10 May 2006, 12:36
Kep m'n best gedaan om informatie te vinden in het forum, maar niet specifiek voor mijn vraag - vandaar een nieuw topic.
Bij het invoeren van mijn 242 DL uit 1975 (bijna 200k) heeft men het motorblok vervangen voor een B23E (met 4-bak en OD). Men heeft hiervan de injectiegaten dichtgestopt en de carburateur erop laten zitten om ook een LPG-installatie in te bouwen.
Natuurlijk rijdt dit prima en lekker goedkoop. Echter heeft men problemen om (bij de APK) het CO af te stellen, omdat het eigenlijk een prutoplossing is. Ook stationnair lopen is heel onregelmatig en voor 't verkeerslicht zit ik gezellig mee te schudden met de motor.
Nu weet ik dat deze motoren nog gebruikt zijn in latere modellen van Volvo (700 en 900 serie) en dat daar vast wel LPi-installaties voor zijn.
Is het spannend om daar naar op zoek te gaan - niet zozeer voor de korting op motorrijtuigenbelasting (want die betaal ik tog al niet), maar meer voor het netter lopen van de motor. Zijn die nog te vinden? Zijn ze eenvoudig in te bouwen (ter vervanging van het huidige verdamper-systeem)? Moet ik nog rekening houden met de aanwezigheid (-of het aanschaffen) van een electronische ontsteking of kom ik andere dingen tegen die aandacht behoeven?
Alvast onwijs bedankt!
Bij het invoeren van mijn 242 DL uit 1975 (bijna 200k) heeft men het motorblok vervangen voor een B23E (met 4-bak en OD). Men heeft hiervan de injectiegaten dichtgestopt en de carburateur erop laten zitten om ook een LPG-installatie in te bouwen.
Natuurlijk rijdt dit prima en lekker goedkoop. Echter heeft men problemen om (bij de APK) het CO af te stellen, omdat het eigenlijk een prutoplossing is. Ook stationnair lopen is heel onregelmatig en voor 't verkeerslicht zit ik gezellig mee te schudden met de motor.
Nu weet ik dat deze motoren nog gebruikt zijn in latere modellen van Volvo (700 en 900 serie) en dat daar vast wel LPi-installaties voor zijn.
Is het spannend om daar naar op zoek te gaan - niet zozeer voor de korting op motorrijtuigenbelasting (want die betaal ik tog al niet), maar meer voor het netter lopen van de motor. Zijn die nog te vinden? Zijn ze eenvoudig in te bouwen (ter vervanging van het huidige verdamper-systeem)? Moet ik nog rekening houden met de aanwezigheid (-of het aanschaffen) van een electronische ontsteking of kom ik andere dingen tegen die aandacht behoeven?
Alvast onwijs bedankt!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.