Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dansende temperatuurmeter
Oplossing gevraagd voor het volgende probleem:

Sinds kort schommelt de temperatuurmeter in mijn Volvo (240 B23a 1984) te pas en te onpas heen en weer. Hij stijgt plotseling in het rood, vervolgens zwakt hij weer af naar de normale waarde om vervolgens weer eens in het rood te lopen. Uit het niets is dit probleem begonnen. Als je gewoon 100 constant op de snelweg rijdt, dan doet hij het ook. De meter staat gewoon in het midden, loopt binnen 10 seconden op naar maximaal in het rood, blijft daar een minuut hangen en zakt in 10 seconden weer naar de normale waarde. Geen pijl op te trekken. Soms doet hij het een paar uur niet, soms continue. Wat is er aan de hand? En wat kan ik er aan doen om het op te lossen?

Alvast dank voor de antwoorden!
Antwoord
Ik zou allereerst denken aan een gare temperatuurzender, of een slechte aansluiting of draad.
Een tweede dingetje kan de spanningsstabilisator zijn die achterop je tellerbak zit. Maar die heb je niet als je een elektronische unit hebt, en ik weet niet precies hoe dat zit bij een '84er Wink
Antwoord
Ik denk inderdaad een blank draadje vanaf je sensor. Als die contact maakt met massa slaat hij vol uit.
Bekende plek is rondom de stekker op je schutbord.
http://volvolvo.nl/threads/12173-Let-op-bekabeling
Antwoord
Als je zeker wil zijn of het probleem niet aan de sensor ligt moet je de sensor eens uitmeten met een ohmmeter.
Bij koude motor heb je een hoge weerstand.
Wanneer je de motor start en de temperatuur van het water stijgt zou deze weerstand zienderogen moeten dalen.
240 GL ~ B200f ~ 1991
144 ~ B20a ~ 1970
Antwoord
Het is gelukt! Ik heb met de draden lopen klooien die tegen het schutbord aan zit. Geen idee wat ik precies heb gedaan, maar hij doet het weer! Wat aan de draden lopen trekken en duwen en een beetje rechttrekken...
Antwoord
Maakt nu waarschijnlijk geen kortsluiting meer. Ik zou even wat beter kijken of je niet blanke draad ziet...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  temperatuurmeter dashboard ToTalTim 2 4.238 8 August 2012, 00:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Thermostaat / Temperatuurmeter amuobe 6 6.369 1 April 2011, 13:45
Laatste bericht: amuobe
  dansende toerentellert... kruger1977 1 2.225 16 May 2008, 14:10
Laatste bericht: thuur
  Temperatuurmeter vervangen. michiel 6 4.773 5 July 2006, 09:15
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)