Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
herrie na uur rijden
#1
afgelopen week met de 240 automaat en de caravan op pad geweest, en zowel op de heen als terugweg kregen we na ongeveer een uur rijden (80 km/h - 2800 rpm) een onheilspellend geluid te horen. in bijgaande video hoor je het geluid, en lijkt terug te vallen als ik het gas loslaat, ook was het soms even geheel weg om vervolgens genadeloos weer terug te komen.

[video=youtube_share;Rbob6ZduOL4]http://youtu.be/Rbob6ZduOL4[/video]

op de heenweg de wegenwacht erbij gehad, omdat we in de auto het gevoel hadden dat de hele voorkant eraf ging vallen, maar die kon niets vinden (olie gecheckt, remmen, aandrijving, proefrondje). vervolgens rijden we 2 uur achtereen verder zonder 1 piepje of kraakje. Om vervolgens een week later exact hetzelfde op de terugweg voor elkaar te krijgen. Een uur rijden, vervolgens herrie, half uur stilstaan, 2 uur verder rijden zonder probleem.

iemand een idee?
Antwoord
#2
Ik zag je toerenteller bewegen volgens mij maar het geluid niet veranderen. Lijkt me dus of van de wielen iets tot en met de ingaande as van de versnellingsbak te zijn.
Of heel misschien een rare storing in de radio?
Antwoord
#3
Vonkversterker die slecht wordt laat de toeren teller dansen.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#4
ik laat in dit filmpje 2x het gas los, vandaar de vallende toerenteller. en hierbij lijkt de herrie te veranderen.
Antwoord
#5
Ik zet mijn geld ook in op de versnellingsbak, controleer of er speling op zit en de olie.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#6
Op het filmpje kan je zien dat je op de witte streep rijd, het geluid kan ook aan het wegdek liggen.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
#7
Woon je in de buurt van Zwolle? Dan wil ik wel even mee kijken.


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#8
Klinkt alsof er iets enorm aanloopt
(Heb ik met banden van de caddy gehad in bochten, maar toen zat de (starre) as los.)
Vindt het niet als metaal op metaal lijken. Meer op rubber/plastic ofzo.

Kan je distributieriem niet van je nokkenastandwiel aflopen tegen de binnenkant van je beschermkap?
Of een wielkuip die loshangt (had jij of de wegenwacht vast al gezien)
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#9
Bedankt voor al jullie ideen! Auto is bij volvoklassiekers geweest, heeft niets aan de automaat kunnen vinden, tussenas prima in orde. Wel is er een half litertje olie in de automaat bijgegaan, en het koelwater stond veel te laag (kapot rubbertje).

Maar goed, nog steeds geen definitieve oorzaak kunnen vinden die bij alle symptomen past. En ook is het geluid nog niet teruggekomen.

Als dat gebeurt gaan we wat meer testen doen.
Antwoord
#10
ZOAB schreef:Kan je distributieriem niet van je nokkenastandwiel aflopen tegen de binnenkant van je beschermkap?

Dat lijkt mij niet. Als het je distributieriem zou zijn die er af dreigt te lopen had je nu onderhand stil gestaan met een kapotte riem.
Het lijkt er meer op dat er ergens wat tegen aan loopt in de wielkasten.
Zijn de wiellagers in orde? Het lijkt op een gonzend geluid; al zou het gonzende geluid dan continu aanwezig moeten zijn.
Komt het geluid van voren weg of van achteren?

Ook niet geheel onbelangrijk: Martinus geeft aan dat je op de wegmarkering rijdt van de vluchtstrook. Dat kan ook het e.e.a. verklaren dat je dit soort geluiden hoort.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  "zingend"geluid tijdens het rijden peter45 7 5.763 26 March 2013, 18:23
Laatste bericht: peter45
  in welk versnelling kan ik het beste rijden met een caravan pietertoelen 3 3.326 5 May 2012, 13:56
Laatste bericht: volvo 245 SE 1992
  Hoe te rijden met een overdrive / hoe werkt het? Sylvester 21 19.178 16 January 2012, 14:21
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Schurend/Tikkend geluid bij rijden. Dr Dree 8 5.635 23 November 2007, 10:27
Laatste bericht: Dirk242

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)