Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
FF voorstellen
Hallo, ben ook nieuw hier. Ik kom uit omgeving westland.
Heb sinds een paar weken een zilvergrijze Volvo 240GL 2.3 sedan uit 1989.
De rede dat ik een 240 heb aangeschaft:

Het is gewoon een brute bak 8)

M,n vader heeft een 240 estate gehad (diesel, een echte tank!), en rijd nu een 850 2,5 aut.

Ik ben een aantal keren bij de rally(sprint) wezen kijken (zeer spectaculair....een echte aanrader)

De techniek speekt mij wel aan (simpel en doeltreffend)

Achterwielaandrijving en een nat wegdek = driftend de bocht door (even als droog wegdek).

Ik ben gelijk maar begonnen met het nakijken en verwijderen van het luchtfilter (was aardig dichtgeslibt).

Toen gelijk maar het voorverwarmsysteem verwijderd (de thermostaatklep bleek toch al niet naar behoren te werken).

Een open-luchtfilter op de massameter aangesloten.

Later de einddemper vervangen door door een pijp met dezelfde diameter als het gehele systeem. De pijp opgehangen op aan de originele rubbers, gevolgd door een 90gr. bocht. Het eindstuk komt nu weer op de originele plek naar buiten.
Gevolg: best wel sportief geluid, maar niet te overdreven. Lijkt wel of er ongeveer 10pk is bij gekomen! (voor m'n gevoel dan).
Motor pakt beter op en loopt veel beter door in toeren.

Het stuk pijp gaat waarschijnlijk vervangen worden door een absorbsie demper met grote doorlaat. (boven de 120 begint de brom toch wel te overstemmen.

Ben nu bezig met het uitwisselen van de katalysator. Door een die leeggemaakt is. Ben benieuwd naar het effect.

Verder ben ik nog op zoek naar Virgo's of andere dikke 5-spaaks velgen.
Een extremere nokkenas lijkt me ook wel wat.

Het volgende onderdeel zal zijn een extra Labda meting voor in het dashboard (ben zelf een print aan het maken met een LM3914)
En een systeem om de A/F ratio onder het rijden bij te kunnen stellen, door het plaatsen van een extra labda-sensor. Het signaal van de originele sensor kan dan beinvloed worden.
En tenslotte nog een elektrische ventilator met bijbehorende thermostaat.

Ik zal binnenkort proberen foto's te posten.

Groeten, Chiel
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
Welkom hier! Ik rij iedere dag vanaf Den Haag door het westland richting Breda. Dus misschien kom ik je nog wel eens tegen op de weg. Ben benieuwd naar de foto's

Waarom heb je eigenlijk een extra lambda meting nodig en wat is de A/F ratio eigenlijk?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Chiel schreef:Het volgende onderdeel zal zijn een extra Labda meting voor in het dashboard (ben zelf een print aan het maken met een LM3914)
En een systeem om de A/F ratio onder het rijden bij te kunnen stellen, door het plaatsen van een extra labda-sensor. Het signaal van de originele sensor kan dan beinvloed worden.
En tenslotte nog een elektrische ventilator met bijbehorende thermostaat.

Ik zal binnenkort proberen foto's te posten.

Groeten, Chiel

Chiel, welkom hier!
Volgende week heb ik een electrische ventilator voor je liggen, ik ga in mijn GLT weer het originele spulletje bouwen. Stuur een PB en ik kan je een foto sturen.
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
TheSaint77 schreef:Welkom hier! Ik rij iedere dag vanaf Den Haag door het westland richting Breda. Dus misschien kom ik je nog wel eens tegen op de weg. Ben benieuwd naar de foto's

Waarom heb je eigenlijk een extra lambda meting nodig en wat is de A/F ratio eigenlijk?

Hoi,
Dat verhaal van die labda sensor is maar een uitprobeersel.
Ik laat de originele sensor zitten, maar tussen de stekker zet ik een potmeter die in het dashboard komt.

Als de sensor 450 mV uitstuurt naar de cpu is labda=1 en A/F ratio = 14.7:1 zeg maar de ideale mengsel verhouding (Air/Fuel verhouding)

Als ik nu het signaal naar de computer verlaag, denkt hij dat het mengsel te arm is en gaat meer benzine inspuiten.

De tweede labda sensor wordt aangesloten op een meter die ook in het dashboard zit. Zo kan ik dus de actuele mengsel verhouding uitlezen en zonodig bijstellen. Dit is dus alleen een uitprobeersel. Ik ben geen automonteur en er zullen dus ongetwijfeld mensen zijn die er veel meer verstand van hebben. Als dit het geval is hoor ik het graag. Maar goed ik wil eerst kijken of het werkt.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
Chiel, welkom! Extra sedans kunnen we altijd gebruiken! :lol:
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
Funsdaf schreef:Hoe wil je dat gaan doen met een potmeter?? de lamda sensor geeft een spanningsignaal af.

