Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motorproblemen B200 (alles conventioneel) aka Doris is verkouden
#1
Kun je me adviseren over wat te doen aan de "gezondheidsklachten" van mijn Volvo 242 DL uit 1975 (kenteken 28-YB-57) - inmiddels Doris "gedoopt"?

Een kleine voorgeschiedenis:
.. sinds de laatste grote beurt loopt de B200 in m'n auto niet meer zo mooi (naar m'n zin). Omdat het blok wat vettig was geworden, heb ik die in de wasbox ook maar eens schoon gespoten - en eigenlijk is het sinds dát moment dat ze (zoals ik het hoor ??) af en toe een verbranding overslaat. Wat meer als ze nog koud is, maar vooral bij accelereren - ook als ze warm is.
Sindsdien heb ik zowat alles aan/van de ontsteking vervangen: (conventioneel dus) puntjes, condensator, rotor, verdelerkap, bougies en -kabels. Mijn vermoeden was immers een soms falende verbranding. In de tussentijd is ook mijn dynamo overleden en vervangen door een nieuwe (incl. V-riemen).

Al deze ingrepen hebben niet mogen baten ?. Sterker nog: ik krijg het idee dat er iets grondig mis is met het elektrisch/electronisch systeem van m'n auto. Ik krijg m'n vinger er niet achter waarom, wanneer de motor warm is, de overdrive niet altijd goed in te schakelen is en de (Waeco MS-50) cruise-control niet op snelheid blijft als ik (bijvoorbeeld) de richtingaanwijzer gebruik.

Goed, terzake over de motor-problemen: Omdat ik het "mankement" in de ontsteking zocht, vermoedde ik dat een andere bobine soelaas zou kunnen bieden. Ik heb degene met Volvo onderdeelnr. 1219230 gemonteerd gehad, maar dat bleek niet de goeie. De prestaties waren nog minder dan voorheen en ik heb 't vermoeden dat dat ligt/lag aan de verschillende weerstand (3Ohm van de 1219230 en 1,5Ohm van de huidige: een Flamethrower 40511).

Met alle ingrepen tot nu toe heb ik het idee dat ik de ontsteking kan uitsluiten als oorzaak van het "mankement". Als die aanname juist is, is het dus een mogelijke lucht-lekkage. Daarom heb ik ook de gasfabriek maar eens gereviseerd. Na een arbeidsintensieve speurtocht heb ik een revisiesetje gevonden en de carburateur gedemonteerd en grondig schoongemaakt. Omdat  de set toch niet de juiste bleek, hebben we met de ontbrekende pakkingen (die gelukkig een dag later in huis waren) de boel weer gemonteerd ??. Daarna was het "starten & lopen" voor een soepele "Probefahrt", zowel op LPG als op benzine ?. Ook na de revisie van de carburateur, maakt deze bij het openen van de gasklep nog hetzelfde geluid: een soort ademen met een lichte fluittoon. Ik heb bij de revisie niet kunnen ontdekken waar deze vandaan komt. In de revisie-set zaten nog een heleboel (rubberen)ringetjes die ik niet heb gebruikt - misschien voor het afdichten van de as van de gasklep? Ik vond niet een handige manier om die eenvoudig te demonteren - heb ik niet goed genoeg gezocht/geprobeerd?

De valse lucht zou alsnog in de carburateur kunnen zitten, anders is misschien de inlaatpakking lek. Zou ik dat kunnen controleren door met een spuitbus met een brandbaar goedje (WD40 ofzo) wat rond te sproeien?

