Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kachelmotor 164 stuk?
#1
Binnenkort zal ik moeten gaan beginnen met een project waar ik al een hele tijd tegenop zie: APK op de 164.
Op zich niet zo'n probleem, wat laswerk en remmen en zo, maar ook de aanjager doet het niet. Het betreft een auto met airco dus ik heb niet zo heel veel zin om alles los te halen. De verschillende standen worden overigens niet geregeld via een kachelweerstand, maar door stukken 'bij te schakelen' in de kachelmotor.
Nou heb ik in één van de threads hier eens een zijdelingse opmerking gelezen over de schakelaar die ook wel eens de geest gegeven kan hebben.
Dat zou ik dan wel graag eens willen doormeten.

Dus de vraag:
Heeft iemand misschien een schema van het inwendige van de schakelaar? En misschien ook een schema van de manier waarop telkens dus een stuk bijgeschakeld wordt bij de kachelmotor?
Dan kan ik vanuit de luie rechtervoorstoel misschien bepalen of de motor nog goed is en ik een andere schakelaar nodig heb of dat ik alsnog op m'n kop onder het dashboard moet...
Antwoord
#2
De 164 klubben heeft ontzettend veel info op hun site, meest in het Zweeds maar dat maakt voor bedrading niet uit. 'Electrical systems and instruments' van de Service School lijkt me een goede.

Uit de kachelbehuizing komen dan meerdere draden, als je die van de schakelaar haalt kan je er één voor één 12V op zetten en kijken hoe de motor reageert.

1972 is al het nieuwe dashboard? Dan zal je waarschijnlijk veel overeenkomsten vinden in de vroege 240.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Als je idd de airco kachel er in hebt dan heb je heel veel geluk.
Dan is het vervangen van de aanjager niet zo veel werk.
Even de middenconsole verwijderen dus de 2 zijstukken en het front gedeelte en dan zie je al de 2 zijdeksels zitten waar de waaiers van de ventilator achter zitten.
De luchtkanalen er even af wurmen en dan kun je de deksels van het verwarmingshuis af halen. Dan voor zo ver ik het nog goed weet aan de linker en rechter kant het schuifje waarmee de waaier vast zit er af schuiven en de waaiers van de as af trekken. Nu kun je de drie schroefjes los halen en de motor er uit pakken.
Tis wel ff pielen maar echt heel veel minder werk als bij de "gewone" kachel ventilator.
Dit geld iig voor de latere 140/160 serie waar al het dashboard van de vroege 240 serie in zit dus met de normale meters en niet met de lint kilometerteller.
Hoe het daar zit weet ik niet.
Antwoord
#4
Kijk, daar word ik dan wel weer blij van! Het is inderdaad het nieuwe type, dus zonder de lint kilometerteller.
Ik heb gewoon heel erg opgezien tegen het uitbouwen van een complete kachelunit met airco. Maar als dat zo simpel ligt ga ik 'm toch zeer binnenkort naar binnen schuiven want dan valt het allemaal wel weer mee!
Dank voor het meedenken allemaal!
Nu eerst maar even de achterremmen van de Amazon goed gangbaar maken, dan heeft die ook weer APK...
Antwoord
#5
Update:
De kachelventilator is inderdaad stuk, en niet de schakelaar. Op alle draden naar de motor meet ik een oneindige weerstand naar massa toe, dus of de massadraad is kapot of de motor zelf. Ik gok op de motor.
Het ff pielen blijkt wel iets meer werk dan ik dacht: het onderste luchtkanaal blijkt stiekem vast te zitten met een schroefje aan de onderkant en die aan de zijkant is geen beweging in te krijgen. Morgen het handschoenenvakje er maar even uit, dan kan ik misschien iets beter zien wat ik doe...
Het tapijt moest ook aan de kant om het genoemde schroefje los te krijgen. Het voordeel daarvan is dat ik nu precies kan zien wat er allemaal verrot is aan de bodem, en dat blijkt toch nog een heel stuk te zijn...
Antwoord
#6
Ik wil je niet te veel stress bezorgen maar bij mijn 240 moest ik zelfs het dashboard eruit halen ... Het is een behoorlijke klus.

[Even wat anders: had je mijn PB al ontvangen?]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#7
Handschoen kastje uit dashboard schroeven, dan kan de kachelunit daarlangs eruit gewurmt worden. Viel mij niet tegen hoe snel het ging,
Antwoord
#8
Het zal wel vaker voorkomen... bij mij liep de motor van de week van de Fan ook vast. het valt toch echt niet mee hoor wat er allemaal uitmoet om die motor eruit te kunnen schuiven.. vooral de luchtbuizen aan de linkerzijde kom je lastig bij... die clipjes. pff.. Stoel en  tellerunit er ook maar uit gehaald... dat scheelt... maar dat betekent dat er nu wel een complete chaos is ontstaan Big Grin

als dat maar goed komt zei mijn vrouw... 

 het blijkt dat de originele motor niet meer beschikbaar is voor de 1978 modellen, een update besteld bij Nordicar, was wel gelukkig leverbaar met een losse resistor en een andere schakelaar, 220 euri verderop...
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kachelmotor werkte niet goed Nicolaas H 29 1.396 15 March 2019, 02:18
Laatste bericht: Nicolaas H
  Kachelmotor kaputt Hanatarash 7 540 2 February 2019, 20:48
Laatste bericht: Volvo240
  Type kachelmotor Maarten245DL 6 500 10 December 2018, 01:13
Laatste bericht: 222
  kachelmotor vervangen, koelvloeistof aftappen? Potvisboer 4 1.788 28 February 2016, 15:56
Laatste bericht: Potvisboer
  Lampje koplamp gaat steeds snel stuk. Nicolaas H 20 6.833 2 May 2014, 01:41
Laatste bericht: Nicolaas H
  Km teller stuk A_A 3 865 1 April 2014, 11:23
Laatste bericht: Arjan.
  geen ontsteking, bobine stuk? Gerald 5 2.896 21 December 2012, 18:50
Laatste bericht: Gerald
  Toch weer de RAW en gordelverklikker, nog steeds stuk aernout 7 2.304 14 May 2012, 18:35
Laatste bericht: aernout
  Kachelmotor 240 GL bijna overleden (welke nieuw bestellen?) joahim132 1 767 28 March 2011, 15:20
Laatste bericht: Rob
  rubbertjes kachelmotor DanielR 3 1.349 12 February 2011, 08:01
Laatste bericht: DanielR

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)