4 November 2015, 23:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 November 2015, 00:50 door Luuk R..)
Bij deze wil ik mij voorstellen.
Mijn naam is Luuk Raymaekers, 25 jaar oud.
Ik heb mij een aantal jaar geleden al eens voorgesteld op dit forum:
"Inmiddels bijna een jaar geleden is mijn volvo gekke vader op 52 jarige leeftijd overleden. Een hele moeilijke tijd, maar door dit alles wel een aantal mooie volvo's georven. Het gaat om een blauwe(kleurnummer 90) 4 deurs amazon en een Blauw met witte amazon uit 1960(beide opknappers). Een 245 uit 1978 met wat werk, en een rode 1969er 2deurs. Daarbij komen nog 2 grote garages die vol onderdelen liggen van het jarenlange hamsteren van mijn vader. Ik rij nu al ruim een jaar in rond in de rode volvo Ikzelf ben ook een auto gek met een met de paplepel ingegoten voorliefde voor volvo's, en doe op dit moment de opleiding automotive engineering in Eindhoven. De rode 2 deurs is eigenlijk een prachtige auto, maar staat sinds een paar maanden stil door een kapot gelopen drijfstanglager (niet zo heel erg nu blijft hij in de wintermaanden mooi droog binnen staan). Ook begint hij weer wat roest te krijgen ondanks dat hij een jaar of 4 terug gespoten is. Uiteindelijk is het de bedoeling de rode en blauwe 4 deurs in top conditie terug te brengen, de 245 als dagelijks vervoer te gaan gebruiken. En de 1960er op te ruimen. Ik heb me hier maar geregistreerd omdat ik al een tijdje mee lees, en het wel makkelijk is mocht ik onderdelen tegenkomen. Natuurlijk is het ook gewoon leuk om "mijn" trots te tonen.""
Inmiddels zijn we vijf jaar verder, en een stukje wijzer.
Ik begon toen der tijd met goede moed om de volvo hobby van mijn vader in stand te houden.
Zoals het zo vaak gaat in het leven blijken je voornemens niet altijd uit te komen: druk met studie, een vriendin, weinig geld, en vooral ook bezig met andere dingen.
Gelukkig zijn de voornemens wel gebleven, en daarom wil ik hier nogmaals een start proberen te maken.
Wat er in de afgelopen vijf jaar WEL gebeurt is:
-De garages uitgemest, en alle onderdelen netjes gesorteerd en opgeslagen.
-Een start gemaakt met de volvo 245, waarbij een "beetje werk" na wat prikken in de bodem, en vervolgens toch maar helemaal kaal maken, ineens een heel hoop meer werk werd.(dit project ligt dan ook stil, wachtend op nieuwe motivatie)
-Alle niet Amazon of 240 onderdelen verkocht (vooral om plaats te maken)
-1960 amazon is van eigenaar gewisseld
-4 deurs blauwe volvo in dezelfde toestand als 5 jaar geleden
-volkswagen Jetta coupe uit 1987 gekocht om mezelf dagelijks te kunnen verplaatsen, wat inmiddels ook een uit de hand gelopen projectje is geworden (gelukkig tot op de dag van vandaag wel altijd dagelijks kunnen blijven rijden)
- Studie afgerond en inmiddels werk gevonden.
Nu de reden dat ik opnieuw een topic aanmaak:
Ik ben een tijdje terug met frisse moed aan de rode amazon te begonnen.
Zoals misschien uit bovenstaande op te maken is, staat deze al veel te lang stil.
Gelukkig staat hij droog, en heeft hij er dus niet veel van geleden.
Dus maar wat foto's van het moment dat hij met de motorschade de garage in ging:
![[Afbeelding: IMG_1947.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG_1947.jpg)
![[Afbeelding: 05062009137.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/05062009137.jpg)
![[Afbeelding: 05062009129.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/05062009129.jpg)
![[Afbeelding: 05062009133.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/05062009133.jpg)
![[Afbeelding: 05062009141.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/05062009141.jpg)
En dan natuurlijk een foto van de jetta, ook al zullen de meeste hem misschien niet kunnen waarderen:
![[Afbeelding: IMG-20131123-WA0005.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20131123-WA0005.jpg)
![[Afbeelding: 20150607_151025.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20150607_151025.jpg)
![[Afbeelding: 20150607_151012.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20150607_151012.jpg)
Natuurlijk komt er altijd meer bij kijken als je aanvankelijk denkt.
Dus de motor er maar uit gehaald en de motorruimte schoon gemaakt:
![[Afbeelding: IMG-20141230-WA0007.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20141230-WA0007.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20141230-WA0003.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20141230-WA0003.jpg)
![[Afbeelding: 20141231_132945.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20141231_132945.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20141230-WA0001.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20141230-WA0001.jpg)
Dan komt natuurlijk de vraag wat je terug gaat hangen?