Wat te doen?
* Een keertje kleppen stellen - kan zoëzo geen kwaad, maar 't is bijzonder dat het "mankement" zich "opeens" manifesteerde, terwijl de kleptiming geleidelijk afwijkt;
* De pakking van het inlaatspruitstuk vervangen (als de truc met de spuitbus daar aanleiding toe geeft);
* De timing van de ontsteking controleren - ik heb geen stroboscoop ter beschikking en de riem zou een tandje versprongen kunnen zijn door de hogedruk-lans;
* Een revisie van de LPG-installatie - die gaat ook al een flinke tijd mee, maar zou aan de andere kant niet weten wat daaraan zou kunnen verslijten;
* Het vervangen van de ontstekings-molen (voor een elektronische?) - misschien is ze ter ziele door het sproeien met water;
* Een andere oplossing die ik niet overwoog.

Overigens is mijn Volvo uitgerust met een B200(F) motorblok (uit 1992), maar heeft nog de conventionele ontsteking (, carburateur en inlaatspruitstuk) van de B23 (die er daarvoor in hing). Zoals al gemeld is ze voorzien van een LPG-installatie.

Erg bedankt voor je aandacht en advies, veel groeten!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#2
Ik denk niet dat je motor langer dan zeg 50 km last heeft van eventuele nattigheid, ik heb mijn 240 wel s bijna verzopen in een diepe plas maar daar hield ie na een paar km gepruttel verder niks aan over. Water verdampt, alles is goed geventileerd en gedraineerd rond de motor.

Heeft ie nog een conventionele spanningregelaar en is de spanning te laag? Misschien s een elektronische opzoeken. Vreemd dat ie van knipperlichten al inzakt, dat heeft mijn 144 ook wel (als de aanjager en de lichten aanstaan) maar daar zit een 35A miniatuur dynamo in. Zie je dan het laadlampje zachtjes oplichten (in het donker beter te zien)? Zwaardere 55A dynamo zoeken?

Kijk ook s onder de grondplaat vd verdeler, daar zitten de mechanische vervroegingsgewichtjes aan veertjes en wat niet al.

De riem verspringt ook niet zomaar van wat water, zit een keurig deksel omheen, en als er één op een as verspringt is het die vd ontsteking (heeft minder 'contact-tandjes') en dan verdraai je de verdeler tot ie weer goed loopt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Heel verhaal zo, frustrerend lijkt me.

Zelf heb ik net een nieuwe LPG-verdamper besteld. Reden: na dik 14 jaar zit er waarschijnlijk een soort van sludge en andere troep in. Dat hindert het membraan in de goede werking, en geeft dus dat de motor koud en warm soms moeite heeft met stationair, of juist snelheidswisselingen (vooral van hogere toeren naar stationair/stilstand). Mogelijk dat ik daarom ook het stationair naar mijn gevoel iest hoog heb staan.

Verder loopt de wagen goed op LPg en ook op benzine. Alleen overschakelen naar benzine heeft ie moeite mee, zeker na een tijdje. En na een tijdje niet op benzine loopt ie weer wat minder soepel op LPG. Reden dus om af en toe te wisselen. Benieuwd of dat met een niewe verdamper ook verholpen is.
Betreft een B21A, SU HIF carb en met automaat, 1976.

Zo, dat werd ook een lang verhaal. Maar valt samen te vatten als: Er kan dus wel wat 'slijten' aan de LPG installatie.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Ja das waar ik heb ook wel s een verdamper vervangen, wegens beginnend scheurtje in één van de membranen of iets. Er kwam op één of andere manier steeds meer koelwater uit het sludgeaftapschroef van de verdamper, heel raar. Die verdamper had ruim 300 dkm hard gewerkt.

Hmm ja, ergens is de verdamper open naar atmosferische druk voor referentie, als je daar heel hard water in hebt staan spuiten zal die dat niet leuk vinden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Bij verdamper vond juist stilstaan niet zo leuk. Probleem (nou ja, ongemak) bestaat vVooral sinds hij 40 is, dus na 2,5 jaar te hebben staan wachten op dat moment. Daarna ook beduidend minder per jaar gereden. Verdampoer lijdt hier dus juist vooral onder het weinige gebruik.

