Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laadspannings vraagje 144 1972
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn 144 een voltmeter in het dashboard, en die staat onbelast ( dus alleen met draaiende motor )
op ongeveer 13,5 tot 14 Volt.
Als ik mijn verlichting aan zet zakt de meter tot net onder de 12 Volt. Toch start hij altijd, wel ietsjes
moeizamer met echt koud weer maar hij heeft me nog nooit laten staan.

Ik moet nog wel even een echte voltmeter lenen of aanschaffen want die in de auto vertrouw ik ook niet helemaal.

Kent iemand dit probleem of heeft iemand tips waar je naar moet kijken ?
Ik hoor t graag.
Groeten Desmond.
Antwoord
Hangt er ook een beetje vanaf waar de voltmeter is aangesloten, als ik de ventilatie aanzet zakt ie ook een stukje, maar gemeten over de accupolen blijf in netjes op 13.8 met de diverse verbruikers ingeschakeld.

Het voltage wat ie aangeeft duidt op een gezonde laadspanning.. Als je voordat je de auto start aan minstens 12V+ over de polen aangeeft heb je in principe voldoende om te kunnen starten (9V minimaal..) Mogelijk is de accu zelf niet helemaal geweldig meer, dan blijft ie ook daadwerkelijk willen laden, alleen gaat het er niet helemaal meer in.. in dat geval gaat dat ook ten koste van wat vermogen en brandstof..

Als je hem start, hoe snel geeft ie dan minstens weer 13.5 aan..? Je kunt hem ook eens starten met grootlicht ingeschakeld, tijdens het starten mag de verlichting eigenlijk niet veel verzwakken, gaat dat goed dan kun je zeggen dat de accu nog wel even kan, alhoewel dat ineens om kan slaan..

Als ie na het starten stationair draait en het gewenste 14.2 aangeeft, staat het naaldje dan een beetje te huppelen.. zo ja, dan is de spanningregelaar ook goed, die staat dan continu te regelen..

Moeizamer starten heeft ook te maken met dikker wordende olie, enige vervuiling van de starmotor.

Volgens mij ken ik nog wel iemand in R'dam met een multimeter in de gereedschapkist..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
U zegt het maar, al lijkt me er inderdaad niet veel aan de hand Tongue.
Antwoord
Oke, duidelijk, maar ik dacht met draaiende motor en alle verbruikers aan, dat je toch zo'n 12,8 Volt moest hebben.

Als ik m start gaat de volt meter na een paar sec naar 13+ volt soms naar 14,8 en af en toe met pijn en moeite net onder de
12 volt.
Misschien let ik teveel op de meter en is er niets aan de hand.
Ik ga wel ff meten met een goede voltmeter, dan weten we het zeker.

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Antwoord
ah, ik snap je, een auto heet 12v te hebben, maar de LAADSPANNING is altijd tussen 13.6-14.2, dat is dus prima.. moderne auto's zelfs een fractie hoger om te voorkomen dat bij een spanningdip 1 van de computers in storing gaat..! daarom branden bij moderne auto's de lampjes sneller door..

Wat ie nu aangeeft is gezond.. en mocht je desondanks wÃl startproblemen bij lagere temperaturen krijgen, dan hoef je je om het laadcircuit hoogstwaarschijnlijk geen zorgen te maken.. maar meten is weten..

Onlangs had ik hier een 145 met duidelijk te láge spanning. Dynamo gewisseld omdat deze ook niet best was, voltage iets hoger.. uiteindelijk een andere spanningregelaar uit de doos getrokken, en toen kwam het een stuk beter in de buurt..
Antwoord
Nou vanmorgen stap ik in de auto, ..... en helemaal leeg. dus kon ik fietsen en dat is niet mijn grootste hobby:mad:
Morgen neem ik maar ff vrij en dan meten.
Klopt het dat als de accu echt over en uit is , de dynamo m ook niet meer vol krijgt ?

groet Desmond.
Antwoord
nou en of, als een accu minder wordt, en dat doet ie, is de dynamo aan het laden tot ie een ons of minder weegt, ten koste van trekkracht/brandstof.. uiteindelijk geeft ie een keer de geest.

