Topics: 4
Mensen,
Net voor de APK herkeuring een vervelend probleempje. Het deed zich als volgt voor:
- Auto uitgevallen, na even de zekeringen draaien alles weer ok.
- Dan gemerkt dat de achterlichten niet meer werkten geen van allen.
- Schakelaar eruit gehad even bezig geweest maar niks gedaan/kunnen vinden maar de achterlichten werkten weer.
- Stadslicht alleen helemaal niks ook de day running lights zijn dan uit.
- Vandaag weer aan het pielen geweest maar niks kunnen vinden. De achterlichten wederom uitgevallen
Het gaat om een 244 uit 1984 met een B23E. Aan de relais te zien vrees ik dat de vorige eigenaar iets niet origineels gedaan heeft. Maar bulb failure en day-running lights werken wel gewoon.
Help!! wie heeft een idee waar verder te zoeken?
Mvg,
Sietse
Volvo V40 2.0 2004
VERKOCHT:S Volvo 244 GLT 1984 B23E
Topics: 38
Ik zou als eerste de onderste twee zekeringen nog even checken/vervangen en kijken of je daar spanning op krijgt als je het licht aan zet.
Topics: 14
Relais is verder wel ok??
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Zekeringen gecheckt, allemaal ok.
Ik hoor een relais klikken bij het naar stadslicht draaien, de koplampen gaan dan uit en een tikje verder gaan de koplampen weer aan echter de achterlichten en de kleine side lampen voor(stadslicht) niks. (De rest van de lampen achter zijn allemaal ok). En nog een detail ook geen buzzer dat het licht nog aan is, deze doet het wel als ik de sleutel in het contact laat.
Grootlicht reageert ook normaal.
Wel spanning op de onderste twee zekeringen als je de lichtschakelaar op de middelste stand hebt? Zowel de ongezekerde als de gezekerde kant? En doet de dashboardverlichting het wel?
Zal vanavond checken of er spanning op komt. De schakelaar doet in ieder geval nog iets want de koplampen gaan wel uit in de eerste(stadslicht) stand. Dashboard verlichting heb ik inderdaad ook niet.
Volvo V40 2.0 2004
Als zowel stadslicht, achterlampen en dashboardverlichting het plotseling niet meer doen lijkt de kans toch wel groot dat het probleem in een van de gemeenschappelijke onderdelen zit; lichtschakelaar of de onderste twee zekeringen. Mocht er geen spanning op de ongezekerde kant van de onderste twee zekeringen komen dan zou ik de stekker achterop de lichtschakelaar even checken.
Hoi allen,
Bedankt voor de suggesties. Ik ben inderdaad gestart bij de zekeringen, daar geen stroom toen de schakelaar doorgemeten nadat ik hem eruit had deze deed het.
Uiteindelijk bleek dat de vorige eigenaar zelf een dagrijverlichting schakeling had ingebouwd (blijkbaar niet origineel voor een in Duitsland geleverde 240). De schakeling bestond uit twee tegengestelde relais's (ÃÃn normally open en een normally closed) aan elkaar verbonden en met behulp van twee diodes werden bij contact alleen de koplampen aangestuurd bij schakelaar in de uit positie terwijl de rest van de standen normaal functioneerden. EÃn van deze diodes was kaduuk waardoor stadslicht en achterlichten helemaal niet meer reageerden.
Opgelost door alles terug origineel te bouwen. Dagrijverlichting is uiteindelijk toch maar een nice-to-have.
Mvg
Volvo V40 2.0 2004
Mooi dat het opgelost is. Dacht dat de dagrijverlichting begin jaren 80 vooral op in Zweden verkochte auto's werd geleverd waarbij niet de koplampen maar een fellere versie van de stadslichten (21/5w lampje) brandde.
Niet liever de kapotte diode vervangen zodat je dagrijlicht weer werkt? Moet je er wel beter mee om kunnen gaan dan die flapdrollen die met twee fietslampjes aan de voorkant en zonder achterlichten in het donker rondrijden.
Dat is inderdaad het probleem ik vind het zelf dan niet zo erg om de lampen gewoon aan te zetten. Zit er over te twijfelen dan gewoon de lampen over het contact te schakelen, dan zijn ze altijd aan als de schakelaar op aan staat en kan ik ze ook niet meer vergeten. Of zie ik dan iets over het hoofd wat niet handig is?
Volvo V40 2.0 2004