Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Hoihoi,
Al enige tijd heb ik een soort van "knakken" als ik met mijn 244 op lage snelheid wil inparkeren (hoge snelheid wordt lastig
). Als ik het stuur helemaal draai en dan rustig rol (automaat) dan voel ik van die schokken, wat samen gaat met een "knak".
Heeft iemand enig idee wat dit is? Stuurhuis/stuurbekrachtiging?
Wiel lagers zijn pas vervangen, en het lijkt me ook niet dat die het probleem veroorzaken
(Daarvoor had ik het namelijk ook al ..).
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Waarschijnlijk komt het bij uiterst ingedraaid stuur?
Dan staan je voorwielen zo schuin op de rijrichting dat ze gewoon over de weg stuiteren (met dit koude weer).
Anders zou het ook de ophangrubbers van de draagarm oid kunnen zijn, maar dan zou je het met remmen (vooruit acheruit ook wel horen).
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Volgens mij zijn die rubbers van de draagarm(en) ook vrij recentelijk nog vernieuwd ...
Het lijkt inderdaad te voelen alsof ie stuitert, met uiterst ingedraaide wielen. Remmen gaat voor alsnog gewoon goed. Eerst dacht ik dat het kwam vanwege het ijs op de parkeerplek, en dat ie daar wat wilde 'happen' ofzo.
Het stuiteren kan dus opzich geen kwaad?
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 70
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
Bij mij waren het ook de spoorstangkogels en de kogels van diezelfde spoorstangen die tegen het stuurhuis aanzitten. Zat aan ÃÃn kant 2mm speling op. En daar komt je nog gerust mee door de APK... Toen ik die had vervangen was het weer goed.
I'm not saying we should kill all the stupid people in the world, I'm just saying we should remove the warning labels from everything and let the f@#king problem take care of itself.
745 '86 B200E DD, 945 '96 2,3IC Parts car, Chevy Suburban '75 V8 350cui project car, Suzuki TL1000S '97, Suzuki GSX-R 750 '86, Suzuki GT500 '77
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Wat is de normale slijtage van die spoorstangkogels?
Ik heb deze 244 nu zo'n jaar of 4, en heb ongeveer een half jaar nadat ik hem gekocht stuurbekrachtiging van een 245 ingebouwd. Toen heb ik ook meteen die kogels op het eind van de stuurstang vervangen. Rijdt er niet zo heel veel km's mee (denk 10 á 14k / jaar).
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
13 February 2012, 14:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 February 2012, 14:40 door Jambon.)
wat er dan gebeurd is dat je mÃÃr krachten gaat uitoefenen op iets wat al een heel leven achter zich heeft, dan komt vanzelf de slijtage tevoorschijn. Doordat je makkelijker kunt sturen bij stilstaan of rollen wringt de boel meer. Overigens heeft elke auto mÃt bekrachtiging daar meer slijtage..
Dat een auto met speling op stuurdelen wordt goedgekeurd is nog tot daar aan toe, maar eigenlijk moet je daar helemaal geen speling op willen hebben.. als ergens ruimte zit wordt de besturing vager en krijg je een afwijking tov de uitlijning, 2 mm speling op een kogel zet zich naar buiten toe voort in meer afwijking (naar gelang het betrokken kogelgewricht..)
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
13 February 2012, 15:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 February 2012, 15:18 door Marc1970.)
Ik heb ruim 110.000 km gereden met de 240 (met stuurbekrachtiging), en er is nog geen speling toegenomen in fusees of stuurkogels. Elk jaar bij de APK constateren ze dat de rechterfusee wat speling heeft, en ja, dat had-ie vorig jaar ook al en nee, het geeft niks.
Als die dingen netjes waterdicht in hun hoesje met vet zitten, gaan ze eeuwig mee. De stuurstangen zijn van TRW, geen Italo remix, dat scheelt. De fusees zijn misschien nog wel van de eerste uitgave.
In de stuurstang zitten twee kleine cardankoppelingen, controleer die ook eens.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969