Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2011
9 December 2011, 19:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 December 2011, 19:25 door Ecleo.)
Hallo.
Twee jaar geleden heb ik eigenlijk zomaar een 240 sedan automaat uit 1983 gekocht.
Ik kon zo 1,2,3... geen (juiste) 740 vinden en de hele lage km stand van 150Dkm hielp
ook wel veel.
De wagen bleek wel slecht onderhouden en al snel ging ook nog eens het eea kapot; startmotor, dynamo, fuseekogel, totale remrevisie en er zit nog veel carrosserie en laswerk aan te komen.
De auto heeft nog geen LPG en hij heeft tot nu toe als reserve wagentje dienst gedaan.
Aangezien mijn Saab 99 nodig wat revisie werkzaamheden nodig heeft en de 740 steeds
groter lijkt te worden in dit kikkerlandje, wordt het tijd om de 240 weer aan te pakken.
De wagen rijdt op zich goed maar hij lekte altijd al wat ATF olie.
Nu wil ik dat gaan aanpakken en ik heb alles om de bak al weggehaald.
Binnenkort maar eens de Borg Warner (55?) bak er af halen.
Ik heb hier al wat gelezen, dat de lekkage door de keerringen of de grote ring
van het 'belhuis'kan komen.
Als iemand nog wat tips of kennis heeft op dit gebied, hoor ik dat graag.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
De keerringen trek je er zo uit. Ik heb er een oude schroef in geslagen en gedraaid en daarna eruit getrokken.
Er zit er een achter de koppelomvormer en een in het staartstuk. Daarnaast heb je ook nog de pakking van de carterpan van de bak.
Ik heb eventueel nog wel een nieuwe filterkit met pakkingen voor de BW55 die je mag overnemen.
Die heb ik over omdat ik een AW71L inbouw.
Is zo'n viertraps al dan niet met lockup niet ook meteen wat voor jou?
Dat is niet eens heel veel meer werk dan je BW55 uitbouwen, repareren en inbouwen. Zeker niet als je goede boodschappen doet en een to do lijst hebt.
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2011
Moge,
Bedankt voor de info.
Ik heb er over na zitten denken, maar de BW55 automatenbak heeft maar heel weinig km's gedraaid.
Daarnaast zullen de meeste km niet op de snelweg zijn, dus komen de voordelen van een AW
niet geheel tot z'n recht.
Zelf had ik al een pakkingsetje besteld.
Gr.
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Ecleo schreef:Moge,
Bedankt voor de info.
Ik heb er over na zitten denken, maar de BW55 automatenbak heeft maar heel weinig km's gedraaid.
Daarnaast zullen de meeste km niet op de snelweg zijn, dus komen de voordelen van een AW
niet geheel tot z'n recht.
Zelf had ik al een pakkingsetje besteld.
Gr.
Tussen de 60 en 70 km/h komt de 4e trap in werking en zakt het toerental naar 1500 p/min. Rijd heerlijk is mijn persoonlijke ervaring met mijn 245 4 traps aut. Daarnaast kan ik 130 km/h rijden met 2800 a 3000 toeren p/min dat lukt je met een 3 trpas niet, zit al gauw op 4000 of meer toeren. Scheelt dus een hoop herrie en brandstof.
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2011
In mijn Saab 99 zit een Borg Warner 35, in mijn '69 Capri 2.0V6 zat er ook ÃÃn.
In de Capri had ik veel minder problemen met 'hoge' toeren.
In de Volvo 240 valt het wel mee en dat op 14" velgen, komen later 15" onder.
De Saab heeft wel een 'echt toeren probleem' maar rijdt wel heerlijk tot de 90 km/h.
Met de 240 zie ik het wel, een latere bak heeft wel voordelen, maar om daar nu de
'bijna' nieuwe BW55 voor te laten.
In mijn '85 740 zit de 'nieuwere' bak dat loopt bij 140km nog heerlijk.
Wie weet in de toekomst??
Eerst maar eens de huidige lekkage oplossen.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
oudevolvo schreef:Die heb ik over omdat ik een AW71L inbouw.
Is zo'n viertraps al dan niet met lockup niet ook meteen wat voor jou?.
lars,
Past het staartstuk van een bw55 op een AW71L???
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Ja, op een AW71L tot en met 1992
Zie ook mijn website, daar heb ik het allemaal even uitgeschreven:
http://oudevolvo.nl/volvo/handige-inform...omaat.html
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Ecleo schreef:In mijn Saab 99 zit een Borg Warner 35, in mijn '69 Capri 2.0V6 zat er ook ÃÃn.
In de Capri had ik veel minder problemen met 'hoge' toeren.
In de Volvo 240 valt het wel mee en dat op 14" velgen, komen later 15" onder.
Als je velgen groter worden worden je banden lager (normaal gesproken) dus de omtrek blijft het zelfde dus het aantal omwentelingen ook.
Groeten van Frans
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Dec 2011
Yep,
maar er komen er dan uiteraard hogere bandjes onder.
Toen moest alles even snel, snel en er zaten twee goede en twee slechten onder.
Toen eigenlijk twee 'te' lage banden om laten zetten.
Sjammer, maar 0-100km/h in 10 seconden, is ook leuk ... ;-)
En bij ons in de buurt, kun je toch niet harder, sneller dan maar.