Een van de B18/b20's die in het verleden uit de gesloopte volvo's zijn gekomen (maar waarvan de staat niet bekend is)
OF.......de b23 die je zelf lopend uit de 245 gehaald hebt.
De b23 dan dus maar, en dan begint de literatuurstudie. Een hoop gelezen over soortgelijke swaps en een plan de campagne gemaakt.
Het plan is dus om de amazon van een b23 te voorzien. Hij moet rechtop komen te staan, om gebruik te kunnen maken van de originele versnellingsbak.
De b23 voorzien van een mooi spaghetti uitlaatspruitstuk en uitlaat (simons) en een mooi inlaattraject.
Een "cleane" motorruimte ala:
![[Afbeelding: SWAP-B23inAmrecht.jpg]](http://www.tinustechniek.nl/img/SWAP-B23inAmrecht.jpg)
Alles eerst technisch voor elkaar krijgen, hopelijk deze zomer uit de schorsing, en dan vervolgens weer een keer in de volvo rijden.
Vervolgens mag de motor er weer uit en wil ik alles netjes maken onder de kap, en daarna het interieur en eventueel opnieuw overspuiten.
Het plan is dus niet om de amazon volledig origineel te restaureren, maar om een amazon naar mijn smaak te bouwen met de onderdelen die ik leuk vind.
De visie:
![[Afbeelding: 05062009130LAAG2.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/05062009130LAAG2.jpg)
-Oud type grill
-Dashboard dat door loopt op de deur panelen zoals bij de eerste modellen
-Interieur opnieuw laten stikken waar de naden losgelaten hebben
-GT stuur en toerenteller
-motorruimte netjes maken en het blok open maken om de staat te checken en eventueel wat aan te passen
-Kofferbak ruimte netjes maken
-bodem inspecteren en opnieuw behandelen
-slechte plekjes aanpakken
-ophanging voorzien van nieuwe bussen en verlagingsveren
-eventueel geheel overspuiten
-genieten
kortom hoeft het geen stoplicht sprinter of show car te worden, maar ik vind vooral de uitdaging leuk en gelukkig heb ik het grootste deel van de benodigde onderdelen al.
Dus:
B23 schoonmaken, B20 pan plaatsen en automaat vervangen voor versnellingsbak met overdrive (nog even zonder vliegwiel en olieaanzuigbuisje omdat ik deze nog niet heb):
![[Afbeelding: IMG-20150102-WA0006.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20150102-WA0006.jpg)
Motorsteunen maken:
![[Afbeelding: IMG-20150315-WA0002.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20150315-WA0002.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20150321-WA0002.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20150321-WA0002.jpg)
B23 eerste test fit:
![[Afbeelding: IMG-20150102-WA0020_1.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20150102-WA0020_1.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20150102-WA0020_1.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20150102-WA0020_1.jpg)
Overbodige delen verwijderen en inlaattraject eerste test fit:
![[Afbeelding: 20151029_185145.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20151029_185145.jpg)
![[Afbeelding: 20151029_185136.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20151029_185136.jpg)
En dan loop je meteen tegen een aantal problemen en vragen aan.
1)Hoofdremcilinder past niet, het idee is om een wilwood hoofdremcilinder te kopen(echter weet ik nog niet of ik deze kan gebruiken)
http://www.wilwood.com/MasterCylinders/M...20Cylinder
om dit passend te krijgen binnen de 8cm naar de carburateur zal de box in de motorruimte minimaal 2cm naar achter moeten worden verplaatst.
Mocht ik dit niet op kunnen vangen met de draad dan ook de as voor de pedalen naar achter en de knik aan het einde van de pedalen recht buigen om zo deze 2cm weer te compenseren en dezelfde pedaalpositie te behouden.
Ik weet echter nog niet of ik dan ook de koppelingscilinder kan vervangen door een wilwood exemplaar, en welke ik dan voor beide moet bestellen (bore: 5/8" of .70 of 3/4")
![[Afbeelding: IMG-20151029-WA0016.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20151029-WA0016.jpg)
![[Afbeelding: 20151029_201856.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20151029_201856.jpg)
2) De dynamo past niet, ik heb al contact met iemand gehad over een kleiner exemplaar wat wellicht wel zal passen.
3) Carburateur komt net tegen de stuur as aan, inlaatbuizen zullen dus .5 tot 1 cm korter moeten
3) Elektrisch alles aansluiten
4) carburateur aansluitingen en bediening pas maken
5) uitlaattraject aanschaffen/pas maken
6) afstellen
Ik hoop dat ik met deze pagina mijn voortgang mooi bij kan houden, mijn gestelde of eventueel te stellen vragen met jullie kan bespreken, en natuurlijk samen genieten van de hobby.
