Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stadslicht en achterlichten uitgevallen
#1
Mensen,

Net voor de APK herkeuring een vervelend probleempje. Het deed zich als volgt voor:
- Auto uitgevallen, na even de zekeringen draaien alles weer ok.
- Dan gemerkt dat de achterlichten niet meer werkten geen van allen.
- Schakelaar eruit gehad even bezig geweest maar niks gedaan/kunnen vinden maar de achterlichten werkten weer.
- Stadslicht alleen helemaal niks ook de day running lights zijn dan uit.
- Vandaag weer aan het pielen geweest maar niks kunnen vinden. De achterlichten wederom uitgevallen

Het gaat om een 244 uit 1984 met een B23E. Aan de relais te zien vrees ik dat de vorige eigenaar iets niet origineels gedaan heeft. Maar bulb failure en day-running lights werken wel gewoon.

Help!! wie heeft een idee waar verder te zoeken?

Mvg,
Sietse
Volvo V40 2.0 2004
VERKOCHT:S Volvo 244 GLT 1984 B23E
Antwoord
#2
Ik zou als eerste de onderste twee zekeringen nog even checken/vervangen en kijken of je daar spanning op krijgt als je het licht aan zet.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#3
Relais is verder wel ok??
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#4
Zekeringen gecheckt, allemaal ok.
Ik hoor een relais klikken bij het naar stadslicht draaien, de koplampen gaan dan uit en een tikje verder gaan de koplampen weer aan echter de achterlichten en de kleine side lampen voor(stadslicht) niks. (De rest van de lampen achter zijn allemaal ok). En nog een detail ook geen buzzer dat het licht nog aan is, deze doet het wel als ik de sleutel in het contact laat.
Grootlicht reageert ook normaal.
Antwoord
#5
Wel spanning op de onderste twee zekeringen als je de lichtschakelaar op de middelste stand hebt? Zowel de ongezekerde als de gezekerde kant? En doet de dashboardverlichting het wel?
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#6
Zal vanavond checken of er spanning op komt. De schakelaar doet in ieder geval nog iets want de koplampen gaan wel uit in de eerste(stadslicht) stand. Dashboard verlichting heb ik inderdaad ook niet.
Volvo V40 2.0 2004
VERKOCHT:S Volvo 244 GLT 1984 B23E
Antwoord
#7
Als zowel stadslicht, achterlampen en dashboardverlichting het plotseling niet meer doen lijkt de kans toch wel groot dat het probleem in een van de gemeenschappelijke onderdelen zit; lichtschakelaar of de onderste twee zekeringen. Mocht er geen spanning op de ongezekerde kant van de onderste twee zekeringen komen dan zou ik de stekker achterop de lichtschakelaar even checken.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#8
Hoi allen,

Bedankt voor de suggesties. Ik ben inderdaad gestart bij de zekeringen, daar geen stroom toen de schakelaar doorgemeten nadat ik hem eruit had deze deed het.
Uiteindelijk bleek dat de vorige eigenaar zelf een dagrijverlichting schakeling had ingebouwd (blijkbaar niet origineel voor een in Duitsland geleverde 240). De schakeling bestond uit twee tegengestelde relais's (ÃÃn normally open en een normally closed) aan elkaar verbonden en met behulp van twee diodes werden bij contact alleen de koplampen aangestuurd bij schakelaar in de uit positie terwijl de rest van de standen normaal functioneerden. EÃn van deze diodes was kaduuk waardoor stadslicht en achterlichten helemaal niet meer reageerden.

Opgelost door alles terug origineel te bouwen. Dagrijverlichting is uiteindelijk toch maar een nice-to-have.

Mvg
Volvo V40 2.0 2004
VERKOCHT:S Volvo 244 GLT 1984 B23E
Antwoord
#9
Mooi dat het opgelost is. Dacht dat de dagrijverlichting begin jaren 80 vooral op in Zweden verkochte auto's werd geleverd waarbij niet de koplampen maar een fellere versie van de stadslichten (21/5w lampje) brandde.

Niet liever de kapotte diode vervangen zodat je dagrijlicht weer werkt? Moet je er wel beter mee om kunnen gaan dan die flapdrollen die met twee fietslampjes aan de voorkant en zonder achterlichten in het donker rondrijden.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#10
Dat is inderdaad het probleem ik vind het zelf dan niet zo erg om de lampen gewoon aan te zetten. Zit er over te twijfelen dan gewoon de lampen over het contact te schakelen, dan zijn ze altijd aan als de schakelaar op aan staat en kan ik ze ook niet meer vergeten. Of zie ik dan iets over het hoofd wat niet handig is?
Volvo V40 2.0 2004
VERKOCHT:S Volvo 244 GLT 1984 B23E
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Sad Kwaliteit achterlichten TeunTimmermans 4 1.842 21 December 2020, 14:56
Laatste bericht: skidje
  Stadslicht Volvo 144 blijft aan dirkveldwachter 3 4.233 17 June 2017, 00:13
Laatste bericht: Jambon
  Achterlichten 240 sedan 5-blok vs 6-blok Brickstyler 4 3.800 28 August 2015, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Achterlichten Volvo 240 vs. 740 sedan. Hetzelfde? Kwekkel 1 4.726 6 October 2014, 13:49
Laatste bericht: Kwekkel
  Glaasjes achterlichten. Los leverbaar? Kwekkel 5 4.757 1 September 2014, 09:02
Laatste bericht: jos245
  Hoe is de schakeling van achterlichten 240 sedan? Pluk 4 3.672 12 March 2013, 22:58
Laatste bericht: Pluk
  Hoe de achterlichten goed aansluiten (volvo 245) Basta 6 4.422 24 September 2012, 20:03
Laatste bericht: Basta
  dimlicht weigert, stadslicht+grootlicht doen het wel Kogelman 6 6.822 14 August 2012, 00:04
Laatste bericht: JanssenJan
  Achterlichten, glaasjes Kwekkel 12 7.785 4 August 2011, 11:18
Laatste bericht: Jambon
  richtingaanwijzer verschillend CIBIE stadslicht pardagrijlicht richtingaanwijzer MartjeB 8 5.621 12 July 2009, 20:07
Laatste bericht: abbabak

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)