Bovendien is een standaard lamdasensor meer een schakelaar dan een sensor (geeft aan of de lambdawaarde boven of onder 1 zit)
Wat jij wilt werkt eigenlijk alleen goed bij een wideband lamdasensor.

p.s. bij volgas doet een lamdasensor niets veranderen aan de inspuiting, alleen in de deellastgebieden, dit even ter info

Kijk weer wat geleerd. Maar die Air/Fuel Ratio meters die je in de autozaak kan kopen zijn toch bedoeld voor standaard labda sensors?(narrow band als ik het goed begrijp). Altijd leuk om te weten of je motor te rijk of te arm loopt.
Dus een wideband heeft een groter bereik en is minder nauwkeurig lijkt me?

En met een (hoogohmige) potmeter kan je ook een spanningsdeler maken. Zo kun je de uitgangsspanning regelen van 0 naar 100%.
de buitenste aansluitingen aan de sensor hangen, en de loper naar de ecu (ook de min aansluiten dan). De weerstand van de potmeter mag niet te laag zijn anders trekt hij te veel stroom en beinvloed hij de uitgangsspanning van de labda sensor.

Aju.
Antwoord
hey, leuke ideen!

Zelf ben ik ook aan het kijken naar een beetje tunen.
Ik denk zelf aan:
-elektrische ventilator uit 850/960
-andere nokkenas (VX of A ofzo, om nog genoeg koppel op lage toeren te houden)
-verstelbaar nokkenastandwiel
-Simmons uitlaat
-injectiecomputer van een 940
-bla bla

Ik zou ook eens kijken naar het basisonderhoud van de auto. Olie van differentieel, remmen en bak ooit vervangen? remblokken, motorsteunen, benzinefilter, stuurbekrachtigingsvloeistof, dynamo (aarding is vaak slecht en bussen uitgelubberd), gasklep schoonmaken, injectoren schoonmaken, lekkages, carterventilatie, ga maar door...

PS: ik dacht dat de lambda sonde alleen het mengsel bijstuurd bij deellast, bij vollast dan worden de (adaptieve) kennvelden die opgeslagen zijn in de computer gebruikt. LH 2.4 is behoorlijk adaptief, dus modificaties gaan best goed.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Zo, vanavond even de katalysator uitgewisseld voor een leeg exemplaar.
Nou ja..even..de flensaansluiting paste natuurlijk weer niet. De kat was afkomstig van een 240 estate, zou toch moeten passen zou je zeggen.
Van de estate was de steekmaak iets groter dan de sedan, volgens mij was er zelf aan de flens gelast.
Maar goed, na de gaten wat te hebben uitgehoond met een boor en een vijl, paste het wel. Nog even de labda sensor overgezet en klaar was ie.

De testresultaten waren zeer goed, dat wil zeggen het geluid was nog niet te overdreven. En de zware brom boven de 120/125 was een stuk minder geworden (huh? :?Smile Lijkt wel of ie makkelijker ademt, maar kan ook door het geluid komen natuurlijk.
Antwoord
Hier nog wat foto's

[Afbeelding: img5645un4.th.jpg]

[Afbeelding: img5646ig3.th.jpg]

[Afbeelding: img5648bi5.th.jpg]

[Afbeelding: img5650zx4.th.jpg]

[Afbeelding: img5651jv5.th.jpg]

[Afbeelding: img5652hl3.th.jpg]

[Afbeelding: img5653xs5.th.jpg]

[Afbeelding: img5655la9.th.jpg]
Antwoord
Hier nog wat foto's van de ombouw van mechanisch naar elektrische ventilator. (met dank aan Robbert)
Ook gelijk alle snaren vervangen, was wel nodig zo te zien. Carrosserie onder de radiator is ook aardig verroest. gelukkig was dat de ergste plek.

[Afbeelding: img5913zq4.th.jpg]

[Afbeelding: img5914pv5.th.jpg]

[Afbeelding: img5918ys6.th.jpg]

[Afbeelding: img5921lh1.th.jpg]

[Afbeelding: img5931ir7.th.jpg]

[Afbeelding: img5933vq9.th.jpg]

[Afbeelding: im001446dm8.th.jpg]

[Afbeelding: im001447jj2.th.jpg]

[Afbeelding: im001448fy2.th.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 155 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 354 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 573 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 699 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 747 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 12.936 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.019 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 642 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Even voorstellen IJzeren_Sjaak 5 2.286 8 October 2022, 17:03
Laatste bericht: Marc1970
  Even voorstellen 940 2.3 i.c. Malmö '96 aut JanO 3 1.779 26 July 2022, 20:27
Laatste bericht: JanO

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)