Gr. Luuk
Mijn naam is Luuk Raymaekers, 25 jaar oud.
Ik heb mij een aantal jaar geleden al eens voorgesteld op dit forum:
"Inmiddels bijna een jaar geleden is mijn volvo gekke vader op 52 jarige leeftijd overleden. Een hele moeilijke tijd, maar door dit alles wel een aantal mooie volvo's georven. Het gaat om een blauwe(kleurnummer 90) 4 deurs amazon en een Blauw met witte amazon uit 1960(beide opknappers). Een 245 uit 1978 met wat werk, en een rode 1969er 2deurs. Daarbij komen nog 2 grote garages die vol onderdelen liggen van het jarenlange hamsteren van mijn vader. Ik rij nu al ruim een jaar in rond in de rode volvo Ikzelf ben ook een auto gek met een met de paplepel ingegoten voorliefde voor volvo's, en doe op dit moment de opleiding automotive engineering in Eindhoven. De rode 2 deurs is eigenlijk een prachtige auto, maar staat sinds een paar maanden stil door een kapot gelopen drijfstanglager (niet zo heel erg nu blijft hij in de wintermaanden mooi droog binnen staan). Ook begint hij weer wat roest te krijgen ondanks dat hij een jaar of 4 terug gespoten is. Uiteindelijk is het de bedoeling de rode en blauwe 4 deurs in top conditie terug te brengen, de 245 als dagelijks vervoer te gaan gebruiken. En de 1960er op te ruimen. Ik heb me hier maar geregistreerd omdat ik al een tijdje mee lees, en het wel makkelijk is mocht ik onderdelen tegenkomen. Natuurlijk is het ook gewoon leuk om "mijn" trots te tonen.""
Inmiddels zijn we vijf jaar verder, en een stukje wijzer.
Ik begon toen der tijd met goede moed om de volvo hobby van mijn vader in stand te houden.
Zoals het zo vaak gaat in het leven blijken je voornemens niet altijd uit te komen: druk met studie, een vriendin, weinig geld, en vooral ook bezig met andere dingen.
Gelukkig zijn de voornemens wel gebleven, en daarom wil ik hier nogmaals een start proberen te maken.
Wat er in de afgelopen vijf jaar WEL gebeurt is:
-De garages uitgemest, en alle onderdelen netjes gesorteerd en opgeslagen.
-Een start gemaakt met de volvo 245, waarbij een "beetje werk" na wat prikken in de bodem, en vervolgens toch maar helemaal kaal maken, ineens een heel hoop meer werk werd.(dit project ligt dan ook stil, wachtend op nieuwe motivatie)
-Alle niet Amazon of 240 onderdelen verkocht (vooral om plaats te maken)
-1960 amazon is van eigenaar gewisseld
-4 deurs blauwe volvo in dezelfde toestand als 5 jaar geleden
-volkswagen Jetta coupe uit 1987 gekocht om mezelf dagelijks te kunnen verplaatsen, wat inmiddels ook een uit de hand gelopen projectje is geworden (gelukkig tot op de dag van vandaag wel altijd dagelijks kunnen blijven rijden)
- Studie afgerond en inmiddels werk gevonden.
Nu de reden dat ik opnieuw een topic aanmaak:
Ik ben een tijdje terug met frisse moed aan de rode amazon te begonnen.
Zoals misschien uit bovenstaande op te maken is, staat deze al veel te lang stil.
Gelukkig staat hij droog, en heeft hij er dus niet veel van geleden.
Dus maar wat foto's van het moment dat hij met de motorschade de garage in ging:
![[Afbeelding: IMG_1947.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG_1947.jpg)
![[Afbeelding: 05062009137.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/05062009137.jpg)
![[Afbeelding: 05062009129.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/05062009129.jpg)
![[Afbeelding: 05062009133.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/05062009133.jpg)
![[Afbeelding: 05062009141.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/05062009141.jpg)
En dan natuurlijk een foto van de jetta, ook al zullen de meeste hem misschien niet kunnen waarderen:
![[Afbeelding: IMG-20131123-WA0005.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20131123-WA0005.jpg)
![[Afbeelding: 20150607_151025.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20150607_151025.jpg)
![[Afbeelding: 20150607_151012.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20150607_151012.jpg)
Natuurlijk komt er altijd meer bij kijken als je aanvankelijk denkt.
Dus de motor er maar uit gehaald en de motorruimte schoon gemaakt:
![[Afbeelding: IMG-20141230-WA0007.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20141230-WA0007.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20141230-WA0003.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20141230-WA0003.jpg)
![[Afbeelding: 20141231_132945.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20141231_132945.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20141230-WA0001.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20141230-WA0001.jpg)
Dan komt natuurlijk de vraag wat je terug gaat hangen?
