Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2011
Wie o wie kan eens kijken naar de airco van mijn 240GL ,1986 wil graag weten of het mogelijk is de airco weer aan de praat te krijgen
de airco zit er al vanaf 1986 orgineel in. De auto komt uit Spanje ik heb hem vanaf december 2011. Ik heb er totaal geen verstand van en misschien is het maar weinig werk. We gaan er eind juli mee op vakantie en dan zou het fijn wezen als die werkt. Graag iemand in de omgeving van Epe
Berichten: 19
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2011
Je zou Bouke Maas eens kunnen vragen, die woont in Slijk-Ewijk bij Nijmegen in de buurt. Ik heb wel een telefoonnummer voor je.
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Ik zou eens kijken of er een airco service bij jou in de buurt zit. Die kan het systeem vacuum trekken om te kijken of deze niet simpelweg leeg is gelopen.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 607
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Een baksteen uit 1986 heeft waarschijnlijk wel R12 als koudemiddel gehad ooit. Dat is (gelukkig) niet meer te krijgen en dus heb je twee opties (als de compressor niet kaduuk is). Of je laat de boel retrofitten naar R134a of je maakt gebruik van het alternatief (wel minder koud volgens sommige ervaringsdeskundigen). Zie draadje:
http://volvolvo.nl/showthread.php/11542-...naar-R134a
Succes!
Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2011
Vandaag even met Timen Smit (Vaassen) onder de kap gekeken voor wat andere zaken. Ook hebben we de airco eens beter bekeken, het systeem staat nog onder druk:-) er is geen spanning om de magneetkoppeling in werking te zetten zodat de pomp werkt. Ligt niet aan de druk dit hebben we even omzeild. Als ik nu met en draadje spanning erop zet dan werkt de pomp, of het al kouder wordt heb ik nog niet gecontrollerd. De oplossing voor het aanslaat van de mangeet schakelaar zit dus waarschijnlijk in het elektrische circuit of de schakelaar? Hebben jullie in woudenberg ook het alternatief voor R12? weet uberhaupt niet of dit gebruikt is hoe controleer ik dat? aparte vul nippel?
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Is er ook genoeg druk? Verder is het elektrische circuit van de airco niet heel spannend. Check even de greenbooks op k-jet.org.
Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2011
We hebben enkel even wat op het ventieltje gedrukt en de 2 stekkertje losgemaakt en doorverbonden wel of geen druk voor het aanslaan van de magneetschakelaar omzeil je volgens mij dan. Ik ga maandag of morgen even naar een garage hier in het dorp (EPE) en hoop dat ze kunnen/willen bijvullen.
Mijn dames (vrouw&kids) zullen me erg dankbaar zijn als de Airco werkt, maar ze zijn gelukkig niet erg moeilijk.. "ach dan zetten we toch gewoon een raampje open"
Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2011
Ik zit zaterdag bij Bouke om te checken waar het probleem met de spanning kan zitten. Stelt we vinden het en er moet dan enkel nog gevuld worden. Wie o wie weet waar ik RS24 of R413a kan laten bijvullen (schijnt een perfecte vervanging te zijn van R12 . Richard Bolt (aircobolt.nl) doet dit maar die is op vakantie en komt pas weer terug als ik al in Spanje zit.
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
R12 is nog te krijgen.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 2.836
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
HansDAF schreef:R12 is nog te krijgen.
Voor industriële installaties ouder dan xx jaar enkel en alleen om bij te vullen toch?