Revisie kan trouwens ook, maar kitje kost de helft van hele verdampoer. En dan nog werk en geen succes garantie.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
(16 June 2020, 15:03)Marc1970 schreef: Ik denk niet dat je motor langer dan zeg 50 km last heeft van eventuele nattigheid, ik heb mijn 240 wel s bijna verzopen in een diepe plas maar daar hield ie na een paar km gepruttel verder niks aan over. Water verdampt, alles is goed geventileerd en gedraineerd rond de motor.

Heeft ie nog een conventionele spanningregelaar en is de spanning te laag? Misschien s een elektronische opzoeken. Vreemd dat ie van knipperlichten al inzakt, dat heeft mijn 144 ook wel (als de aanjager en de lichten aanstaan) maar daar zit een 35A miniatuur dynamo in. Zie je dan het laadlampje zachtjes oplichten (in het donker beter te zien)? Zwaardere 55A dynamo zoeken?

Kijk ook s onder de grondplaat vd verdeler, daar zitten de mechanische vervroegingsgewichtjes aan veertjes en wat niet al.

De riem verspringt ook niet zomaar van wat water, zit een keurig deksel omheen, en als er één op een as verspringt is het die vd ontsteking (heeft minder 'contact-tandjes') en dan verdraai je de verdeler tot ie weer goed loopt.

't was niet de spanningsregelaar, al kijken we na de operatie verder naar de elektrische zaken (zie vervolg in de commentaren hieronder) ..

de vervroeging was niet het euvel, maar een afgebroken stukje klep Dodgy

In het lijstje van zaken die de verkoudheid van Doris zouden kunnen verhelpen heb ik ook de ontsteking vervangen voor een elektronische (van AccuSpark). Hoewel dat een eenvoudige ingreep was en ze zonder problemen weer wilde starten, was ze nog steeds aan 't hoesten .. Undecided Cry

Nog maar eens verder kijken en luisteren om te constateren dat ze wel wat gek aan het puffen was. De compressie maar eens gemeten en daar kwam, een beetje pijnlijk, het euvel naar boven: geen compressie op de 3e cilinder Rolleyes .

Inmiddels hebben we de kop er af en is er, zoals verwacht, een stukje van de uitlaatklep afgebroken. Mooi balen! Overigens zat deze klep ook redelijk diep in de kop en waren er ook flink wat scheurtjes zichtbaar. Waarschijnlijk heeft deze klep het flink warm gehad en zat uitval al wel in het verschiet. Gelukkig heeft het afgebroken stukje geen (zichtbare) schade in de cilinderwand of zuiger achtergelaten, dus da's wel weer een mazzeltje ..

We hebben ergens een ruil-kop op de kop getikt en die zijn we nu aan het poetsen om te kunnen monteren. Natuurlijk is er nog de uitdaging van het loshalen van het inlaatspruitstuk, waarbij het tapeind naast de waterpomp niet los wil(de). Ook de moeren waar het uitlaatspruitstuk mee vast zat wilden (nog) niet los, dus maar even kijken of dat alsnog lukt, of dat er een lastoorts en/of ander geweld aan te pas dient te komen.

Xal als de boel weer dicht zit (en hopelijk weer operationeel) nog een reactie (en wat foto's) posten. Tot die tijd ERG bedankt voor het meedenken en alle lieve reacties Heart
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#7
update:
De kop is weer gemonteerd. Nog buiten de auto de kleppen gesteld (0,45mm speling), een nieuwe distributiesnaar gemonteerd en de boel weer netjes dichtgebouwd. In de eerste instantie waren we vergeten om de kopbouten goed na te trekken tot 110Nm (na de eerste trek van 60Nm) en dat kwam aan het licht toen we de koelvloeistof gingen bijvullen (beetje lekkage tussen de kop en de pakking). Dat alsnog gedaan en met een klein schietgebedje de motor gestart. Die liep nog niet zo soepel, dus met behulp van de stroboscoop de ontsteking op tijd gezet en toen liep Doris weer als voorheen: joy! Inmiddels ook even de kopbouten opnieuw op moment gezet en de olie (en filter) gewisseld om de gelekte knoeivloeistof kwijt te raken.