Een van de B18/b20's die in het verleden uit de gesloopte volvo's zijn gekomen (maar waarvan de staat niet bekend is)
OF.......de b23 die je zelf lopend uit de 245 gehaald hebt.
De b23 dan dus maar, en dan begint de literatuurstudie. Een hoop gelezen over soortgelijke swaps en een plan de campagne gemaakt.
Het plan is dus om de amazon van een b23 te voorzien. Hij moet rechtop komen te staan, om gebruik te kunnen maken van de originele versnellingsbak.
De b23 voorzien van een mooi spaghetti uitlaatspruitstuk en uitlaat (simons) en een mooi inlaattraject.
Een "cleane" motorruimte ala:
![[Afbeelding: SWAP-B23inAmrecht.jpg]](http://www.tinustechniek.nl/img/SWAP-B23inAmrecht.jpg)
Alles eerst technisch voor elkaar krijgen, hopelijk deze zomer uit de schorsing, en dan vervolgens weer een keer in de volvo rijden.
Vervolgens mag de motor er weer uit en wil ik alles netjes maken onder de kap, en daarna het interieur en eventueel opnieuw overspuiten.
Het plan is dus niet om de amazon volledig origineel te restaureren, maar om een amazon naar mijn smaak te bouwen met de onderdelen die ik leuk vind.
De visie:
![[Afbeelding: 05062009130LAAG2.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/05062009130LAAG2.jpg)
-Oud type grill
-Dashboard dat door loopt op de deur panelen zoals bij de eerste modellen
-Interieur opnieuw laten stikken waar de naden losgelaten hebben
-GT stuur en toerenteller
-motorruimte netjes maken en het blok open maken om de staat te checken en eventueel wat aan te passen
-Kofferbak ruimte netjes maken
-bodem inspecteren en opnieuw behandelen
-slechte plekjes aanpakken
-ophanging voorzien van nieuwe bussen en verlagingsveren
-eventueel geheel overspuiten
-genieten
kortom hoeft het geen stoplicht sprinter of show car te worden, maar ik vind vooral de uitdaging leuk en gelukkig heb ik het grootste deel van de benodigde onderdelen al.
Dus:
B23 schoonmaken, B20 pan plaatsen en automaat vervangen voor versnellingsbak met overdrive (nog even zonder vliegwiel en olieaanzuigbuisje omdat ik deze nog niet heb):
![[Afbeelding: IMG-20150102-WA0006.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20150102-WA0006.jpg)
Motorsteunen maken:
![[Afbeelding: IMG-20150315-WA0002.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20150315-WA0002.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20150321-WA0002.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20150321-WA0002.jpg)
B23 eerste test fit:
![[Afbeelding: IMG-20150102-WA0020_1.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20150102-WA0020_1.jpg)
![[Afbeelding: IMG-20150102-WA0020_1.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20150102-WA0020_1.jpg)
Overbodige delen verwijderen en inlaattraject eerste test fit:
![[Afbeelding: 20151029_185145.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20151029_185145.jpg)
![[Afbeelding: 20151029_185136.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20151029_185136.jpg)
En dan loop je meteen tegen een aantal problemen en vragen aan.
1)Hoofdremcilinder past niet, het idee is om een wilwood hoofdremcilinder te kopen(echter weet ik nog niet of ik deze kan gebruiken)
http://www.wilwood.com/MasterCylinders/M...20Cylinder
om dit passend te krijgen binnen de 8cm naar de carburateur zal de box in de motorruimte minimaal 2cm naar achter moeten worden verplaatst.
Mocht ik dit niet op kunnen vangen met de draad dan ook de as voor de pedalen naar achter en de knik aan het einde van de pedalen recht buigen om zo deze 2cm weer te compenseren en dezelfde pedaalpositie te behouden.
Ik weet echter nog niet of ik dan ook de koppelingscilinder kan vervangen door een wilwood exemplaar, en welke ik dan voor beide moet bestellen (bore: 5/8" of .70 of 3/4")
![[Afbeelding: IMG-20151029-WA0016.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/IMG-20151029-WA0016.jpg)
![[Afbeelding: 20151029_201856.jpg]](http://i23.photobucket.com/albums/b368/lraymaekers/20151029_201856.jpg)
2) De dynamo past niet, ik heb al contact met iemand gehad over een kleiner exemplaar wat wellicht wel zal passen.
3) Carburateur komt net tegen de stuur as aan, inlaatbuizen zullen dus .5 tot 1 cm korter moeten
3) Elektrisch alles aansluiten
4) carburateur aansluitingen en bediening pas maken
5) uitlaattraject aanschaffen/pas maken
6) afstellen
Ik hoop dat ik met deze pagina mijn voortgang mooi bij kan houden, mijn gestelde of eventueel te stellen vragen met jullie kan bespreken, en natuurlijk samen genieten van de hobby.
Gr. Luuk