Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelwater temp B20
Hallo,

In mijn 142 met gereviseerde b20 heb ik de niet functionerende koelwater temperatuur sensor vervangen voor een ''mechanische''. Dit functioneert zeer goed en werkt altijd(niet elektrisch).
Deze meter geeft op een warme dag, bij filerijden een temp aan van 100-110 graden, rijdend op de snelweg gaat ie snel naar 90.

Nu de vraag, wat is zo'n beetje de max temperatuur voor deze motoren?
gevoelsmatig zou het mijn inziens niet veel hoger mogen als 110.

aangezien de orginele temp.meter enkel vlakjes heeft, kan ik geen link leggen met de waarde die erbij horen.

Dank,

Martijn
Antwoord
Ik heb in drie jaar 142 rijden slechts een keer de temp boven het midden uit zien komen. Dat was in hartje Den Haag op een dag met meer dan 30 graden buiten temp (50 graden in de auto ;-) ). Verder is ie altijd netjes in het midden blijven staan. Dus... wat is een warme dag? En hoe lang sta je dan in de file?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
ik denk 25 graden, en dan zo'n kwartiertje file. heb zelf het gevoel dat 110 niet eens zo gek is, kan alleen de link met de vlakjes op de oude meter, en de graden op de nieuwe meter niet macthen.

Ps. de sensor zit op de orginele klep in de cilinderkop.

Motor is gereviseerd, waterpomp, thermostaat nieuw, radiateur gespoeld..
Antwoord
Natuurlijk geen antwoord op je vraag, maar is het niet het makkelijkst om een werkende, originele sensor te plaatsen?

Verder kun je natuurlijk wel een experiment bedenken om zo'n originele sensor door te meten. Weerstand meten terwijl hij in een pannetje water ligt, thermometer erbij. Dan uitvogelen hoe de meter staat bij elke weerstand. Of het instrumentencluser ernaast leggen natuurlijk.
Antwoord
In het bovenste randje van de temperatuurmeter staat wel degelijk de schaal.
Ik heb alleen een foto (aanklikken voor vergroting) van de mechanische versie voor de B18 bij de hand (groen/witte vlakjes):
[ATTACH=CONFIG]1156[/ATTACH]
Het uiterste van die schaal is 100 graden.
Die voor een B20 heeft een rood vlakje aan de rechterkant. Dat is volgens mij dan 120 graden.

Volgens mij is het gedrag wat jij beschrijft normaal voor een B20.
Komt bij dat de sensor op de heetste plek zit, dus voorin zal het iets koeler zijn.

Door een versleten radiator had ik een tijdje dat hij zelfs van de schaal af liep. Dan is het gewoon even een kwestie van de kachel en ventilator aan.

Bijlagen Afbeeldingen

Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  EZ118K hoe werkt de ontstekingsunit icm klopsensor en temp sensor? MartjeB 0 1.545 21 July 2012, 12:42
Laatste bericht: MartjeB
  alu spruitstuk b18 aansluiten op koelwater of niet Jeroen V 5 3.442 27 January 2012, 15:21
Laatste bericht: Jeroen V
  zit koelwater in mijn inlaatspruitstuk B21 die ik op mijn B230f heb gezet?? manuel60 16 8.994 20 September 2010, 22:18
Laatste bericht: Hein
  Koelwater voor verdamper lpg. equinox 3 3.113 28 July 2010, 07:20
Laatste bericht: WvR

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)