25 April 2006, 22:56
Hallo, ben ook nieuw hier. Ik kom uit omgeving westland.
Heb sinds een paar weken een zilvergrijze Volvo 240GL 2.3 sedan uit 1989.
De rede dat ik een 240 heb aangeschaft:
Het is gewoon een brute bak 8)
M,n vader heeft een 240 estate gehad (diesel, een echte tank!), en rijd nu een 850 2,5 aut.
Ik ben een aantal keren bij de rally(sprint) wezen kijken (zeer spectaculair....een echte aanrader)
De techniek speekt mij wel aan (simpel en doeltreffend)
Achterwielaandrijving en een nat wegdek = driftend de bocht door (even als droog wegdek).
Ik ben gelijk maar begonnen met het nakijken en verwijderen van het luchtfilter (was aardig dichtgeslibt).
Toen gelijk maar het voorverwarmsysteem verwijderd (de thermostaatklep bleek toch al niet naar behoren te werken).
Een open-luchtfilter op de massameter aangesloten.
Later de einddemper vervangen door door een pijp met dezelfde diameter als het gehele systeem. De pijp opgehangen op aan de originele rubbers, gevolgd door een 90gr. bocht. Het eindstuk komt nu weer op de originele plek naar buiten.
Gevolg: best wel sportief geluid, maar niet te overdreven. Lijkt wel of er ongeveer 10pk is bij gekomen! (voor m'n gevoel dan).
Motor pakt beter op en loopt veel beter door in toeren.
Het stuk pijp gaat waarschijnlijk vervangen worden door een absorbsie demper met grote doorlaat. (boven de 120 begint de brom toch wel te overstemmen.
Ben nu bezig met het uitwisselen van de katalysator. Door een die leeggemaakt is. Ben benieuwd naar het effect.
Verder ben ik nog op zoek naar Virgo's of andere dikke 5-spaaks velgen.
Een extremere nokkenas lijkt me ook wel wat.
Het volgende onderdeel zal zijn een extra Labda meting voor in het dashboard (ben zelf een print aan het maken met een LM3914)
En een systeem om de A/F ratio onder het rijden bij te kunnen stellen, door het plaatsen van een extra labda-sensor. Het signaal van de originele sensor kan dan beinvloed worden.
En tenslotte nog een elektrische ventilator met bijbehorende thermostaat.
Ik zal binnenkort proberen foto's te posten.
Groeten, Chiel
Heb sinds een paar weken een zilvergrijze Volvo 240GL 2.3 sedan uit 1989.
De rede dat ik een 240 heb aangeschaft:
Het is gewoon een brute bak 8)
M,n vader heeft een 240 estate gehad (diesel, een echte tank!), en rijd nu een 850 2,5 aut.
Ik ben een aantal keren bij de rally(sprint) wezen kijken (zeer spectaculair....een echte aanrader)
De techniek speekt mij wel aan (simpel en doeltreffend)
Achterwielaandrijving en een nat wegdek = driftend de bocht door (even als droog wegdek).
Ik ben gelijk maar begonnen met het nakijken en verwijderen van het luchtfilter (was aardig dichtgeslibt).
Toen gelijk maar het voorverwarmsysteem verwijderd (de thermostaatklep bleek toch al niet naar behoren te werken).
Een open-luchtfilter op de massameter aangesloten.
Later de einddemper vervangen door door een pijp met dezelfde diameter als het gehele systeem. De pijp opgehangen op aan de originele rubbers, gevolgd door een 90gr. bocht. Het eindstuk komt nu weer op de originele plek naar buiten.
Gevolg: best wel sportief geluid, maar niet te overdreven. Lijkt wel of er ongeveer 10pk is bij gekomen! (voor m'n gevoel dan).
Motor pakt beter op en loopt veel beter door in toeren.
Het stuk pijp gaat waarschijnlijk vervangen worden door een absorbsie demper met grote doorlaat. (boven de 120 begint de brom toch wel te overstemmen.
Ben nu bezig met het uitwisselen van de katalysator. Door een die leeggemaakt is. Ben benieuwd naar het effect.
Verder ben ik nog op zoek naar Virgo's of andere dikke 5-spaaks velgen.
Een extremere nokkenas lijkt me ook wel wat.
Het volgende onderdeel zal zijn een extra Labda meting voor in het dashboard (ben zelf een print aan het maken met een LM3914)
En een systeem om de A/F ratio onder het rijden bij te kunnen stellen, door het plaatsen van een extra labda-sensor. Het signaal van de originele sensor kan dan beinvloed worden.
En tenslotte nog een elektrische ventilator met bijbehorende thermostaat.
Ik zal binnenkort proberen foto's te posten.
Groeten, Chiel
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard