Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Vandaag viel mij bij thuiskomst op dat terwijl mijn 245 stilstond op de oprit bij stationair lopen (in z'n vrij) er een heel licht schurend geluid vanuit de achteras lijkt te komen. Tijdens het rijden (radio aan) nooit iets gehoord, dus ik weet niet hoe lang het er al is. Je moet echt goed luisteren (zonder omgevingsgeluid) om het te horen. Als ik vervolgens de koppeling intrap stopt het geluid. Ra ra, wat kan het zijn?
Koppeling incl. drukgroep is z.g.a.n., cardanas is afgelopen jaar uitgebalanceerd, cardanolie is ook ververst.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Als je stil staat, draaien cardanas en achteras niet dus die zouden stil moeten zijn.
Als het geluid stopt bij het intrappen van de koppeling, zou het het druklager kunnen zijn dat je hoort. Misschien loopt die aan. Heeft je koppeling wel een vrije slag?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De versnellingsbak is ook in neutraal niet 100% geruisloos. Een licht geluid van draaiende tandwielen en lagers is normaal. De inkomende as, en de secundaire as, en alle tandwielen ('constant mesh' betekent dat de tandwielen constant in elkaar draaien) behalve de achteruit draaien vrolijk mee. Dat alles hangt recht onder je.
ALs je het rubber van de pook bovenaan wat opzij knijpt/trekt, komt er meer geluid van onder de auto naar boven.
Misschien kan je de olie in de bak eens peilen. Maar ook een volle bak maakt geruis.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Wat het is weet ik niet, maar onder je stoel zijn vaker ongewenste geluiden: m'n 145 met M40 bak had een tamelijk luid, schel geluid dat binnen zeer goed te horen was. Dat was zo als het buiten koud was. Koppeling in en het was weg. Na een paar 1-2 km rijden was het sowieso weg. Ik heb er al die jaren nooit naar gekeken.
245 DL 1983
Berichten: 683
Topics: 158
Lid sinds: Dec 2009
Marc1970 schreef:De versnellingsbak is ook in neutraal niet 100% geruisloos. Een licht geluid van draaiende tandwielen en lagers is normaal. De inkomende as, en de secundaire as, en alle tandwielen ('constant mesh' betekent dat de tandwielen constant in elkaar draaien) behalve de achteruit draaien vrolijk mee. Dat alles hangt recht onder je.
ALs je het rubber van de pook bovenaan wat opzij knijpt/trekt, komt er meer geluid van onder de auto naar boven.
Misschien kan je de olie in de bak eens peilen. Maar ook een volle bak maakt geruis.
Ik schaar mijn geluid dan ook maar onder "constant mesh". Het is nauwelijks hoorbaar (als de regen op het dak tikt hoor je het niet meer) en zo lang het niet luider wordt kan ik er mee leven. De auto rijdt verder prima. Mannen, bedankt voor jullie inbreng. Ik ben gerustgesteld.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2