Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
LPi (oid) op B23E
Kep m'n best gedaan om informatie te vinden in het forum, maar niet specifiek voor mijn vraag - vandaar een nieuw topic.

Bij het invoeren van mijn 242 DL uit 1975 (bijna 200k) heeft men het motorblok vervangen voor een B23E (met 4-bak en OD). Men heeft hiervan de injectiegaten dichtgestopt en de carburateur erop laten zitten om ook een LPG-installatie in te bouwen.

Natuurlijk rijdt dit prima en lekker goedkoop. Echter heeft men problemen om (bij de APK) het CO af te stellen, omdat het eigenlijk een prutoplossing is. Ook stationnair lopen is heel onregelmatig en voor 't verkeerslicht zit ik gezellig mee te schudden met de motor.

Nu weet ik dat deze motoren nog gebruikt zijn in latere modellen van Volvo (700 en 900 serie) en dat daar vast wel LPi-installaties voor zijn.

Is het spannend om daar naar op zoek te gaan - niet zozeer voor de korting op motorrijtuigenbelasting (want die betaal ik tog al niet), maar meer voor het netter lopen van de motor. Zijn die nog te vinden? Zijn ze eenvoudig in te bouwen (ter vervanging van het huidige verdamper-systeem)? Moet ik nog rekening houden met de aanwezigheid (-of het aanschaffen) van een electronische ontsteking of kom ik andere dingen tegen die aandacht behoeven?

Alvast onwijs bedankt!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
Hoi,

Met LPi zijn we nog druk bezig. Tot nu toe hebben we alleen dampgassystemen vrij op de markt kunnen vinden. Jouw probleem met een electronisch gestuurde gasinstallatie is dat je daarvoor een computergestuurde injectie moet hebben. De pulsen naar de injectoren worden namelijk afgetapt en omgevormd en doorgestuurd aan de gas-computer.

Als je echt aan LPi denkt, dan denk je ook aan een hoop geld. Dan denk je aan een nieuwe brandstof(LPG)tank met brandstofpomp, zeer speciale injectoren, een bijbehorende dure computer en ombouw naar een electronisch injectiesysteem zoals standaard in de latere B23E zat.

Een tussenoplossing is VSi. Het gas wordt wel verdampt. Daarna gaat het onder een druk van ongeveer 2 bar naar een verdeel-rail. Aan de verdeel-rail zitten 4 injectoren die per cilinder een hoeveelheid gas injecteren. Je kan in mijn topic ( http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.php?t=1562 ) lezen hoe ik dat op een V6 heb gedaan. Ik ben een hoop problemen tegengekomen, maar het project is nu wel zo goed als afgerond. We moeten nog een lek in de uitlaat oplossen en een goede afstelling doen. We maken gebruik van een computer die veel in de auto-tune scene gebruikt wordt. De voordelen zijn dat je de bestaande gastank en leidingen kan blijven gebruiken. De verdamper en de injectoren heb je nieuw nodig, evenals de computer.

Ik hoop over 3 weken terug te komen uit Amerika met een lading van deze computers en ik heb tegen die tijd een dealerschap op de gassystemen. Bovendien zal het systeem dan helemaal uitgekristaliseerd zijn en kan je bij me terecht voor advies, onderdelen en eventueel inbouw. Kijk het mega-squirt-topic er eens op na.

Overigens lijken jouw klachten erg veel op een lek ergens in het spruitstuk / carburateur, of tussen het gasmengstuk door. Ik ben het met je eens dat het een beetje een prutoplossing is. Maar als je de hele boel eens na zou lopen en correct zou installeren en afstellen dan kon het wel eens zijn dat het allemaal niet nodig is, of.... Erger... Dat je dezelfde symptonen blijft houden na het uitgeven van zeer veel euro's aan hardware..

Als je toch tot een verandering over zou willen gaan.. Ik heb hele mooie sensor-wielen op de kop weten te tikken. Je kan dan op de sloop een paar DIS bobine's en een module halen waardoor je dan ook de ontsteking kan regelen met de computer. De verdeler komt dan te vervallen en je hebt een veel sterkere vonk. Bovendien kan je de computer vertellen dat je op gas rijdt en de ontsteking een paar graden vroeger zetten.

Kortom, er zijn best een hoop leuke dingen mogelijk.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Had je thread al gelezen - erg interessant, mooie klus 8) en vlg mij heb je een hele hoop geleerd (van zowel de mogelijkheden als de moeilijkheden :wink: )!

Mocht ik ook voor een dergelijke oplossing gaan, kun je een grove schatting maken van wat me een VSi-installatie zou gaan kosten? Passen de injectoren waar je het over hebt in de gaten in de kop (die nu dichtgestopt zijn :? ), of moeten die (net als bij je V6) in 't inlaatspruitstuk geboord worden? :? Verder begrijp ik uit je verhaal dat ik een electronische ontsteking mag gaan gebruiken 8) .

Mocht ik ervan afzien, moet ik nog iemand zien te vinden die kan diagnosteren waar jij een lek verwacht en/ of de carburateur juist af kan stellen (jij op een clubdag? :roll: ).

Is zo'n DIS bobine incl. module voor een electronische ontsteking zoëzo iets dat je zou adviseren? Komt dat dat eigenschappen van de motor zo ten goede (incl. vervroeging van de ontsteking ivm LPG) en wat voor kosten zijn daarmee gemoeid? Sad Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet enthousiast zou zijn als ÃÂÃÂn en ander betekent dat ik vanaf dat moment met een schootputer in m'n oldtimer zou moeten rondcruisen :? ...

Hoop dat je je een btje vermaakt (hebt) in de VS van A Tongue ...
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
Bozzma schreef:...Met LPi zijn we nog druk bezig...

Maar zoals ik begreep ga jij dus ook nog aan de slag met een GLT, dus B23E zoals hier:
http://www.sonic.net/~kyle/242/work/index.html

Als ik dan een LPG set met alle goodies bij je kan halen zou ik helemaal gelukkig worden :lol: Big Grin
[img][/img]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.289 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 2.063 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 5.491 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje
  B23E vraag dashdot 11 8.047 6 October 2016, 17:43
Laatste bericht: dashdot
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 4.063 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  B23e-b230f. polestar-volvo 8 5.431 18 November 2015, 22:33
Laatste bericht: Jambon
  Hoe vroege B23E of latere B23E te herkennen? lenlux 6 4.907 15 August 2015, 13:36
Laatste bericht: Marc1970
  slechte start volvo 740 b23e (k-jetronic) Joost93 4 4.574 28 December 2013, 18:23
Laatste bericht: Joost93
  ombouwen 244 B21 naar B23E Wimme 7 4.355 22 October 2012, 13:21
Laatste bericht: Wimme
  Slecht lopende warme B23E. Zowel op benzine als LPG. equinox 4 2.707 20 January 2012, 14:19
Laatste bericht: aernout

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)