Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
richtingaanwijzer verschillend CIBIE stadslicht pardagrijlicht richtingaanwijzer
Ivm schade had ik een andere raw unit gekocht. Nu blijkt dat de bedrading en ook de lampjes anders is. Beide units hebben 3 schroefjes.

Beide units lijken cibie (glas). Auto is bj 1980.

De gekochte unit heeft 2 gewone lampjes en is uit 1978.
De originele unit had 2 lampjes, waarvan 1 met 2 aansluitingen.

Uit het bedradingsschema maak ik op dat het dubbele lampje 2 functies heeft;
parkeerlicht en dagrijlicht

Wat is het verschil tussen deze functies en wanneer brandt welk lampje?

Antwoord
Bij mijn '79 branden beide tegelijk als dagrijlicht. Bij parkeerlicht en tegelijk met dimlicht brandt er maar ÃÂÃÂn.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Ok, dus het parkeerlicht zal weinig vermogen opnemen en het dimlicht veel meer.
Het schakelen van beide spiralen in het ene lampje, geeft dus kennelijk nog iets meer licht, bedoeld voor overdag.

Hoe zet je dat parkeerlicht aan, want ik heb de indruk dat ik dat nog nooit aangehad heb.

Antwoord
MartjeB schreef:Hoe zet je dat parkeerlicht aan, want ik heb de indruk dat ik dat nog nooit aangehad heb.

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Belangrijk is ook dat je lampjes in stadslichtstand aan blijven als je het contact uit zet. Terwijl het dimlicht vanzelf uitschakeld als je de sleutel er uit trekt ('92). Wellicht valt het vermogen terug als van stadslicht naar parkeerlicht zodra je het contact uitschakeld...

Antwoord
De lichtschakelaar gaat eerst langs parkeerstand en dan naar dimlicht. Bij mijn '79-er reageert het niet op het contactslot.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Dagrijlicht is 20 Watt, parkeerlicht 5 Watt.
Bij mijn 240 uit '76 is het stand nul voor Dagrijlicht, stand 1 Parkeerlicht en stand 2 Dimlicht
Dus hetzelfde als Landloper aangeeft.
Sleutel eruit, licht uit in stand nul en parkeerlicht in stand een en dimlicht in stand 2.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Volgens mij heeft mijn (voorheen Italiaanse) 240 geen stand waarbij standaard het dagrijlicht is ingeschakeld, maar dat moet ik even checken.
Volgens mij is stand -0- gewoon alles uit

Antwoord
Ik heb uiteindelijk die dagrijstand eruit moeten halen door een zekering te verwijderen. Dagrij was aan in stand 0, als contact om was, dus tijdens rijden.

Bij het gewone dimlicht moet stadslicht mee gaan.
De enige manier om links en rechts gelijk te krijgen voor zowel stadslicht als dimlicht, was de dagrijstand los te nemen. Ik had tenslotte 2 draden en slechts 1 lampje.

Misschien dat ik nog een keer 2 diodes plaats, dan kan de dagrijstand weer terugkomen.
Antwoord
Hmmm, ik had wel gehoopt hier een schakelingetje te vinden Tongue :-\

Overigens ben je er niet met alleen een diode, je moet dan ook een flinke weerstand plaatsen. Daarnaast is de enkele lamp alleen voor 5W gedacht, daar past eigenlijk geen 21W in...wellicht kan je wel de voet overzetten maar dan hou je hetzelfde probleem m.b.t. de passing.

Ik heb de Zweedse schakeling voor Observation Light, ook wel DayRunningLight...toen ik op de 21W een LED wilde bouwen ontdekte ik dat de lampen raar geschakeld worden:
De 21W krijgt 9V en de 5W 3V, het levert wel een normaal lichtbeeld....In mijn schema raak ik de draad kwijt :o De OL loopt naar de defecte gloeilamprelais en dan naar de lichtschakelaar....

Ik overweeg voor LED een LM317 op de 21W te testen(Werkt vanaf 9V en hetzelfde met een hogere weerstand voor het stadslicht. Dan hou ik de rest orgineel. ;D

Suc6
[img][/img]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Richtingaanwijzer werkt niet UraniumFever 5 4.813 11 December 2018, 11:28
Laatste bericht: 245GLE1981
  Richtingaanwijzer slaat niet af JaapV 6 7.279 25 January 2018, 08:32
Laatste bericht: superD
  Stadslicht Volvo 144 blijft aan dirkveldwachter 3 4.199 17 June 2017, 00:13
Laatste bericht: Jambon
  Stadslicht en achterlichten uitgevallen Sietse 11 9.461 28 May 2015, 16:16
Laatste bericht: Laurens Zondag
  richtingaanwijzer volvo 142 1969 Knuif 1 1.821 24 May 2013, 10:55
Laatste bericht: Marc1970
  Zekering richtingaanwijzer brandt door als ik iets gas geef. amuobe 11 9.564 12 May 2013, 09:08
Laatste bericht: amuobe
  dimlicht weigert, stadslicht+grootlicht doen het wel Kogelman 6 6.799 14 August 2012, 00:04
Laatste bericht: JanssenJan
  Toevallig Ook defecte richtingaanwijzer. Lukie5704 3 2.750 26 March 2012, 17:11
Laatste bericht: Lukie5704
  defecte richtingaanwijzer martinson 10 7.518 21 March 2012, 21:42
Laatste bericht: martinson
  Laadstroomlampje knippert mee met de richtingaanwijzer. VolvoDick 7 5.320 1 November 2011, 21:37
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)