Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen Volvo 240 GL
#1
Beste volvo vrienden,
Gisteren hebben we onze 'nieuwe' volvo 240 opgehaald. Een grote witte Estate, die we IJsbrand hebben gedoopt. Het is een met een b230 motor, uit 1984, inclusief overdrive en open dak. Dat rijd super!! We zijn er helemaal mij in onze sas.
Natuurlijk zijn er dingen die we willen oppakken, met name het interieur en ook van buiten moet er wel wat gebeuren. Het mooie is dat de bodem en de dorpels helemaal gaaf zijn.
Dit zijn de eerste foto's:

[Afbeelding: bij-de-garage_orig.jpg]
Ophalen bij de garage

[Afbeelding: img-9050_orig.jpg]
Op de terugweg even langs familie op de camping, toen verder naar huis

[Afbeelding: img-9052_orig.jpg]
Helaas panne tussen Apeldoorn en Amersfoort

[Afbeelding: img-9051_orig.jpg]
Fijn dat de ANWB er is. Na 25 jaar lidmaatschap voor het eerst hen om hulp in te vragen.

De rit naar huis, ca 1.5 uur verliep dus eerst goed, maar zoals jullie uit de laatste foto's opmaken op het einde toch minder... Bleek dat de remklauw rechtsvoor was blijven hangen. Gelukkig kon de ANWB dit tijdelijk weer gangbaar maken. Dat is dus het eerste klusje, remklauwen vervangen.

Andere dingen op het lijstje:
  1. er zit een vervelende rammel achterin, alsof de uitlaat tegen de bodem rammelt. Dit gebeurd pas na een tijdje rijden, met name in 3e/4e versnelling, bij 60-80 kmh
  2. er komen uitlaatgassen in de de cabine. Je ziet het niet, maar ruikt het na een 20min rijden wel.
  3. choke lampje knippert tijdens rijden en choke hendel gaat niet helemaal in (WD-40 klus??)
  4. spiegelverstelling gaat heel stroef (WD-40 klusje)
  5. schoonmaken!
  6. de stroomkabel van de trekhaak raakt de uitlaat en begint te smelten
  7. dashboard verlichting doet het niet
En waarschijnlijk komt er nog wel meer bij.

Alle tips die jullie me kunnen geven zijn natuurlijk welkom!


Bijlagen Afbeeldingen
               
Antwoord
#2
Hoi! Strakke Volvo. Remklauwen worden altijd wat stug na stilstand. Mijn 240 kwam met vier rokende remmen thuis, maar die zijn allemaal met wat heen en weer duwen en doorspoelen vd leidingen weer 100% functioneel geworden. En 10 jaar mee gereden.

Laat de WD40 voor wat ie is, dat is voor fietskettingen schoon te maken. Schoonmaken, likje vet, drupje olie moet genoeg zijn. Mocht je je toch onweerstaanbaar aangetrokken voelen tot de spuitbus neem dan teflon spray.

ALs je de choke indrukt, moet de chokehevel tegen de onderste stop liggen. Voor het afstellen vd choke kijk je op de hevel vd choke, bij de carburateur, daar staat een streepje op. Dat streepje zet je t.o. de stelschroef. De chokeknop moet dan 25 mm uit het dashboard steken, en het stationair moet dan duidelijk hoger zijn, 1300 rpm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Klopt dat jaartal wel? Ik dacht dat '84 een bignose had en geen 'blokjes'-frontje maar gewoon verticale spijltjes.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Ik hoop dat het jaartal, klopt, volgens de site van de RDW in elk geval wel. Daar staat 18-01-1984.
In de loop der jaren kan iemand natuurlijk een andere gril hebben geplaatst?
Ik ben nog niet zo op de hoogte van de verschillen tussen de modeljaren, ik vind het zo al een prachtige bak. Ik heb me laten vertellen dat het een flatnose is. 
Kan je met het chassisnummer zien uit welk jaar de auto komt? Deze begint met YV124 5813E
Antwoord
#5
Rammel achterin kunnen de draagarmrubbers zijn. Genoeg over te vinden op dit forum.
Veel plezier met jullie estate!
Volvo 240 1987 B230K M47
Antwoord
#6
Zweedse import, die hadden langer de blokjes. Alles over typen, jaarletters en alles: https://www.volvo200.org/modellen/modellen.htm

245-813 is een B230A met M47, er zou een mechanische 5 in moeten zitten ipv een overdrive. Die kan uiteraard al s vervangen zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Bedankt voor de reacties, leuk om hier op het forum berichten te lezen en reacties te krijgen.
Gelukkig was het net een beetje afgekoeld buiten, tijd om een start te maken met de eenvoudige klusjes. Als eerst de uitgedroogde benzineslang vervangen voor een nieuwe. Toen viel me op dat er onder de carburateur en inlaatspruitstuk een buisje loopt die er half uitviel aan de kant van het blok. Het buisje ging naar de luchtinlaat.mengstuk voor de carburateur. Is het carterafzuiging? Zou kunnen dat hier die uitlaatgaslucht /verbrande olielucht vandaan komt in de cabine. Ik heb hem natuurlijk weer stevig aangedrukt.
De spiegels weer gangbaar gemaakt en ook de chokekabel voor zover mogelijk gesmeerd. Ik durfde nog niet meteen alles los te halen, dat komt later wel. De chokehendel in het dashboard gaat langs een veer met contact zag ik nu ook. Het kunstofdeel van de hendel blijft echter steken op de veer/contact. Misschien is de veer te strak. Ook iets om eens aan te pakken.
Antwoord
#8
Dat kan heel goed, maar de estate is ook goed in het vanaf de platte achterkant uitlaatgas naar binnen zuigen, als daar wat plaatwerk weggeroest is en de ramen openstaan vooral.
Van de carterventilatie bestaan twee versies: https://www.ipdusa.com/products/5890/110...54-3501160

Maar alle slangen zitten het best op de plek waar ze vandaan komen of naar toe gaan, wat ze verder ook mogen doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen mlandman 4 462 16 July 2020, 02:01
Laatste bericht: Volvo240
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 1.757 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Voorstellen IljaF 0 260 7 June 2020, 23:20
Laatste bericht: IljaF
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200) Bromtol 13 1.567 4 May 2020, 18:08
Laatste bericht: Volvo240
  Volvo 244 DL 1980 Mark244 23 9.922 26 April 2020, 20:56
Laatste bericht: Mark244
  Even voorstellen Stevenkok 1 530 29 January 2020, 16:48
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 333 111.162 16 January 2020, 21:52
Laatste bericht: RM
Music Volvo 264 1975 Pardoes 4 1.056 10 January 2020, 09:40
Laatste bericht: Pardoes
  voorstellen Maarten (SFRC) 245 uit 1979 SFRC 1.136 292.847 5 December 2019, 13:52
Laatste bericht: SFRC
  Foppe’s Volvo V60 D5 R-Design Rebel Blue V60D5RD 6 1.732 10 November 2019, 10:38
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)