.. maar ..
gisteren gestrand met een ratelend geluid bij hogere toerentallen. Ze loopt nog wel, en rustig constant, maar wanneer ze warm is en meer toeren "moet" maken, is er een heftige ratel van metaal op metaal te horen. D'r achtergelaten op het erf van een boer en ga er zometeen terug naartoe om te kijken of we er weg kunnen komen en wat we eraan kunnen doen.

Zonder je in een gedachten-richting te duwen: Is het verkeerde olie? Is het dat de kopbouten toch (nog) niet helemaal goed vast zitten (ik zie nog een klein beetje nattigheid bij de 4e cilinder, maar dat kan ook nog van het eerdere morsen zijn)? Zijn de klepzittingen van de ruil-kop niet hard (genoeg) voor op LPG? Hadden we (toch) de kop moeten vlakken alvorens ze te monteren? Is het nu gewoon te warm voor Doris?

Overigens geeft de temperatuur-meter geen extreem hoge temperatuur weer, is het vloeistofniveau in het expansie-tankje normaal en het oliepeil ook. Ik ben een beetje radeloos ..
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#8
Klepdeksel eraf en kijken of er iets met de kleppen aan de hand is, of nokkenas.
Antwoord
#9
Hmmmm ratelen bij hogere toerentallen zou zomaar een probleem met de drijfstanglagers kunnen zijn. De smering daarvan loopt heel slecht als er teveel koelwater in de olie zit.

-edit- Maar, het zou wel gek zijn als dat in 30 seconde proefdraaien al gevolgen zou hebben. Ik weet zo gauw geen methode om de drijfstanglagers snel te controleren helaas.

Een kromme kop is zo krom dat je dat met het blote oog al ziet ongeveer, Volvo vindt een halve mm over de lengte nog OK.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
WAT EEN PAK VAN M'N HART:

In de eerste instantie was het natuurlijk ontzettend schrikken en ik durfde niet meer verder te rijden uit angst mogelijk meer stuk te maken. De volgende dag heb ik Doris weer opgehaald en de eerste diagnose was .. een losgetrilde dynamo. Geen spanning meer op de V-snaar en dan krijg je bij hogere toerentallen dus een ratelend geluid (van de steun tegen het motorblok aan). (stom hè?).

Enfin: de snaar weer op spanning gezet, de dynamo weer goed vastgezet en de moeren van het in- en uitlaatspruitstuk nog maar een slagje extra gegeven (tegen het lostrillen icm met opwarmen en afkoelen).

Uiteindelijk toch goed werk verricht, nog steeds hopend op zorgeloze kilometers en geen nare scenario's (zoals kleppen, nokkenas en/of drijfstanglagers; hoe goed bedoeld jullie meedenken ook was - en gewaardeerd is!). Rij voorzichtig!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  B200(F) wil niet harder dan ~2500rpm (?) Dinges 5 1.855 20 October 2022, 11:17
Laatste bericht: Dinges
  schuddende motor (B200) heideltje 27 15.772 17 February 2021, 18:35
Laatste bericht: BartJu
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 2.467 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  Motorproblemen B230F concept75 8 5.587 13 June 2020, 22:26
Laatste bericht: Marc1970
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 2.617 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  ALLES OVER K-JETRONIC kaasie 78 112.792 29 August 2017, 13:10
Laatste bericht: Karinsky
  Bougiekabel volgorde B200 (panique) Joost Zuidam 2 3.100 30 July 2016, 14:48
Laatste bericht: Joost Zuidam
  inhouden B200 (LPG) Dinges 6 4.128 5 November 2014, 16:13
Laatste bericht: Jerry
  Wat is het verschil tussen B200 en B230? riesies740 9 6.642 27 June 2012, 19:49
Laatste bericht: riesies740

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)