Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harde ratel in de bocht
#1
Dit weekend aantal keer met de 240 gereden.
Bij iets snellere bochten naar rechts komt er van links achter een nare ratel vandaan. Wiel moeren zitten vast.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?
Lijkt op het zelfde geluid als een voorwiel aangedreven auto die de steekas versleten heeft.
Die hoor je bij maximaal insturen dan ook ratelen. Echter 240 met starre achteras heeft dat niet.


Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#2
Ik heb 1 keer een extreme ratel gehad van een achterwiel, dat was de handremschoen die tegen de achterkant van de wielbouten knalde. Die remschoen zat niet helemaal goed in z'n klemmen en veren zeg maar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Zojuist even de boel los gehad. Best koud buiten overigens.
Remschoentjes zitten prima vast. Ratel lijkt of uit een wiel lager te komen of uit het/de cardan. Je voelt hem tikken met rond draaien. Zonder schijf dus ook.
Mijn (niet gehinderd door veel kennis) idee is dat het wiellager dan slecht wordt. Door dat er in een bocht tegenaan gedrukt wordt hij dan gaat ratelen.

Iemand die dit kan onderbouwen?


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#4
Weet je zeker dat het uit de aandrijving komt? Is het niet stiekem de uitlaat die ergens tegenaan rammelt?
Gebeurt het ook als je de bochten langzaam neemt?
Antwoord
#5
Als een lager zo erg is dat het ratelt, hangt het wiel ongeveer los in de as. Slijtende lagers maken een gruizig/schurend geluid als je het wiel met de hand ronddraait, gonzend als er extra gewicht op komt in de bocht.

Het differentieel van de 240 doet altijd raar tijdens de APK (soort danggdangdang) maar tijdens het rijden nooit iets van gehoord/gemerkt. Ik denk dat het met een diff ook zo is dat als het kapot is, het heel erg kapot is. Beetje slijtage geeft wel dezelfde gonzende en ruisende geluiden als het aangedreven word, of in de bocht.

Hoe is het met de kruiskoppelingen in de cardanas? Dat zijn zo ongeveer de enige dingen die ik in versleten toestand heb aangetroffen onder mijn Volvo's.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Hmm, vandaag stond ik naast de auto, nog even weer te denken hoe en of wat.

Ik duwde even. met een voet tegen de trekhaak en voelde de auto bewegen. Toen ik dat iets bewuster en harder deed bewoog de auto horizontaal best veel. Even goed geduwd denk ik dat de auto van links naar rechts wel 10 bewegen kon.
De 940 deed het ook wel iets maar zeker niet zoveel, denk dat ik daar maar eens moet gaan zoeken ivm het geratel.
Draagarm rubbers of panhard stang rubbers maar even nakijken.


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#7
Hmm, gister avond een 240 en een 940 interieur in de auto vervoerd. Toen totaal geen geratel in de bochten. Maw als hij belast wordt komt het geluid niet. Vaag


Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  stuur geeft tegenreactie in de bocht, zowel naar links als rechts. Suggesties dank! environ 2 4.115 22 June 2016, 20:13
Laatste bericht: Marc1970
  Harde tik bij sturen naar links. Lukie5704 9 8.525 19 September 2013, 23:45
Laatste bericht: Jambon
  volvo 142, bonken bij snelle bocht naar rechts (stuurhuis) Martijn142 9 6.387 15 August 2013, 13:00
Laatste bericht: Martijn142
  af en toe een harde klonk tegen de vloer bij hard remmen bartman 8 5.442 16 November 2010, 18:17
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)