Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schurend/Tikkend geluid bij rijden.
Hallo, misschien kan iemand mij hier helpen; Rij al enige jaren probleemloos een 240 gle 2.3 . Sinds enkele weken maakt hij bij het optrekken een tikkend geluid, schakel ik door naar de twee, dan wordt het een schurend geluid, alleen in zijn vierde versnelling is alles doodstil. Vorig jaar zijn drukgroep en koppelingsplaten vervangen. Ben eergisteren naar een garage geweest om versnellingsbak olie te vervangen, de oude olie heb ik gefilterd en was brandschoon. Het geluid bleef hetzelfde. Met de koppeling ingetrapt maakt hij het geluid niet ( ook niet rijdend) Kan iemand hier inschatten wat het probleem is ? en, wat het voor kosten hieraan verbonden zijn?
Bij voorbaat dank, groet AndrÃ
Antwoord
waar komt het geluid vandaan?
kan evt. je achteras/cardan-as zijn.
is tijdens vervangen koppelingsplaten/drukgroep ook je toplager vervangen??
tevens olie in de bak vervangen voor juiste viscositeit??
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Geluid komt echt uit de buurt van de bak, of nog verder naar voren. Heb mijn vriendin
laten rijden en op de achterbank gezeten ; kom t echt van voren !!

Sorry voor de late reply, hond was weggelopen.
Antwoord
Dit klinkt idd als een gevalletje goedkoop koppeling willen vervangen :-X

Vele vinden het blijkbaar niet nodig als je de bak eraf hebt om de krukaskeerring en het toplager meteen te vervangen terwijl dat juist kosten zijn die te verwaarlozen zijn op de hele operatie.

Bram en ik vervangen regelmatig een koppeling maar dit soort zaken nemen wij altijd standaard als vervangdelen mee.
Kleine moeite zeggen wij altijd 8)
Antwoord
Dus,, Hoe nu verder? ??? De hele bak vervangen ? Enige suggesties bij wie in de regio Amsterdam ?
Ben zelf niet technisch,dus het moeten laten doen :-\
Antwoord
Of weer alles los en alleen de krukaskeerring en toplager
Antwoord
Het toplager draait volgens mij alleen als de koppeling ingetrapt is (evenals het druklager), dan is er nl. verschil in draaisnelheid van de krukas en de primaire as vd bak.

Vooral het feit dat het geluid alleen in de vierde versnelling weg is wijst eerder op trubbels in de bak, in het bijzonder iets aan de secundaire as daarin.
Maar dan zou er wel gruis in de olie zitten en aan de magnetische aftapplug.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Had een beetje de balen van m'n 240 GLE, jarenlange trouwe dienst, en toen opeens van alles mis.
Eerst de kachelmotor, toen de uitlaat , toen de koppeling, on top of that 2 inbraken in een maand.
Daarna het tikken,schuren van de bak tijdens de vakantie. Ben niet veel opgeschoten op dit forum,
maar heb inmiddels zelf de knoop maar doorgehakt; Hij staat bij mijn vrienden in Zandvoort met als
gevolg; nieuwe distributieriem, andere bak, schokbrekers voor en nog enige kleine zaken, toch weer
240 voor de komende tijd. ; ;D ;D ;D
Blijf die 240's toch de fijnste en mooiste vinden.
Groet, AndrÃ
Antwoord
Hmm, volgens mij kun je toch aardig veel aan dit forum hebben ???
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Metaal schurend geluid in bochten, af en toe Bart240 4 3.458 10 June 2023, 15:51
Laatste bericht: Jambon
  M90 ervaringen qua geluid TeunTimmermans 7 2.931 16 August 2022, 13:00
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.260 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  Dreunend geluid tijdens optrekken en remmen Arjen van Hattem 13 11.342 20 July 2017, 21:55
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Knallend geluid bij optrekken Jasper240 4 5.980 13 June 2017, 22:07
Laatste bericht: Dopski
  Apart differentieel geluid!? BramvanBlokland 1 4.283 7 August 2016, 21:35
Laatste bericht: BramvanBlokland
  geluid uit een automaat, lekt. kees58 8 8.307 10 December 2015, 18:01
Laatste bericht: kees58
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.871 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui
  piepend geluid koppeling bij koude motor Volvo V70 2.5 140 pk 1999 Volvo V70 GK 2 4.377 9 August 2015, 18:54
Laatste bericht: Wijnand
  herrie na uur rijden tejooo 23 23.204 23 July 2015, 20:39
Laatste bericht: tejooo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)