Berichten: 420
Topics: 84
Lid sinds: Oct 2009
Hoi,
Weet iemand of een achteras van een late 240 ( met snelheid opnemer) in een keer onder een 140 past? Of is het wisselen van een achterplaat met opnemer van het differentieel ook mogelijk als je een snelheids signaal wilt?
Groet,
Mathieu.
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik ga binnenkort een vroege 240 achteras onder mijn 145 plaatsen dus ik hoop volgende week meer te weten.
Tot die tijd ben ik ook benieuwd
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Het hangt behoorlijk anders onder de auto. Dus de flenzen van de 140 as afslijpen en op de 240 as lassen. Precies laswerkje.
Een 240 as is ook smaller; et25 velgen achter nodig om het weer wat breder te laten lijken. Dus als je er 140 velgen opzet staan ze erg ver naar binnen.
Kan zeker maar wat win je ermee?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Ik zou eerts even onder een 74er kruipen om te zien of er nog andere verschillen zijn, aansluitingen aan de bodem bv..
Berichten: 420
Topics: 84
Lid sinds: Oct 2009
Dopski schreef:Kan zeker maar wat win je ermee?
Ben nog steeds bezig mee eens te verdiepen in wat er mogelijk is t.a.v. het inbouwen van een V40 motor in een van mijn 144's. Volgens mij krijgt de ecu van zo;n motor ook een signaal over de snelheid. Of klopt dat niet? En ook ben ik nog steeds benieuwd of er bij de nieuwere 240's alleen de opnemer geplaatst is in het achterdeksels die de reageert op de tanden die voorbij komen ofdat men een extra triggerwieltje ingebouwd heeft.
Groet,
Mathieu.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Een extra rondje met gaatjes erin inderdaad.
Berichten: 420
Topics: 84
Lid sinds: Oct 2009
Dopski schreef:Een extra rondje met gaatjes erin inderdaad.
Enig idee of dat rondje met gaatjes in een differentieel van een 140 te bouwen is? Heeft iemand toevallig een foto van zo'n rondje met gaatjes van een 240?
Groet,
Mathieu.
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Ik heb pas een 240 as verkocht omdat hij niet onder een 164 past. Je moet andere draagarmen monteren, andere reactiestangen en andere handremkabels. Daarbij moet je ook nog de handrem hendel aanpassen. De flens hoef je er niet af te slijpen, gewoon losschroeven en omruilen. De flens van de 240 as was dezelfde als van de 164 as. Alleen een 140 heeft een kleinere flens. Die moet je dus losbouten en omruilen.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 565
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
noobaddieizpurvekd schreef:Ik heb pas een 240 as verkocht omdat hij niet onder een 164 past. Je moet andere draagarmen monteren, andere reactiestangen en andere handremkabels. Daarbij moet je ook nog de handrem hendel aanpassen. De flens hoef je er niet af te slijpen, gewoon losschroeven en omruilen. De flens van de 240 as was dezelfde als van de 164 as. Alleen een 140 heeft een kleinere flens. Die moet je dus losbouten en omruilen.
Wat is het bouwjaar van jouw 164?
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Mijn 164 is van 1970. Heeft een grote flens. Mijn zoon heeft een 144, daar hebben wij een M46 onder gezet met de bijbehorende tussenas en daar moest de flens van het differentieel verwisseld worden. De 144 heeft een dunnere tussenas.
Ik heb nog een ander probleem met mijn 164. Ik heb een set verstelbare reactiestangen gekocht en een stel doorgelaste draagarmen. Alles met PU bussen. Ga ik die krengen eronder zetten zijn de draagarmen 2 cm te lang. Omdat de reactiestangen verstelbaar zijn ga ik alles gewoon monteren. Alleen moet ik dan het achterste deel van de tussenas vervangen voor een later exemplaar. Bouwjaar 71, 72 of misschien zelfs wel 73,74 of 75. Zodat ik de complete as 2 cm naar achteren verplaats.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.