Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
.. heb ik dat: wil 'de tunnel' niet meer starten :'(
Vanalles bekeken en gecontroleerd, maar nix hoor. Nou, dan de vrienden van de ANWB er maar bij halen. Gelukkig een liefhebber die constateert een gebrek aan vonken. Blijkt dat er onder de rotor een stervormige ring vastgelopen is tegen een nokje aan de rand. Normaliter wordt die 'meegenomen' door een spietje (die we ook nog terugvinden), maar eea draait dus niet meer mee.
De stervormige ring weer in een acceptabeler vorm teruggebogen en de nok waartegen ze was aangelopen ook maar wat teruggebogen. Met wat kunst-en-vliegwerk een nieuw spietje 'gemaakt' en de boel weer dichtgebouwd. Helaas wilde ze niet meer starten - ook niet na wat heen-en-weer gedraai van de onsteking; ze kwam (net) niet vroeg genoeg te staan om aan te slaan.
De simpelste oplossing lijkt me om de hele onsteking uit het blok te tillen en ÃÃn tand te verdraaien (om ze (net wel) vroeg genoeg te kunnen verdraaien) en vrolijk te blijven sturen.
Dan knaagt er echter wel de vraag: waarom is het ding vastgelopen en in hoeverre was dat toeval of slijtage? Is er meer aan de hand en moet ik eea grondiger analyseren/onderzoeken om herhaling te voorkomen? Zou ik met een andere onsteking het probleem hebben verholpen (en wat is je advies mbt conventioneel vs electronisch)?
(de naam is ontstaan na de 1e x rijden in de 1980 245 vw de tunnelvisie die ik kreeg toen ik in de binnenspiegel keek :-D )
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Is dat een kransje met 4 punten die ronddraaien? Dat is de Hall sensor, die 4 punten onderbreken een magnetisch veld en dat is een signaal voor de ontstekingscomputer verderop. Kwenie of je die zomaar recht kan buigen, misschien is-ie wel total loss. Zoek eens het Bosch nummer op de verdeler, dan kan je beter zoeken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
da's wel 't kransje wat ik bedoel, ja. xal r ff 'n fototje van posten. 't nummer dat erop staat is 0 237 002 039 met daaronder 050 in 'n cirkeltje en JGFU4 <- (wat de draairichting aan zal geven). na 'n korte zoekactie blijkt vervangen nogal prijzig (of ben ik a/h zeuren?)
verzonden vanaf m'n mo-biel
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
1 October 2014, 20:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 October 2014, 20:29 door Marc1970.)
Even zoeken op de sloop, nieuw zijn die niet te betalen natuurlijk als ze al te koop zijn. In Zweden is de sloop digitaal en heet bildelbasen.se, 1 exemplaar:
http://en.bildelsbasen.se/?link=item&sea...pc1=120&vc[0]=204102100&vcx=5012&pc[0]=120102103&post_id=28087306
Volgens de Zweedse sloper is dat voor een B23E, heb je zo'n exotische motor in je 245?
In onderdelen:
http://www.volvopartswarehouse.com/showA...ly=5705185
Maar hoe gaat zoiets kapot om te beginnen? Ik denk door speling ergens onderin de verdeler, of doordat de rotor de verdelerkap raakte? Voel eens of de as nog vastzit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dit is het plastic deel onder de pulsgever (het werkt met induktie, niet Hall, technisch detail) andere onderdelen zijn niet te vinden op www ben ik bang:
http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-240-KOMB...27d81166ad
Alles rechtbuigen, hele verdeler uitgraven en nakijken, 0,25 mm ruimte tussen de 'pootjes' en de 'haakje' aan de wand en maar hopen dat-ie het weer doet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
't zal om deze gaan:
http://www.volvoclubofbc.com/technical/t...CF0051.jpg
Gewoon even naar een complete toren zoeken en swappen...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
.. wel - de as lijkt nog wel vast te zitten, maar ben bang dat 't binnenwerk een te grote optater gehad heeft (of kan dat niet?).
Kep wat verder zitten zoeken en kom er niet echt uit welke vervangende stroomverdeler ik moet hebben. Zoals Marc al stelt, is degene bij de Zweedse sloper voor een B23 - al blijkt eea niet exclusief voor een specifieke motor te zijn gemaakt (is dat zo?). Verschillende stroomverdelers zijn toepasbaar voor verschillende motoren, zo lijkt het. In 'de tunnel' ligt een B21E die omgebouwd is voor LPG en die type-aanduiding staat bij verschillende stroomverdelers. Is zo'n ding zo universeel inzetbaar?
En, als ik al aan een fraai vervangend exemplaar kan komen (via ÃÃn van jullie - waarvoor alvast erg bedankt!), is het dan idd zo simpel als edwin stelt: ouwe kreng eruit, vervangend exeplaar erin en (na eea 'op tijd' zetten) spelen?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
6 October 2014, 15:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 October 2014, 16:05 door Marc1970.)
Alles kan kapot als ze maar hard genoeg ergens tegenaan slingeren, vooral kleine gebogen stukjes ijzer.
Een B21E, div. sites geven deze 0 237 002 039 verdeler voor B19E, B21F en B23E, maar de jouwe heeft er dus ook Ã
Ã
n. Het is maar een signaalgever voor toerental, de eigenlijke ontsteking zit verderop in een zwart kastje.
Deze motoren zijn geen van alle veel verkocht in NL, maar hier een B23E:
http://link.marktplaats.nl/m851228099 misschien is de verkoper genegen de verdeler apart te verkopen. Hetzelfde ond.nr. is plug and play uiteraard.
Er is misschien ook een complete vervanging in de vorm van 123ignition,
http://www.123ignition.nl/id/46.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
sja - 't is van oorsprong een auto uit Californië, dus dat zal je opmerking verklaren. Misschien is deze verdeler erop gezet ivm emissie-eisen oid?
Dat een verdeler met een zelfde onderdeelnummer zal passen en spelen, had ik al wel bedacht, maar zou een 0 237 002 017 ook passen (die werd me nl al aangeboden door Jos245)?
Bedankt ook voor de tip om ze te vernieuwen door een 123ignition-verdeler. Ik heb de €335,35 al op de begroting gezet voor als onze MRB teruggestort wordt ;-) :-D
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
6 October 2014, 20:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 October 2014, 20:41 door Marc1970.)
Uit California, dan is het zeker een B21F die versie is voor Amerikaanse emissie-eisen gemaakt.
Het VIN is dan VC 24545M.........etc? De laatste 45 is de motorcode voor de B21F
Die 0237002017 is net als de 0237002039 voor een ZV-I ontsteking (opzoeken bij Bosch ecat) je zou zeggen probeer het tenminste.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969