Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ontsteking stuk - toevalligheid of meer aan de hand?
#1
.. heb ik dat: wil 'de tunnel' niet meer starten :'(

Vanalles bekeken en gecontroleerd, maar nix hoor. Nou, dan de vrienden van de ANWB er maar bij halen. Gelukkig een liefhebber die constateert een gebrek aan vonken. Blijkt dat er onder de rotor een stervormige ring vastgelopen is tegen een nokje aan de rand. Normaliter wordt die 'meegenomen' door een spietje (die we ook nog terugvinden), maar eea draait dus niet meer mee.

De stervormige ring weer in een acceptabeler vorm teruggebogen en de nok waartegen ze was aangelopen ook maar wat teruggebogen. Met wat kunst-en-vliegwerk een nieuw spietje 'gemaakt' en de boel weer dichtgebouwd. Helaas wilde ze niet meer starten - ook niet na wat heen-en-weer gedraai van de onsteking; ze kwam (net) niet vroeg genoeg te staan om aan te slaan.

De simpelste oplossing lijkt me om de hele onsteking uit het blok te tillen en ÃÃn tand te verdraaien (om ze (net wel) vroeg genoeg te kunnen verdraaien) en vrolijk te blijven sturen.

Dan knaagt er echter wel de vraag: waarom is het ding vastgelopen en in hoeverre was dat toeval of slijtage? Is er meer aan de hand en moet ik eea grondiger analyseren/onderzoeken om herhaling te voorkomen? Zou ik met een andere onsteking het probleem hebben verholpen (en wat is je advies mbt conventioneel vs electronisch)?

(de naam is ontstaan na de 1e x rijden in de 1980 245 vw de tunnelvisie die ik kreeg toen ik in de binnenspiegel keek :-D )
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#2
Is dat een kransje met 4 punten die ronddraaien? Dat is de Hall sensor, die 4 punten onderbreken een magnetisch veld en dat is een signaal voor de ontstekingscomputer verderop. Kwenie of je die zomaar recht kan buigen, misschien is-ie wel total loss. Zoek eens het Bosch nummer op de verdeler, dan kan je beter zoeken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
da's wel 't kransje wat ik bedoel, ja. xal r ff 'n fototje van posten. 't nummer dat erop staat is 0 237 002 039 met daaronder 050 in 'n cirkeltje en JGFU4 <- (wat de draairichting aan zal geven). na 'n korte zoekactie blijkt vervangen nogal prijzig (of ben ik a/h zeuren?)

verzonden vanaf m'n mo-biel
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#4
Even zoeken op de sloop, nieuw zijn die niet te betalen natuurlijk als ze al te koop zijn. In Zweden is de sloop digitaal en heet bildelbasen.se, 1 exemplaar: http://en.bildelsbasen.se/?link=item&sea...pc1=120&vc[0]=204102100&vcx=5012&pc[0]=120102103&post_id=28087306

Volgens de Zweedse sloper is dat voor een B23E, heb je zo'n exotische motor in je 245?

In onderdelen: http://www.volvopartswarehouse.com/showA...ly=5705185

Maar hoe gaat zoiets kapot om te beginnen? Ik denk door speling ergens onderin de verdeler, of doordat de rotor de verdelerkap raakte? Voel eens of de as nog vastzit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Dit is het plastic deel onder de pulsgever (het werkt met induktie, niet Hall, technisch detail) andere onderdelen zijn niet te vinden op www ben ik bang: http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-240-KOMB...27d81166ad

Alles rechtbuigen, hele verdeler uitgraven en nakijken, 0,25 mm ruimte tussen de 'pootjes' en de 'haakje' aan de wand en maar hopen dat-ie het weer doet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
't zal om deze gaan:

http://www.volvoclubofbc.com/technical/t...CF0051.jpg

Gewoon even naar een complete toren zoeken en swappen...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
.. wel - de as lijkt nog wel vast te zitten, maar ben bang dat 't binnenwerk een te grote optater gehad heeft (of kan dat niet?).

Kep wat verder zitten zoeken en kom er niet echt uit welke vervangende stroomverdeler ik moet hebben. Zoals Marc al stelt, is degene bij de Zweedse sloper voor een B23 - al blijkt eea niet exclusief voor een specifieke motor te zijn gemaakt (is dat zo?). Verschillende stroomverdelers zijn toepasbaar voor verschillende motoren, zo lijkt het. In 'de tunnel' ligt een B21E die omgebouwd is voor LPG en die type-aanduiding staat bij verschillende stroomverdelers. Is zo'n ding zo universeel inzetbaar?

En, als ik al aan een fraai vervangend exemplaar kan komen (via ÃÃn van jullie - waarvoor alvast erg bedankt!), is het dan idd zo simpel als edwin stelt: ouwe kreng eruit, vervangend exeplaar erin en (na eea 'op tijd' zetten) spelen?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#8
Alles kan kapot als ze maar hard genoeg ergens tegenaan slingeren, vooral kleine gebogen stukjes ijzer.

Een B21E, div. sites geven deze 0 237 002 039 verdeler voor B19E, B21F en B23E, maar de jouwe heeft er dus ook ÃÃn. Het is maar een signaalgever voor toerental, de eigenlijke ontsteking zit verderop in een zwart kastje.
Deze motoren zijn geen van alle veel verkocht in NL, maar hier een B23E: http://link.marktplaats.nl/m851228099 misschien is de verkoper genegen de verdeler apart te verkopen. Hetzelfde ond.nr. is plug and play uiteraard.

Er is misschien ook een complete vervanging in de vorm van 123ignition, http://www.123ignition.nl/id/46.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
sja - 't is van oorsprong een auto uit Californië, dus dat zal je opmerking verklaren. Misschien is deze verdeler erop gezet ivm emissie-eisen oid?

Dat een verdeler met een zelfde onderdeelnummer zal passen en spelen, had ik al wel bedacht, maar zou een 0 237 002 017 ook passen (die werd me nl al aangeboden door Jos245)?

Bedankt ook voor de tip om ze te vernieuwen door een 123ignition-verdeler. Ik heb de €335,35 al op de begroting gezet voor als onze MRB teruggestort wordt ;-) :-D
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
#10
Uit California, dan is het zeker een B21F die versie is voor Amerikaanse emissie-eisen gemaakt.

Het VIN is dan VC 24545M.........etc? De laatste 45 is de motorcode voor de B21F

Die 0237002017 is net als de 0237002039 voor een ZV-I ontsteking (opzoeken bij Bosch ecat) je zou zeggen probeer het tenminste.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 1.842 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.077 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.846 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  Katalysator stuk? Grey240Polar 5 3.136 3 June 2019, 19:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor start niet meer UraniumFever 24 14.885 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 3.621 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 10.176 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  Mijn 240 start niet meer! siemenbierings 6 5.507 8 February 2018, 23:36
Laatste bericht: siemenbierings
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 6.634 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Primaire pomp (intankpomp) stuk? (B200F 1992) Grey240Polar 8 8.242 18 March 2017, 13:12
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)