Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dynamo
hallo allemaal,

ik heb een volvo 940 estate uit 1993, heerlijke auto maar zit nu toch met een dilemma.

onlangs groot onderhoud gehad maar nu sta ik soms zonder stroom.
Dit terwijl de accu doorgemeten is en goed zou moeten zijn.
Ook is er tijdens het groot onderhoud een nieuwe dynamo geplaatst
Het kan dan ook zomaar gebeuren dat ik bijvoorbeeld 100 km ergens naar toe rijdt zonder problemen.
Maar zodra ik dan de auto weer wil starten deze niks doet.
Met een starthulp krijg ik hem dan wel aan de praat maar valt er niet mee te rijden,er is dan totaal geen spanning en komt de auto niet op toeren.
Als dit gebeurt gaat ook het lampje van de lambda sonde branden.
Ook gaat de km teller naar ongeveer 50 km per uur terwijl ik stil sta en de versnellingsbak in vrijstand staat.

Waar moet ik in hemelsnaam beginnen met zoeken.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Richard Streefkerk
Antwoord
Meestal is er ergens een massaprobleempje. De dynamo hangt in rubbers en heeft een eigen massakabel naar het blok, het blok heeft een stevige kabel naar de accu minpool en een kleintje vanaf het kleppendeksel naar het schutbord.
De startmotor kan je ook eens bekijken, deze heeft een flinke pluskabel (massa loopt via blok etc). Als het een automaat is, kan je de startblokkering in de pook schoonmaken.

Verder kan je de dunne draad vanaf de dynamo eens nakijken, deze 'stuurt' de dynamo.

Eigenlijk is het probleem niet helemaal helder, draait de startmotor wel en start de motor niet of draait de startmotor niet eens (hooguit klikkerdeklik prrrrt als je de sleutel omdraait)?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hallo Marco,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb zelf het idee als ik de auto start met een startbooster deze (soms) puur draait op de spanning van de dynamo.
Dit omdat de accu dan helemaal leeg is en je zelfs geen klikkerdeklik prrrrt hoort maar 1 keer een zacht klikje.
Vanmorgen had ik het probleem weer aan de hand.

Gestart met de startbooster (accu had geen spanning)
Motor hokte op 2 a 3 cilinders, toeren (1500) maken lukte pas na enkele minuten.
Oorzaak naar mijn idee, geen of te weinig spanning. na een minuut of 5 met de startbooster aan de accu gehouden te hebben begon de motor rustig op 4 cilinders en 600 toeren te draaien.
Dit is het teken dat de dynamo weer bij laadt en de startbooster verwijdert kan worden.
Wel gaat dan (zodra de dynamo weer bij laadt) direct het lampje van de lambda sonde branden.

Voor mij is het echt een raadsel (maar wel leuk om uit zoeken)

Marc1970 schreef:Meestal is er ergens een massaprobleempje. De dynamo hangt in rubbers en heeft een eigen massakabel naar het blok, het blok heeft een stevige kabel naar de accu minpool en een kleintje vanaf het kleppendeksel naar het schutbord.
De startmotor kan je ook eens bekijken, deze heeft een flinke pluskabel (massa loopt via blok etc). Als het een automaat is, kan je de startblokkering in de pook schoonmaken.

Verder kan je de dunne draad vanaf de dynamo eens nakijken, deze 'stuurt' de dynamo.

Eigenlijk is het probleem niet helemaal helder, draait de startmotor wel en start de motor niet of draait de startmotor niet eens (hooguit klikkerdeklik prrrrt als je de sleutel omdraait)?
Antwoord
Laadspanning gemeten? Mijn auto startte ook af en toe ineens niet terwijl ie net 8 uur had stil gestaan na een goeie rit. Lijkt nu opgelost, laadspanning was te laag. Ik meette (of mat??) 13,4 volt. Denkende dat een accu 12 volt is leek me dit voldoende. Maar 13,8 blijkt het absolute minimum te zijn.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 3.081 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Dynamo vraag socrates 2 3.678 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 5.645 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo symptomen Grey240Polar 7 10.760 24 January 2017, 10:44
Laatste bericht: jos245
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 29.109 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Dynamo vraagje Jerry 5 5.930 21 July 2016, 13:58
Laatste bericht: Jerry
  dynamo van een volvo 164 1974 kees58 2 3.773 25 January 2016, 17:34
Laatste bericht: kees58
  Dynamo aansluiten Nicolaas H 9 9.422 23 January 2016, 18:53
Laatste bericht: Nicolaas H
  storing vraag doorbrandende zekering en haperende dynamo jens 7 8.857 27 November 2015, 18:20
Laatste bericht: jens
  Zwaardere dynamo inbouwen A_A 4 4.723 25 May 2015, 02:15
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)