Topics: 5
Hallo kenners, ik ben net begonnen de automaat van m'n 244 uit '79 te demonteren. Het betreft een AW55 die ik wil gaan vervangen met een AW71. Heeft iemand tips voor het losmaken van de bovenste bouten doe tussen de motor en automaat bak zitten? Moet je er van boven bij? Het lukt mij (amateur) niet.
Ik hoor het graag
Groet
Arnold
Topics: 107
Als je de baksteun losmaakt kantelt het blok wat naar achter.Je zult er dan langs onder met een ratel met verlengstukken en eventueel een kniegewricht wel aan kunnen.
Topics: 5
25 February 2016, 22:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 February 2016, 22:57 door Goedkoetje.)
Hallo Jos, bedankt voor je antwoord. Dit is inderdaad de oplossing. Transmissie krik steun onder de bak en dan de 4 bouten los van de baksteun. Daarna de krik laten zakken en in mijn geval kon de krik volledig weggehaald worden. Wel oppassen dat de klepdeksel van je motorblok niet je schutbord in deukt, maar bij mij ging het goed. Je blok (met transmissie er nog aan gemonteerd) hangt dan volledig in de rubbers van je motor steunen. Bij deze positie kun je prima bij de bovenste bouten, maar losmaken kan nog wel lastig gaan. Zorg voor goede verlengstukken (je hebt ongeveer 70 cm lengte nodig om genoeg ruimte te hebben om "moment" te maken. Met een holle pijp om m'n ratel is het wel te doen. Zorg wel dat je een 6-kant dopsleutel gebruikt en niet de 18-kant, die hebben meer speling waardoor je je bout "rond" kan draaien.
Wat een verhaal, maar wellicht heeft iemand anders er nog wat aan.