar onder.... en warempel. Mijn krukas stond ongelijk!?!?

[Afbeelding: IMG-20210428-175532-1.jpg]

[Afbeelding: IMG-20210428-175617.jpg]
Misschien heeft de distributieriem wel een tandje over geslagen, maar het zou wel eens kunnen zijn dat ik deze zo gemonteerd heb  Huh Big Grin 

Ik ga rustig blijven rijden en morgen kijken of ik dit kan fixen, iemand nog tips?
Zelf dacht ik er aan om de krukaspoulie te laten zitten, weet alleen niet of ik daar mee weg ga komen want die onderste distributieriem kap zit er zo rottig achter.

Veel dank voor jullie berichten, dit heeft me enorm geholpen.
Ik neem aan dat dit het probleem zeker op gaat lossen.

Bedankt Wink
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 8.351 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  V60 T4: trilling/resonantie/brom bij 2000 toeren tommie36 6 6.098 31 October 2016, 20:30
Laatste bericht: tommie36
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 3.606 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  volvo 244 2.1 lpg stottert bij lage toeren volvo maatje 4 4.109 2 January 2016, 08:49
Laatste bericht: lenlux
  Motor ratelt in hoge toeren Hanatarash 14 11.019 10 December 2015, 14:58
Laatste bericht: Marc1970
  motor geraakt niet in toeren PeterDeM 6 3.807 16 October 2015, 17:26
Laatste bericht: PeterDeM
  Te hoge co2 uitstoot bij 240-polar Sittard 15 11.701 13 January 2015, 23:14
Laatste bericht: boedr
  Motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 euro, kan redenatie Volvo Nl kloppen? Jacolien 44 49.808 1 November 2013, 12:43
Laatste bericht: Jacolien
  (Te) hoge oliedruk Coenraad 8 7.733 26 April 2013, 16:09
Laatste bericht: Coenraad
  Raad het geluid: Hoge toeren, boel herrie BartJu 6 5.908 17 April 2013, 09:33
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)