25 June 2015, 23:48
ik heb een vreemd verhaal, waar ik graag de wijsheid van de Volvolvo-lezers over zou horen.
Mijn auto (Volvo 245 Transfer 1980) is voorzien van twee LPG tanks, samen goed voor 110 l. Als die vol zitten, en de auto staat in het zonnetje, komt daar nogal wat LPG uit via het overstort-ventiel. Ik wilde laten controleren of dat zo hoorde. Technisch was de conclusie: Niks mis mee, alleen moet je er nooit meer dan 85 l in hebben zitten, want het overstort ventiel zorgt voor 20% marge. Ik krijg er geregeld meer dan 90 l in, dus dat klinkt als een logische oorzaak.
Maar dan.... 'De tanks zijn van januari 2004. Dat is dus meer dan 10 jaar. U bent illegaal, en ik wil onder geen voorwaarde werken aan tanks van 10 jaar of ouder, want dat is in strijd met de wet.'
Ik wilde weten waarom ik daar in augustus 2014 dan niet voor afgekeurd was bij de APK. Antwoord: 'APK keuring mag alleen gaan over de technische staat, niet over de papieren of de leeftijd. Dat geldt ook voor de RDW. Ook die mag een kenteken niet weigeren op basis van de leeftijd van de installatie. En toch is het illegaal. Als u ermee betrokken raakt in een ongeval - ongeacht welk ongeval en wie de overtreding begaat - dan bent u onverzekerd.'
Het enige wat er op zou zitten is het vervangen van beide tanks. Maar dat zou hij me niet aanraden. Dat is de auto niet meer waard.
Zo'n verhaal had ik nog nooit gehoord. Een korte zoekactie op internet levert ook niets op.
Ik heb de RDW gebeld. De technische afdeling van de RDW vroeg of ik kinderen had, want hij vond het een geweldig verhaal voor de Fabeltjeskrant. Juist ja.
Toen heb ik mijn verzekeringstussenpersoon (Wordfeud anyone?) gebeld. Die zat toch zo'n 25 jaar in het vak, en had het verhaal nog nooit eerder gehoord. Ze verzekerde (pun intended) me, dat er absoluut geen juridisch probleem is. Of ik trek had. In een broodje aap...
Als een fastfitter wat aan heeft te merken op mijn banden, dan geloof ik dat niet zo gauw. Maar als een bedrijf dat LPG er een beetje bij doet (het is eigenlijk een radiateuren-restaurateur) aangeeft dat ik het vooral niet moet laten vervangen, omdat de auto het toch niet meer waard is, dan vraag ik me af wat er aan de hand is. Overheid, apk-meester noch verzekeraar kent de regel. Zuigt die man dat nou gewoon uit zijn duim? En zo ja: wat is zijn belang dan wel? Hij kan toch ook gewoon zeggen 'sorry, ik doe niet zoveel meer met LPG. Laat dat lekker ergens anders uitzoeken'?
En - o ja - is het echt gebruikelijk dat je zoveel LPG kunt tanken, dat het zomaar aan het lekken slaat?
Mijn auto (Volvo 245 Transfer 1980) is voorzien van twee LPG tanks, samen goed voor 110 l. Als die vol zitten, en de auto staat in het zonnetje, komt daar nogal wat LPG uit via het overstort-ventiel. Ik wilde laten controleren of dat zo hoorde. Technisch was de conclusie: Niks mis mee, alleen moet je er nooit meer dan 85 l in hebben zitten, want het overstort ventiel zorgt voor 20% marge. Ik krijg er geregeld meer dan 90 l in, dus dat klinkt als een logische oorzaak.
Maar dan.... 'De tanks zijn van januari 2004. Dat is dus meer dan 10 jaar. U bent illegaal, en ik wil onder geen voorwaarde werken aan tanks van 10 jaar of ouder, want dat is in strijd met de wet.'
Ik wilde weten waarom ik daar in augustus 2014 dan niet voor afgekeurd was bij de APK. Antwoord: 'APK keuring mag alleen gaan over de technische staat, niet over de papieren of de leeftijd. Dat geldt ook voor de RDW. Ook die mag een kenteken niet weigeren op basis van de leeftijd van de installatie. En toch is het illegaal. Als u ermee betrokken raakt in een ongeval - ongeacht welk ongeval en wie de overtreding begaat - dan bent u onverzekerd.'
Het enige wat er op zou zitten is het vervangen van beide tanks. Maar dat zou hij me niet aanraden. Dat is de auto niet meer waard.
Zo'n verhaal had ik nog nooit gehoord. Een korte zoekactie op internet levert ook niets op.
Ik heb de RDW gebeld. De technische afdeling van de RDW vroeg of ik kinderen had, want hij vond het een geweldig verhaal voor de Fabeltjeskrant. Juist ja.
Toen heb ik mijn verzekeringstussenpersoon (Wordfeud anyone?) gebeld. Die zat toch zo'n 25 jaar in het vak, en had het verhaal nog nooit eerder gehoord. Ze verzekerde (pun intended) me, dat er absoluut geen juridisch probleem is. Of ik trek had. In een broodje aap...
Als een fastfitter wat aan heeft te merken op mijn banden, dan geloof ik dat niet zo gauw. Maar als een bedrijf dat LPG er een beetje bij doet (het is eigenlijk een radiateuren-restaurateur) aangeeft dat ik het vooral niet moet laten vervangen, omdat de auto het toch niet meer waard is, dan vraag ik me af wat er aan de hand is. Overheid, apk-meester noch verzekeraar kent de regel. Zuigt die man dat nou gewoon uit zijn duim? En zo ja: wat is zijn belang dan wel? Hij kan toch ook gewoon zeggen 'sorry, ik doe niet zoveel meer met LPG. Laat dat lekker ergens anders uitzoeken'?
En - o ja - is het echt gebruikelijk dat je zoveel LPG kunt tanken, dat het zomaar aan het lekken slaat?