Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Boutje afgebroken ventilatorpulley
#1
Goedenavond,

Ik startte de auto vandaag,piept en kraakt het van jewelste daar in het vooronder.

Er bleek wat minder spanning op de v-snaren te staan. Ga ik goed kijken, lijkt de visco-ventilator wat scheef op de pulley te zitten. Er waren zowaar twee moertjes weg!

Snel gefixed dacht ik. Dat viel dus tegen. Er bleek hetvolgende;

[Afbeelding: 20130715_214204_zpsbb6cee04.jpg]

Een van die draadeindjes afgebroken!vandaar dat ik dus al twee moertjes kwijt was.

Nu te donker om het resterende stukje draadeind te pakken te krijgen met een goeie tang. Morgen maar proberen. Dan ook weer de v-snaren spannen op de old- fashioned way (groot stuk hout of een breekijzer). Dat valt meiedere keer toch tegen.. Afijn.

Iemand zoiets vaker meegemaakt? Ik had die moertjes bij de laatste d-riem wissel nog wel met de daarvoor bedoelde newtonmeters van de momentsleutel te grazen genomen. Ik wil er ipv een draadeindje toch maar een boutje van maken. Ik heb er geen fijn idee bij als ik hem met drie ipv vier montagepunten vastzet. Ie and diezoweldurft rond te rijden?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#2
boutje ga je denk ik niet er tussenin krijgen, nog nooit meegemaakt wel diverse keren dolgedraaide moeren(toptip met ijzerzaag eraf zagen)
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#3
Tja, das lastig. Weet niet wat je budget is. Maar met een nieuwe waterpomp is et opgelost toch?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#4
gelukkig kost zo'n waterpomp maar een paar tientjesSmile
Antwoord
#5
Die draadeindjes zitten er vrij los in. Zo te zien heeft de poelie te los op de pomp gezeten, er zit een fijne slijtplek (de waterpompflens heeft een nok die door de poelie gaat, die hoort niet zo glimmend). De halflosse poelie heeft op z'n gemakkie twee draadjes doorgezaagd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Hmmm.. Ok. Dan toch maar die nieuwe waterpomp en wellicht even kijken naar de staat van de poelie opening-nok. Scheelt ook weer knutselwerk op moeilijk bereikbare plaatsen. Volgens de TP30163-2 is het monteren van een nieuwe waterpomp een vrij eenvoudige klus.

We gaan m maar bestellen dan.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#7
Ik heb nog een nieuwe immitatie liggen voor € 20,-.

laat maar weten via pb.

http://link.marktplaats.nl/693813663
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Die draadeindjes zitten er vrij los in. Zo te zien heeft de poelie te los op de pomp gezeten, er zit een fijne slijtplek (de waterpompflens heeft een nok die door de poelie gaat, die hoort niet zo glimmend). De halflosse poelie heeft op z'n gemakkie twee draadjes doorgezaagd.

Hmm.. Ik zie overigens aan de poelie geen uitsparing of iets waar een nok van de waterpompflens doorheen gaat... Zit er zeker altijd zo'n nok op?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#9
Gat in het midden bedoelt Mark denk ik. Daar schuift ie mee over de as in het midden voor de centrering. Jouw poelie heeft gerammeld waardoor de as nu glimt. Met een beetje pech is je poelie hierdoor ook wat beschadigd binnen in dat gat en centreert ie niet netjes meer.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#10
Nou... Het is weer opgelost hoor. Ben inderdaad maar voor een nieuwe waterpomp gegaan. Bestellinkje VOMD en zondag reed ie weer. Jammer dat het oude type waterpomp niet meer OEM te verkrijgen is bij de dealert, afijn, nu dus een Quinton Hazell.

De poelie had weinig geleden. Ik had m naast de B230F-poelie van mn reserveblok liggen en de gatgrootte was exact gelijk (gelukkig). Zo'n B230F-poelie is weer net anders dan een B21-poelie.

Ben tevree!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Afgebroken kopbout, restand zit vast in het blok (incl. afgebroken torx) Jeroen V 22 26.652 1 August 2011, 08:08
Laatste bericht: Jeroen V
  het is weer zover. Afgebroken bout wat nu? Jeroen V 9 5.539 11 August 2010, 13:46
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)