Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
13 November 2022, 18:48
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 November 2022, 10:53 door pieter2.)
in de 740 wil ik een b230fk leggen. Maar heb er niet veel verstand van. Wil dingen ook niet dubbel doen.
Deze heb ik uit een 940 gehaald. Nu zouden we tzt deze willen uitbreiden van 03 bar naar 0.7/0.8 bar
De koppeling wil ik meteen vervangen. Is standaard genoeg of is er een zwaardere variant. Heb een vliegwiel uit een b230fb. in combinatie met een m90 bak. Verder vroeg ik me af of het slim is om er meteen de 531 kop op te zetten?
Heb een goldbox met eventueel een viking chip. Maar nu is de vraag wat de handigste volgorde is.
Ik dacht motor met bak. (eventueel met 531 kop) te plaatsen en dan eerste eens kijken hoe het loopt. Wel de juiste koppeling ivm meer vermogen te plaatsen?
Maar heb even geen idee.
Je hoort zoveel en ik weet er net te weinig van.
Mocht iemand ideeën hebben hoor ik het graag.
Alvast bedankt
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Turbobricks zit vol ideeën:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=94325
Het vliegwiel vd B230F(B) wordt dogdish genoemd, de diameter is beperkt maar gaat een eind mee.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
14 November 2022, 16:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 November 2022, 16:56 door Volvo 142 B23.)
Wat voor bak heb je nu dan?
Die m90 werkt origineel met een dubbelmassavliegwiel. Als je die nu niet hebt zul je toch iets met een koppeling moeten doen. Ik vermoed namelijk dat je 740 een m46/47 heeft en die hebben een andere spline.
Een dogdish vliegwiel met koppelingsplaat van een diesel werkt met de b230fb drukgroep in combinatie met die m90.
Voor wat betreft de computers, wederom de vraag, wat heb je nu dan? Lh2.4, misschien nog 2.2 of een ander systeem?
Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
Heb een motor en bak uit een 940 turbo. dwz een b230fk en een m90, ook de computers ed van de 940. Heb nu een koppeling (verzwaard) met een normale koppeling besteld. Ook de hydralische koppeling ga ik over zetten vanuit de 940.
dus voor zover komt het wel goed denk ik.
Nu heb ik nog een nette carterpan liggen van een normale b230. Kan ik die gewoon uitwisselen met de turbo carterpan. Maat lijkt het me hetzelfde alleen zit er bij de turbo een kleiner gat in waar de oliepomp doorheen moet. ??
mocht iemand een zinnig idee hebben hoor ik het graag.
alvast bedankt
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60
Berichten: 2.404
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Carterpan wisselen?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 51
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2016
(27 November 2022, 09:23)skidje schreef: Carterpan wisselen?
ja degene die eronder zit is verroest en zit geen lak meer op. Maar heb nog een nette liggen van een b230. Vandaar de wissel
245 (verkocht) , 760 (verkocht), 740, 780, 244, s60
Berichten: 2.404
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
(27 November 2022, 10:51)pieter2 schreef: ja degene die eronder zit is verroest en zit geen lak meer op. Maar heb nog een nette liggen van een b230. Vandaar de wissel
Okay.. ik heb de carterpan en klepdeksel in mooie kleur krimplak gezet.. vind ik best goed geslaagd.
Hoor graag of er een verschil zit tussen de b230f en FK carterpannen ivm oliepomp. Dacht altijd dat ze idem zijn…
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..