Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frankenstein heeft een nieuwe waterpomp nodig
#11
Ik denk dat dit ook wel informatief is, ook een vraag van iemand die ermee aan het improviseren is: http://www.volvo300mania.com/uk/forum/vi...=13&t=7989

De Nederlandse Volvo 300 club is natuurlijk een goede plek om oude pompjes te zoeken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Leuke link inderdaad en ja, op de 300 club heb ik inmiddels ook een oproep gedaan.
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#13
Marc, nog één vraag, de schijf waar de poelie op gemonteerd wordt, welke diameter heeft deze?

Zoals beloofd eerst eens een paar plaatjes.

Dit is de ruimte waar het allemaal moet gebeuren:

[Afbeelding: 48042440792_a0056b3faa_c.jpg]


Tussen het pasvlak van de pomp en de radiateur is strak 20 cm:

[Afbeelding: 48042375908_60a005ff86_c.jpg]


Even voor de beeldvorming met de restanten van de oude pomp en poelie:

[Afbeelding: 48042375968_2dced1d55e_c.jpg]

Met de afmetingen die Marc me heeft gegeven houd ik dus in principe ruimte genoeg over om tussen het pasvlak en de pomp (waar ie nu gaapt) een pasplaat te construeren om het verschil in bootgaten te overbruggen. Daarnaast moet ik een oplossing bedenken voor de waterretouren, die bij de Volvo-pomp niet helemaal (ehum) op dezelfde plek uitkomen, maar dat is een kwestie van creatieve loodgieterij. Wel denk ik dat er een op maat gemaakte poelie zal moeten komen, om de verhoudingen en dus eindsnelheid van de pomp gelijk te richten, zodat de wateropbrengst voldoende is, maar ook weer niet teveel. Bij mijn pomp is dit een verhouding van 1:2,75, bij de Volvo situatie naar ik begreep 1:1, waarbij wel de kanttekening moet worden gemaakt dat bij de Citroën de pomp wordt aangedreven door de nokkenas die dus maar half zo snel draait. 


Voor de goede beeldvorming ook nog even een plaatje van de auto zelf:

[Afbeelding: 47994549163_a7d117837f_c.jpg]
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#14
Mais oui! Zo horen oude auto's eruit te zien, oud.

Dat schijfje is 6,5 cm doorsnee.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Dank je, dat schept weer een extra perspectief.

En ja, zo hoort een oud lijk er uit te zien. Dat ik er vorige week in vier dagen tijd nog 2000 rally kilometers mee heb afgejakkerd gelooft geen hond Smile
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#16
Gisteren dus bij de lokale onderdelenboer op de bonnefooi een pomp voor een B200/B230 motor besteld. Vanmiddag opgehaald, dit is echt wel een goed alternatief. Vanavond bij mijn makker de grote constructeur overlegd wat het beste idee zou kunnen zijn en oud en nieuw daar achtergelaten op zoek naar de juiste poelie en daarna het maken van een mooie pasplaat. I'll keep you posted.
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#17
Het gaat nooit allemaal zo snel als je wel zou willen, maar er is vooruitgang. Links de oude pomp, rechts de Volvo pomp voorzien van een pasgemaakte poelie. De twee bouten onderaan vertegenwoordigen de dikte van de nog te maken pasplaat tussen pomp en pomphuis. Wordt vervolgd.

[Afbeelding: 48099615687_bb88f08963_c.jpg]
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#18
Domme vraag misschien, zeker omdat je nu al zo ver gevorderd bent: is een elektrische waterpomp niet een idee? Dat zie ik wel eens bij Amerikanen.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Antwoord
#19
Dat idee heeft de revue ook al wel gepasseerd, maar het elektrisch systeem van de auto is niet echt overbemeten, dus deze extra belasting leek me niet het ideale uitgangspunt. Daarmee, nu is het even het aanmaken van een paar pasdelen, maar daarna kan ik bij een eventueel falen van de pomp gewoon naar de Brezan om de hoek een nieuwe Volvo-pomp halen Smile
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord
#20
Het begint ergens op te lijken...

[Afbeelding: 48224331262_e473c9683a_c.jpg]
Volvo-geschiedenis: 340 DL 1.6D 1986, 66 DL 1978, 245 GL 1980, Volvo 240 SuperPolar 1993
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuwe Lid; 240 Koppakking lek? Woutair 9 4.358 15 April 2022, 13:30
Laatste bericht: skidje
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 5.864 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
  Ervaringen met nieuwe AAV? Madman 10 11.604 23 September 2017, 18:54
Laatste bericht: Madman
  Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142? Barracuda_82 12 14.435 22 December 2015, 23:31
Laatste bericht: Dopski
  Hulp nodig met LH2.4 Estoque 39 33.761 24 October 2015, 01:27
Laatste bericht: Dopski
  Heeft een volvo 240 met B230fx motor altijd een katalysator? hek 1 2.380 14 October 2015, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  Waterpomp poelie Volvo 142 B23 6 4.330 15 April 2015, 12:55
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  distributieriem heeft neiging om van tandwiel af te lopen jos245 2 3.028 4 April 2015, 19:16
Laatste bericht: jos245
  Volvo 245 heeft de hik Joepie 44 29.496 17 January 2015, 19:52
Laatste bericht: Marc1970
  Welke volvo 240 heeft een hydrolische koppeling? Hilgert 2 2.952 23 August 2014, 13:56
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)