Berichten: 420
Topics: 84
Lid sinds: Oct 2009
Hoi,
Vorige week een 123 ontsteking voor een 144 gekocht. ligt een B20E in met D nokkenas, wat is volgens jullie de juiste curve? In de kleine handleiding staat curve 9, daarachter staat a.o. vermeld "degrees negative vacum!!". iemand idee wat daar mee bedoeld wordt?
Groet,
Mathieu.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat klinkt logisch, de standaard ontsteking daarvan heeft vacuumverlating, is een milieudingetje waar ze beter zonder kunnen schijnt. Google maar op B20E vacuum retard.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 420
Topics: 84
Lid sinds: Oct 2009
Hoi Mark,
Eindelijk tijd gehad om de 123 te installeren, was goed te doen. Alleen heb ik zoals jij schreef eens gegoogled op vacuum retrard, geeft veel verschillende meningen!
En wat is nu de juiste? Moet het vacuum slangetje nu wel of niet aangesloten worden? Als je hem niet aansluit, heb je dan geen vervroeging of verlating? dan zou de motor bij hogere toeren op een minder goed moment ontsteken. Of zit dat geprogrammeerd dat je wel de juiste vervroeging dan wel verlating krijgt?
Groet,
Mathieu.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 October 2016, 13:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 October 2016, 13:39 door Marc1970.)
Zoals ik het begreep is retard net als advance een extraatje bij stationair lopen, en zal de motor zodra de gasklep opent weer op het gewone wasprogramma draaien. Dus draai een boutje in de slang en rijden maar.
Ik had toevallig eens zo'n verdeler, de grondplaat wordt gewoon de andere kant op getrokken door het standaard vacuumtonnetje (wat dan dus ook kloksgewijs aan de andere kant in de verdeler steekt). De B20A liep er goed genoeg op, op LPG, met of zonder vacuum aangesloten. Maar ik ben dan niet de meest kritische klant op dat gebied.
Volgens mij was die retard een soort sjoemelsoftware, emissies werden in Cali gemeten bij stationair draaiende motor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969