Berichten: 29
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2012
hallo!
met mijn volvo 142 (69) heb ik het volgende aan de hand.
bij een snelle bocht naar rechts hoor ik hem ''bonken''. bij inspectie bleek dat de uitgaande as van het stuurhuis iets wat speling heeft. ik heb geprobeerd de moer iets te verstellen om te zien of dat effect had, maar het bonken is er nog steeds. Ik kan verder nergens speling op vinden, iemand een idee?
Ps. kan iemand me iets meer uitleggen waar die stelmogelijkheid precies voor is, in de haynes kan ik er niet veel over vinden.
Dank,
Martijn
Als ik het goed heb, werkt het stellen van de moer bovenop het stuurhuis als volgt:
1. Zet het stuur rechtuit
2. Draai de moer los
3. Draai de schroef in de moer aan tot hij niet meer verder wil; niet superstrak, dus niet forceren
4. Draai de moer vast
Ik heb dit laatst ook gedaan op mijn 142 (weliswaar stuurhuis met stuurbekrachtiging, maar het systeem is hetzelfde), en het maakte een merkbaar verschil bij kleine stuurbewegingen.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
als daar speling op zit kun je maar beter een ander stuurhuis monteren. De afstelling die er op zit is voor de juiste werking, je kunt er geen speling op de as mee opvangen. Het is mogelijk om bv lagers te vervangen, maar het hele ding uitwisselen voor de betere/goede is makkelijker en sneller gedaan. Echter omdat ie speling heeft zal het wormwiel en wat erbij hoort ook geleden hebben en houd je daar ook altijd ruimte..
Binnenkort heb ik er ws eentje over.
Hoe bedoel je, 'de juiste werking'?
Volgens mij (en wat ik er altijd over gelezen heb), is dit om de speling tussen worm en roller te minimaliseren, ik kan me ook geen ander doel bedenken.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
dat klopt, maar als ik de omschrijving goed heb begrepen heeft ie juist zijdelings speling, dan ga je het met de stelbout niet redden..
..welke beweging maakt ie Martijn..?
Berichten: 29
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2012
klopt idd, de as heeft speling ''dwars op de as'' , NIET in verticale richting,
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
9 August 2013, 12:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 August 2013, 13:01 door Jambon.)
dan wordt het een andere monteren tenzij je het leuk vindt om te reviseren, dan kun je hem altijd nog apart houden en later onder handen nemen... Ik heb trouwens nog nooit een stuurhuis meegemaakt met die speling, maar zal ongetwijfeld wel vaker voorkomen...
Oh ja, als je een andere gaat zoeken, denk er dan wel aan dat er 2 soorten armen zijn gebruikt (ook pas achter gekomen..) arm kun je overigens wel overzetten..
btw, reviseren van deze stuurhuizen kan tot op zekere hoogte, het worm en tand gedeelte is officieel niet meer leverbaar, en als NOS heb ik ze voor top bedragen zien weggaan..
(was de tandheugel-oplossing maar voorhanden.. :frown:..)
Berichten: 29
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2012
Jambon,
dank voor je reactie, ik heb stuurhuis op het oog van een 145 weet je of deze gelijk zijn? is inclusief het gehele stangen gebeuren. Zijn er nog speciale aandachtpunten voor de (de-) montage?
Dank,
Martijn
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
demonteren is vrij eenvoudig, losnemen van de kogels is ff een handigheidje, wat ik al aangaf is dat er eventueel verschil in uitvoering armpjes zit. Check vóór montage de stoofhoesjes van de kogels en de speling op de kogeltjes. Check de speling op de bus van het hulpstuurhuis. Het nieuwe stuurhuis moet soepel werken en liefst niet zweten anders kun je weer met een keerring aan de gang..
Berichten: 29
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2012
Jambon,
dank voor je reactie, ik ga er eerdaags mee aan de slag.
grt
Martijn