8 January 2016, 22:35
Is dat op te lossen met een andere achteras?
Groeten van Frans
(te) korte eerste versnelling
|
8 January 2016, 22:49
Ja waarom niet? Dat is manier waarop Volvo varieerde, 'sportieve' auto's en estates kregen korte achterassen voor 'off the line power'. De variatie in achterassen is redelijk groot, iets van 3,31 tot 4,10 dat is iets van 20%.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
9 January 2016, 14:14
Tis een 740 tic uit 88 en ik weet niet wat voor as eronder zit maar wat ik wel weet of wil is van die korte versnellinkjes af komen, het lijkt wel een vrachtwagen. Origineel zat er een automaat onder en dan heb je er geen last van maar nu met een M90 begint het mij te storen. Welke achteras zou er dan onder moeten, met welke verhoudingen?
Groeten van Frans
9 January 2016, 15:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 January 2016, 15:58 door Marc1970.)
Volgens mij heb je dan meest kans op een 3,73 achteras, zie http://forums.turbobricks.com/archive/in...93968.html dus daar is ruimte voor verbetering in de vorm van 3,31:1. Die moet te vinden zijn en dan is je eerste versnelling ineens 11% langer (net als al je andere versnellingen natuurlijk).
Je kan ook een nog kortere achteras opzoeken en gewoon in de tweede versnelling wegscheren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
9 January 2016, 19:53
Ik zou eerst eens kijken wat voor achteras er nu onder zit. De achterassen bij de 240 met BW55 automaat hebben vaak al een 3.31 of andere lange overbrenging as eronder zitten.
Zit er bij de 740 niet een stickertje op de achteras net als bij de 240?
10 January 2016, 01:06
Jos, het gaat om te korte versnellingen dus hou ik me vast aan het antwoord van VolvowikipediaMarc. De eerste versn. 3000 toeren 22kmph, 2de versn. 3000 toeren 42kmph en de 3de versn haal ik 62kmph en dat is echt te kort. Het stickertje zit er wel maar de tekst niet. Oh en Marc, bedankt ik ga op zoek.
Groeten van Frans
10 January 2016, 11:11
Zonder tekst heb je weinig aan het stickertje. Die snelheden lijken aan de korte kant. Meten is weten, krik een wiel op en draai het wiel 10x rond, en tel hoe vaak de aandrijas draait.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
10 January 2016, 12:31
De vuistregel is: toerenmotor: kleine verzet, koppelmotor: groot verzet (diesels zitten vaak in het 2,5:1 tot 3,1:1 gebied). Mijn 3.0 24v bmwolvo heeft nu een 5-bak overdrive met een 3,73 eindoverbrenging eraan. Ik ga dit veranderen naar 3,54 of (waarschijnlijker) 3,31, want momenteel is het echt te kort voor de hoeveelheid koppel die de motor onderin heeft (wel leuk overigens
![]() |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|