Belangrijke truc om nu te doen..

regel een multimeter of iemand uit R'dam die er eentje heeft, en ga stroom (niet spanning..!) meten over de verbruikers, zekering voor zekering er uit zodat je kunt zien of er ergens een massa-lek is. Juist nu het nat wordt buiten neemt dat toe (kan dat toenemen..) en daar loopt je accu ook op leeg..

en verder het bekende riedeltje wat al meerdere malen is geroepen over het 'nat weer onderhoud'..

(van regen gaat (in principe..) niemand dood hè.. ik heb een auto met gaten en dus de fiets, vandaag al 2x een droge broek aangetrokken.. :wink: )
Antwoord
Ik denk dat er iets teveel weerstand in je verlichting zit, als dat net zo zit als bij mijn 144's. Er gaat teveel spanning verloren in de wirwar van draadjes, krimpstekkers, en massapunten. ALs de boordspanning onder de 13,8 zakt, wordt de accu niet meer opgeladen en loopt dus sneller of langzamer leeg. Onder een bepaald voltage gaat-ie de startmotor niet meer rondkrijgen.

Ik zou de accu laten testen ergens, en de bedrading opschonen (massapunten schoonkrabben, zinkverf erop, massadraad met vers krimpoogje in de nog natte verf vastschroeven), en de koolborstels in de dynamo (is bij latere types ÃÃn geheel met de spanningsregelaar, ook in de dynamo).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Ik denk dat er iets teveel weerstand in je verlichting zit, als dat net zo zit als bij mijn 144's. Er gaat teveel spanning verloren in de wirwar van draadjes, krimpstekkers, en massapunten. ALs de boordspanning onder de 13,8 zakt, wordt de accu niet meer opgeladen en loopt dus sneller of langzamer leeg. Onder een bepaald voltage gaat-ie de startmotor niet meer rondkrijgen.

Ik zou de accu laten testen ergens, en de bedrading opschonen (massapunten schoonkrabben, zinkverf erop, massadraad met vers krimpoogje in de nog natte verf vastschroeven), en de koolborstels in de dynamo (is bij latere types ÃÃn geheel met de spanningsregelaar, ook in de dynamo).
die laatste is meteen een leuke upgrade..
Antwoord
Heren het is opgelost !
Ik heb er nieuwe kabeloogjes opgezet, deze waren geoxideerd en ondanks dat ik geen piepende V-snaar had
stond de snaar behoorlijk slap. Dus deze gelijk vernieuwd ( had ik nog liggen ) en gespannen.
Laadspanning op de accu 14,8 volt en met alle verbruikers aan 13,4 volt !
Het zat allemaal een x mee ( behalve het weer ) en werkt weer perfect.

Bedankt voor alle tips en het meedenken.
Groeten Desmond.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dynamo vraagje Jerry 5 5.764 21 July 2016, 13:58
Laatste bericht: Jerry
  vraagje: hoe een schakelaar aansluiten bij verstralers?! Claus 11 16.124 7 March 2014, 17:20
Laatste bericht: Dopski
  batterij vastzetten vraagje ? Karinsky 3 3.306 20 November 2009, 23:06
Laatste bericht: Volvodiesel
  beginners vraagje:) wat voor soort accu in een 245 uit 88? joopdepoop 2 2.289 12 October 2009, 18:07
Laatste bericht: joopdepoop
  en nog een vraagje paul54 1 1.653 8 October 2009, 17:44
Laatste bericht: paul54
  vraagje over afstandsbediening cv en alarm Claus 14 9.098 1 June 2009, 14:53
Laatste bericht: Rubicon
  Nog een electra vraagje. Bill 4 2.826 12 March 2009, 21:10
Laatste bericht: Bill
  Elektriek vraagje: De bobine De Kater 2 3.776 18 July 2007, 10:53
Laatste bericht: De Kater

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)